Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

probleempje dynamo of accu.

za feb 02, 2008 19:52

Even een vraagje: vandaag even bezig geweest met de bella, dashboard verlichting vervangen. Licht aan/uit/aan/uit maar niet lang aan. zeg maar. na een half uurtje contact omgdraaien , niets :? compleet dood geen enkele reactie. 2 weken geleden hetzelfde euvel contact omgedraaid zodat alleen de dashboard verlichting accu/ handrem lampje.verder niets radio, ventilator, koplampen niet aan! half uur later alles dood. Het gek is dat ik beide keren zeker een halfuur heb moeten rijden om op de plek terecht te komen waar ik mijn auto onderhoud, dus je zou zeggen genoeg tijd om te laden. Ook wanneer ik de auto start ik zet em stil en probeer dan weer meteen te starten dan lukt dat ternauwernood.

Nu is mijn vraag of dit met een slechte accu te maken heeft of met een slecht laadvermogen van de dynamo? Heb echter nog niets na gemeten qua voltages moet.

Of heb ik ergens lekstroom maar hoe kan ik hier achter komen?

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Jarno 1.3S

RE: probleempje dynamo of accu.

za feb 02, 2008 20:12

Meten van de laadspanning en de klemspanning zonder dat de motor loopt is toch wel handig..
Maximale laadspanning moet toch ruim 14 V zijn.. (14.3-14.7)
Maar omdat je de auto toch steeds weer gestart krijgt, kan het ook zijn dat je accu de opgewekte energie niet meer voldoende op kan slaan..

Meten is weten!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: probleempje dynamo of accu.

zo feb 03, 2008 13:40

Had ik laatst ook last van. Dynamo laadde nog wel bij maar niet veel, en stond ook snel met een lege accu.
Met lopende (anders laad die niet bij he :wink: ) motor heb ik de spanning over de klemmen van de accu gemeten. Deze was bij mij aan de lage kant. Nadat ik de dynamo had laten reviseren kwam ik weer keurig om 14,4 uit ofzoiets.

Zie ook, beetje onderaan:
Klik hier
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: probleempje dynamo of accu.

ma feb 04, 2008 09:21

Hoi,

Je kunt vrij makkelijk testen of je dynamo (ruwweg) werkt:

Enige wat je nodig hebt is een multimeter.

1 Start je auto en geef een paar keer een beetje gas en laat hem daarna stationair lopen
2 Stel de multimeter in op een voltage hoger dan 15 volt (gelijkSPANNING) meestal is de instelling 20 volt. (teken voor gelijkSPANNING = twee streepjes boven elkaar (=) )
3 Meet nu (nog steeds stationair draaiende motor) de spanning over de accu (dwz tussen de plus en minpool) Deze moet iets boven de 14 volt zijn.
LET OP!!! Probeer NIET het Amperage over de accu te meten dat gaat NIET met een multimeter, hij brandt dan door!!!
4 Doe nu het groot licht aan (nog steeds stationair draaiende motor) = een grote verbruiker aan en meet nu op nieuw de spanning over de polen van de accu. Het spanningsverschil met de eerste meeting mag maximaal ongeveer 0,5 volt zijn, is het verschil groter (bijvoorbeeld de spanning daalt naar 12,5 volt ofzo) is je dynamo (of spanningsregelaar) niet gezond.

De conditie van de accu zelf controleren kan alleen met een speciaal aparaat dat ongeveer Euro 80,00 kost dus dat kun je beter een bevriende garagehouder laten doen.

Thom
Laatst gewijzigd door thomfr op ma feb 04, 2008 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

mafkees

Re: RE: probleempje dynamo of accu.

ma feb 04, 2008 09:55

Hoi,

Je kunt vrij makkelijk testen of je dynamo (ruwweg) werkt:

Enige wat je nodig hebt is een multimeter.

1 Start je auto en geef een paar keer een beetje gas en laat hem daarna stationair lopen
2 Stel de multimeter in op een voltage hoger dan 15 volt (gelijkstroom) meestal is de instelling 20 volt. (teken voor gelijkstroom = twee streepjes boven elkaar (=) )
3 Meet nu (nog steeds stationair draaiende motor) de spanning over de accu (dwz tussen de plus en minpool) Deze moet iets boven de 14 volt zijn.
LET OP!!! Probeer NIET het Amperage over de accu te meten dat gaat NIET met een multimeter, hij brandt dan door!!!
4 Doe nu het groot licht aan (nog steeds stationair draaiende motor) = een grote verbruiker aan en meet nu op nieuw de spanning over de polen van de accu. Het spanningsverschil met de eerste meeting mag maximaal ongeveer 0,5 volt zijn, is het verschil groter (bijvoorbeeld de spanning daalt naar 12,5 volt ofzo) is je dynamo (of spanningsregelaar) niet gezond.

De conditie van de accu zelf controleren kan alleen met een speciaal aparaat dat ongeveer Euro 80,00 kost dus dat kun je beter een bevriende garagehouder laten doen.

Thom
Ahum Mag ik even...... die gelijkstroom is bedorven het is namelijk gelijkspanning :jumping:

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: probleempje dynamo of accu.

ma feb 04, 2008 21:12

Nog een klein aanvullinkje op thomfr,
Lekstroom als alles "UIT" is kan je kontroleren door je accuklem (bij alles uit, denk dan ook aan een eventueel alarm)
over de accupool te schrapen.
Je hoort dan geen vonken te zien. WEL vonken, EEN lekstroom. Dan succes met zoeken.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: probleempje dynamo of accu.

ma feb 04, 2008 22:30

Handige tips! ik ga dit zaterdag ff checken. tis echter niet zo dat de auto niet start wanneer deze langere tijd heeft stilgestaan, laatst stond ze 2 weken stil daarna was het starten en lopen. Ik ga het ven uitzoeken en dat gaat lukken met deze tips.

bedankt gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: probleempje dynamo of accu.

zo mar 23, 2008 10:43

Nou tijdje geleden dit topic gestart maar ben daarna geopereerd dus geen tijd gehad om dingen te testen. Nou inmiddels wel de accu vervangen want dat was echt nodig. Echter blijft het probleem met mijn ruitenwisser in de eerste stand deze werkt na een tijdje rijden niet meer. Wat Jan M. schreef mbt het schrapen over de polen ik krijg vonken!! Echter heb ik wel een start onderbreker maar ik weet niet of dat uitmaakt als ik die er af haal. De accu geeft netjes 14v aan echter heb ik nog niet getest met de lampen aan.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: probleempje dynamo of accu.

zo mar 23, 2008 23:48

Nou even gemeten met de lampen (groot licht) het voltage zakt minimaal. als demotor draait lampen uit zit ie net onder de 14v maar de radio staat wel aan en dat is ook een redelijke verbruiker. Goeddan is er ergens lekstroom maar eigenlijk nooit echt over nagedacht waar moet ik lekstroom zoeken? Losse kabeltjesdie kontakt met elkaar maken of in welke vormen kan dit ontstaan?

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: probleempje dynamo of accu.

zo mar 23, 2008 23:49

In je openingspost herken ik exact de klachten die ik met mijn 75 heb. Ik verdenk de startblokkering, dus die gaat er nu eerst tussenuit.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: probleempje dynamo of accu.

zo mar 23, 2008 23:57

Het zou kunnen maar hoe verklaar je dan dat tijdens het rijden de ruitenwissers slechter heen en weer gaan. Na een half uur rijden doet stand 1 het niet (interval) en na drie kwartier doet stand 2 het vrij traag.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
SpeakerDocktor
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do mar 13, 2008 20:53
Locatie: Spijkenisse

RE: probleempje dynamo of accu.

ma mar 24, 2008 08:42

Met mn vorige ride heb ik ongeveer hetzelfde gehad; toevallig als ik meette had ik spanning zat, echter had ik regelmatig tijdens het rijden dat mn ruienwissers langzamer gingen, radio ging stotteren en zelfs mn toerenteller uit ging. Naast dat dus soms niet starten, dan wel-niet-wel-wel-wel-niet-ect. Duidelijk te weinig spanning... :wink:

Bleek dat de koolborstels van mn dynamo op waren; zo kort gesleten dat ze soms wel, soms geen kontakt maakten met de collector. Gevolg dat de dynamo soms wel en soms niet laadde, net als ik de spanning meette maakten de borstels wel kontakt, maar tijdens het rijden dus regelmatig niet. Als je dit zeker wilt weten kan je tijdens het rijden je accu/boordspanning meten, even een sigarenaanstekerplug verbouwen zodat je je multimeter er permanent aan kan hangen.

Nieuwe borstels zijn erg goedkoop trouwens, er zit vast wel ergens bij jouw in de buurt een dynamo-revisie bedrijf die die kan leveren.

Groeten
Martijn
Als het nu laag water is, liggen de boten dan hoger?

GTV V6 TB + Squadra
www.Alfa916register.nl

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: probleempje dynamo of accu.

ma mar 24, 2008 11:03

Dat is een goeie het is idd wel vanaf het moment dat er vorig jaareen nieuwe motor in gekomen is, zal dedynamo een checken. Er komt binnenkort weereen andere in dan pakken we de dynamo ok aan. bedankt

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”