roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Bak 105 demontage-vraagje

do mar 30, 2006 22:59

Hoi,

Ben nu bezig om een versnellingsbak (105-serie) uit elkaar te halen. Nu heb ik alleen een probleem bij het scheiden van beide helften. Om de helften te kunnen scheiden moet de schakelvork t.b.v. achteruit en 5 verwijderd worden. Deze kun je pas weghalen als je de schakelvorkas uit de bak haalt. Voor zover ik kan nagaan moet dit lukken zodra je het boutje dat de vork en de as verbindt eruit hebt. Dit heb ik braaf gedaan, maar de as wil er niet uit. Ook heb ik de 'borging' d.m.v. de veer met het kogeltje verwijderd. Het klinkt echt of de as binnenin nog vastloopt. De vork is 100% zeker los van de as, want ik kan heb ca. 1 cm verschuiven. OP onderstaande foto heb ik even voor de duidelijkheid aangegeven wat ik losgehaald heb.

Afbeelding

Er is vast wel iemand die dit vaker gedaan heeft en mij op weg kan helpen.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Andretti Molletti

RE: Bak 105 demontage-vraagje

do mar 30, 2006 23:47

Die schakelas hoeft er niet uit, je kan de bakhelften zo scheiden.
Reden dat de schakelas er niet uit wil is de staafjes die erdoorheen steken denk ik zo...
pffff lang geleden alweer... bakgegoogel... :wink:

AG
Full Member
Full Member

vr mar 31, 2006 06:19

ik zie dat je de 3 of 4 de versnelling ingeschakeld hebt en daardoor wil je schakelstang niet bewegen. Eerst alle schakelstangen gelijk zetten en dan moet die voor de 5 en achteruit weer kunnen bewegen.Maar makkelijk gaat dit meestal niet. Ik zelf maak eerst de achterste moer los met de luchtsleutel dan krijg je wat meer speling en kan het langs elkaar heen. Draai ook je bak even om want alle dan blijven alle assen enzo liggen als je de helften van elkaar haalt.

succes ermee AG

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Bak 105 demontage-vraagje

vr mar 31, 2006 08:14

ik zie dat je de 3 of 4 de versnelling ingeschakeld hebt en daardoor wil je schakelstang niet bewegen.
Aha........ Bedankt het is gelukt! Net snel even in zijn vrij gezet en kon ik hem er zo uithalen!! Hij stond in z'n drie i.v.m. het verwijderen van de achterste deksel. In de manual wordt daarna niet weer gezegd dat hij in z'n vrij moet!

Heb (gelukkig) de bak ook even omgedraaid -> alles bleef lekker op z'n plek.

BEDANKT :thumbs:

@Dre: die vork zit echt aan beide bakhelften over een as ......
SCARB nr. 03894

Andretti Molletti

vr mar 31, 2006 11:42

JA MAAR.....

;)

je schuift de vork zo van de synchro .. en de schakelas bleef dus zitten op die staafjes ;)

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 31, 2006 11:49

JA MAAR.....

;)

je schuift de vork zo van de synchro .. en de schakelas bleef dus zitten op die staafjes ;)
1. Aha, misschien heb ik niet genoeg geschoven om hem eraf te krijgen.

2. Aha, die staafjes zitten natuurlijk op een plek IN de bak, zodat ik dat van buitenaf niet kan zien.

NOG EVEN EEN ANDERE VRAAG:

Ik ken de historie van deze bak niet (ik ga straks in één keer een ander blok + deze bak in de Super leggen), maar ik zie eerlijk gezegd niet eens heel veel verschil tussen de synchromeshen van bijv. de tweede en de vijfde versnelling. Of ze zijn allemaal dus goed of slecht :?

Hoe glad is zo'n ding als hij echt te glad is. Ik wil natuurlijk niet onnodig 5 nieuwe setjes kopen (duur), maar ook natuurlijk niet dat ik straks moeten dubbelclutchen.

Roel
SCARB nr. 03894

Andretti Molletti

vr mar 31, 2006 13:20

aan de uiteinden slijten ze..
laat maar eens een foto zien als dat lukt.
In principe kan de synchro vd 5 bijna niet verslijten itt de 2e.. die is eigenlijk altijd versleten

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 31, 2006 14:03

Ik hoop dat hier iets op te zien is. Er is wel een klein spoortje te zien, maar ik weet niet of dat als versleten gezien moet worden.

Synchromesh 2
Afbeelding

Synchromesh 3
Afbeelding

Synchromesh 5
Afbeelding

Fantastisch medium trouwens dit forum (ik blijf er maar enthousiast over)!!!
SCARB nr. 03894

Andretti Molletti

vr mar 31, 2006 14:26

Je moet even je foto schieten op de open plek, daar waar de synchro begint en eindigt.. het slotje zeg maar.. eeuh daar waar i doorgezaagd is..
Daar kan je pas goed zien hoe erg het is ;)

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 31, 2006 14:56

U vraagt, wij draaien......

Hier is wel slijtage wat bij 2 en 3 (vooral 3, maar is op foto's niet echt duidelijk).

Synchromesh 2
Afbeelding

Synchromesh 3
Afbeelding

Synchromesh 5
Afbeelding

Roel
SCARB nr. 03894

Andretti Molletti

vr mar 31, 2006 15:39

Op de foto's ziet het er nog goed uit. Overigens is 2 de enige met zichtbare slijtage, maar niet veel.
Goedkope truc is het verwisselen van 2 en 5

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 31, 2006 19:27

Tja blijft lastig hè met foto's. Dat met de 2 en 5 was oorspronkelijk ook de bedoeling, maar toen ik zag dat 2 en 3 wel iets minder waren dan 5(maar niet echt slecht lijkt me) begon ik te twijfelen. Misschien dat ik het nog 'live' met iemand kan beoordelen dit weekend.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Roel
SCARB nr. 03894

AG
Full Member
Full Member

wo apr 05, 2006 20:30

Om de synchro's echt te beoordelen moet je ze toch even verwijderen kijk dan op het" kopse kantje"en dit moet een mooie driehoek zijn maar ook tegenover de opening kan er aan de binnenkant slijtage zijn opgetreden. Daarna naar je schakelmof kijken en ook deze van de 5 en achteruit wisselen met 1+2 met de achteruit kant naar de 2.

AG

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 05, 2006 20:45

Bij mij was het duidelijker te zien, ze glommen me tegemoet 8) ,maar als ik naar de synchro van je 2 kijk begint deze ook aan de buitenzijde al redelijke slijtage(en ook verkleuring) te vertonen. Nu je alles toch uitelkaar hebt zou ik deze synchro ring iig vervangen en als je aan de 3 twijfelt neem die dan ook ff mee. Heb je geen andere bak meer liggen met nog 2 goede synchro ringen???,Heb je alles weer toppie.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 05, 2006 21:55

Heb net de bak weer in elkaar gezet met nieuwe synchro's voor 1, 2 en 3. Deze vertoonden sporen van beginnende slijtage. Het was iets beter te zien toen ik ze gedemonteerd on ontvet had. Ze waren niet echt slecht, maar 2 waren van binnen vooral ingesleten. De 4 en 5 heb ik omgedraaid (niet omgewisseld, maar 180 graden gedraaid dus).

Heb verder de beste onderdelen van 2 bakken samengevoegd, want bij deze bak waren ook de schakelvorken wat ingesleten.

Ik heb nu dus weer een fris bakkie :lol: Foto's verschijnen binnenkort in mijn topic over het Supertje.

Ik ben trouwens blij dat ik 2 weken geleden een werkplaatspers gekocht had, dit werkt echt perfect. \:D/

Roel
SCARB nr. 03894

Terug naar “Algemene Technische vragen”