Als het de auto van Bart zou zijn geweest, en Aukje zou pech krijgen, was het een ander verhaal. Dan was de auto wel 'verzekert' indien Aukje gemachtigd zou zijn. Hoe het machtigen precies in z'n werk gaat, geen idee. Maar ik kan mij voorstellen dat dit eveneens officiëel moet geschieden. Afijn, voor 2 auto's binnen 1 gezin bestaat de zogenaamde partnervoordeel. Deze is beduidend goedkoper dan een 'vol abonnement'.
[edit]
9 Wie heeft recht op de service
van de Wegenwacht®?
9.1 Iedere rechthebbende op de services van de
Wegenwacht heeft als bestuurder of inzittende
van een motorvoertuig recht op hulp
bij pech onder de voorwaarde dat:
a. het motorvoertuig eigendom is van de
rechthebbende; óf
Dus, de auto moet van rechthebbende zijn, vrij vertaald, abonnementhouder.
b. het betreffende motorvoertuig door de
rechthebbende wordt gebruikt op grond
van een leaseovereenkomst, bruikleenovereenkomst
of een huurovereenkomst.
Zelfde als A alleen in lease- huurvorm.
9.2 Als de rechthebbende aan zijn partner of
een volgens het bevolkingsregister inwonend
kind tot en met 20 jaar toestemming
geeft zijn motorvoertuig te gebruiken, kan
de rechthebbende het recht op de service
van de Wegenwacht tijdelijk aan hem of
haar overdragen (hierna te noemen de gemachtigde
partner/het gemachtigde kind).
Kortom, als abonnee zijn/haar auto uitleend aan derden en wel een gemachtigd gezinslid. Nog steeds is de abonnee eigenaar van de auto.
Vrij vertaald, volgens de ANWB-voorwaarden heeft een niet-abonnementhouder, geen recht op hulp bij pech aan zijn/haar auto. Ongeacht of deze wordt bestuurd door een wel-abonnementhouder. Voor de abonnementhouder geldt dat hij/zij bij het uitlenen van zijn/haar wagen enkel en alleen recht heeft op pechhulp, indien partner/kind gemachtigd zijn en de service tijdelijk wordt overgedragen. In alle gevallen heb je enkel en alleen recht op hulp aan het voertuig waar abonnee eigenaar/eigenares van is. Alle andere vormen staan niet beschreven in de voorwaarden en zijn juridisch niet van kracht. Ik kan zo beginnen bij de service helpdesk van de ANWB.