Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo sep 06, 2006 23:05

wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze motoren?

is die van een 155 om te bouwen naar een 75 blok?

heb al even gezocht maar kon zo snel niets vinden..............
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

mafkees

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do sep 07, 2006 07:55

het enige verschil is de versnellingsbak

verder zijn deze volgens mij hetzelfde.

de eerste serie 155-tigers zijn geleverd met het 75 blok, er rijden ook nog wat Wb rond (zoals de mijne) met een 75 blok.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7055
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do sep 07, 2006 08:59

zit wel degelijk verschil tussen 75 en 155 TS blokken. 155 heeft langere slag (90ipv88.5) en geen stroomverdelers meer maar DIS ontsteking. verder zitten er verschillen in de cilinderkop (steilere klephoek meen ik) en ook de oliepomp en waterpomp e.d. zijn anders. geloof trouwens dat een 155 blok ook iets van twee cm korter is als een 75 blok.

In de 164 is wel een tijdje het aangepaste 75 blok gebruikt, herkenbaar aan de twee stroomverdelers op de cilinderkop.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

vr sep 08, 2006 12:36

Er was toch ook een tijdje terug op het forum een discusie om een 75 te tunen m.b.v. de 155 kop. De flow door de 155 kop schijn beter te zijn.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 15:38

wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze motoren?

is die van een 155 om te bouwen naar een 75 blok?

heb al even gezocht maar kon zo snel niets vinden..............
Even dit topic afstoffen, wordt wellicht in de nabije toekomst actueel voor mij.
Mijn vraag; kan een 155 2.0 8v tor (evt met plundra van een donor 2.0 carbs nord) zover omgeknutseld worden dat ie in een 75 dienst kan doen? Past bv oliepomp/vliegwiel/carter? En is de eletriek + DISbobines +pjoeter 'simpelweg' over te bouwen?Iemand?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:18
Locatie: Westland
Contacteer: Website

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 20:55

En weet iemand misschien of de startmotoren uitwisselbaar zijn?

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 21:21

Even dit topic afstoffen, wordt wellicht in de nabije toekomst actueel voor mij.
Mijn vraag; kan een 155 2.0 8v tor (evt met plundra van een donor 2.0 carbs nord) zover omgeknutseld worden dat ie in een 75 dienst kan doen? Past bv oliepomp/vliegwiel/carter? En is de eletriek + DISbobines +pjoeter 'simpelweg' over te bouwen?Iemand?
Grtz,fRank

Let op de steek afstand van de inlaatkanalen is anders bij een 155. Bij een 75 is het 90/96/90 (ik weet het niet exact) Dit omdat de motor gebouwd is voor carburateurs.
Bij een 155 is de steek gelijk.

De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.

Mvgr arno

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 21:30

Even door ePER gesnuffeld en wat gegevens vergeleken uit diverse andere bronnen, maar helaas:

de 8v uit de 155 (en 164 FL en super) zijn echt helemaal anders. Je unt bijna zeggen dat geen boutje hetzelfde is.

NB: er zal vast wel e.e.a. uitwisselbaar zijn, maar de grote delen zijn echt anders.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7055
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 21:36

- krukas is anders door andere slag.
- thermostaat zit aan de achterkant van de cilinderkop, misschien lastig met schutbord.
- inlaat spruitstuk is anders, ook niet te wisselen.
- nokkenasversteller zit aan zijkant, geen probleem.
- multiriem ipv v-snaar, niet noodzakelijk een probleem.
- dynamo aan andere kant, niet echt een probleem.
- startmotors zijn verschillend.
- carterpan is helemaal anders, wisselen is op het oog niet mogelijk.
- oliefilter/pomp is helemaal anders, (klein) oliefilter past alleen zonder warmtewisselaar ivm linker motorsteun (bestuurderskant).
- onderblok is in zijn geheel korter, voornamelijk aan achterkant, zou dus een spacer voor gemaakt moeten worden.
- vliegwiel is anders maar wel te wisselen volgens mij.
- uitlaatspruitstukken zijn anders, 75 spruitstukken kunnen wel eens in conflict komen met het oliefilter.

Al met al lijkt het mij veel werk om een dergelijke motor in een 75 te bouwen. alleen maar leuk om iets speciaals te bouwen, bv turbo. 8)

Heb beide blokken in de schuur liggen, mag ze komen vergelijken als je wilt.... :wink: kom uit Cuijk onder Nijmegen.

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

wo apr 25, 2007 21:44

Heb me door enkele gerenomeerde sleuteleaars laten vertellen dat het nog niet zo meevalt die kop (155) op een 75 te schroeven. (had daar ook interesse in ;) ). Flow is inderdaad beter, maar als het moeilijk te doen is schiet het weer niet op. Mocht iemand het hier toch gaan doen dan hoor ik het graag :D
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do apr 26, 2007 00:31

- krukas is anders door andere slag.
- thermostaat zit aan de achterkant van de cilinderkop, misschien lastig met schutbord.
- inlaat spruitstuk is anders, ook niet te wisselen.
- nokkenasversteller zit aan zijkant, geen probleem.
- multiriem ipv v-snaar, niet noodzakelijk een probleem.
- dynamo aan andere kant, niet echt een probleem.
- startmotors zijn verschillend.
- carterpan is helemaal anders, wisselen is op het oog niet mogelijk.
- oliefilter/pomp is helemaal anders, (klein) oliefilter past alleen zonder warmtewisselaar ivm linker motorsteun (bestuurderskant).
- onderblok is in zijn geheel korter, voornamelijk aan achterkant, zou dus een spacer voor gemaakt moeten worden.
- vliegwiel is anders maar wel te wisselen volgens mij.
- uitlaatspruitstukken zijn anders, 75 spruitstukken kunnen wel eens in conflict komen met het oliefilter.

Al met al lijkt het mij veel werk om een dergelijke motor in een 75 te bouwen. alleen maar leuk om iets speciaals te bouwen, bv turbo. 8)

Heb beide blokken in de schuur liggen, mag ze komen vergelijken als je wilt.... :wink: kom uit Cuijk onder Nijmegen.

Groeten Remco
Ok samenvattend geen goed idee.... :?
Bedankt voor de info,maakt beslissingen eenvoudiger(handig zo'n forum! 8) )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do apr 26, 2007 09:30

Erik vab BS Engines maakt hele mooie koppen voor TS motoren...
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do apr 26, 2007 09:48

he, een heel oud topic van mij....

maar goed, wat is hier het nut van:
De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.
inlaat verwarmen had ik gezien bij de 75, maar wat is hier het nut van?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do apr 26, 2007 11:34

he, een heel oud topic van mij....

maar goed, wat is hier het nut van:
De inlaat is bij een 155 ook niet verwarmd, het koelwater verlaat aan de achterzijde het blok.
inlaat verwarmen had ik gezien bij de 75, maar wat is hier het nut van?
Is niet alleen verwarmen... Maar ook koelen... oa. bedoeld om je inlaat temperatuur een beetje constant te krijgen (zie ook koelwateraansluiting aan je gasklephuis). Denk dat koelen van het inlaatspruitstuk zeker voortkomt uit het carbs verhaal. Je wilt je benzine niet verdampt hebben voordat het aangezogen wordt.

Of sla ik wartaal uit????? :roll:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: verschil motor 155 ts 8v vs 75 ts 8v

do apr 26, 2007 12:22

Ik weet niet of er nog animo is voor een experiment. Maar ik heb een goede 155 kop (met 1 kromme klep) liggen. Krijg je een doorgezaagd deel van een 155 kop bij. 50 euro
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Terug naar “Algemene Technische vragen”