Nu is mijn vraag of dit met een slechte accu te maken heeft of met een slecht laadvermogen van de dynamo? Heb echter nog niets na gemeten qua voltages moet.
Of heb ik ergens lekstroom maar hoe kan ik hier achter komen?
gr Tom

Ahum Mag ik even...... die gelijkstroom is bedorven het is namelijk gelijkspanningHoi,
Je kunt vrij makkelijk testen of je dynamo (ruwweg) werkt:
Enige wat je nodig hebt is een multimeter.
1 Start je auto en geef een paar keer een beetje gas en laat hem daarna stationair lopen
2 Stel de multimeter in op een voltage hoger dan 15 volt (gelijkstroom) meestal is de instelling 20 volt. (teken voor gelijkstroom = twee streepjes boven elkaar (=) )
3 Meet nu (nog steeds stationair draaiende motor) de spanning over de accu (dwz tussen de plus en minpool) Deze moet iets boven de 14 volt zijn.
LET OP!!! Probeer NIET het Amperage over de accu te meten dat gaat NIET met een multimeter, hij brandt dan door!!!
4 Doe nu het groot licht aan (nog steeds stationair draaiende motor) = een grote verbruiker aan en meet nu op nieuw de spanning over de polen van de accu. Het spanningsverschil met de eerste meeting mag maximaal ongeveer 0,5 volt zijn, is het verschil groter (bijvoorbeeld de spanning daalt naar 12,5 volt ofzo) is je dynamo (of spanningsregelaar) niet gezond.
De conditie van de accu zelf controleren kan alleen met een speciaal aparaat dat ongeveer Euro 80,00 kost dus dat kun je beter een bevriende garagehouder laten doen.
Thom