do jan 25, 2007 18:37
Elke olie is gebaseerd op een bepaalde viscositeit basis olie.
een 10W40 of 15W 40 zegt niets over de kwaliteit alleen iets over de viscositeit, dat is ook al voorbij gekomen.
Stel dat je er een gamma olie ingooid die een basis van ..W30 heeft en met additieven naar de ..W40 gebracht wordt, dan is dat een mindere olie dan een olie met basis ..W40.
M.a.w. een olie heeft een kwaliteit en juist die bepaald de smering op de langere termijn.Gooi in deze motor eens een 0W60 en het probleem is over, tenzij je lagers echt versleten zijn.
Over de pomp nog het volgende: die wordt ook warm net als de olie en dus zet de overdrukklep ook uit. Kan zomaar zijn dat de pomp oké is maar de overdrukklep bij 80 graden teveel lek heeft.
Zoals een aantal gezegd heeft is een juiste diagnose onontbeerlijk.
Wat me wel opvalt is dat de reacties van sommige wel heftig zijn... als je een mening hebt en die ventileerd en alle andere meningen passeerd, dan heb je geen technische discussie, maar een woordenwisseling. (wie de schoen past trekken hem aan, maar niemand, ook ik niet, heeft de wijsheid in pacht... samen komen we wel een heel eind)
Het is makkelijk te voor mij nu te roepen als de olie metaalverfachtig is dan ligt je motor in gort.. Ik weet dat dat zo is uit ervaring, maar ik weet ook dat mijn metaalverf anders kan zijn dan de "jouwe".
Feiten zijn: de grootste zwevende deeltjes in de olie mogen tussen de 20 en 40 micron zijn. De olie moet deze omkapselen (dispergeren) en dus zwevend houden. Het oliefilter zou de rest (groter dan 40 mu) moeten filteren. Als de olie metaalachtig lijkt te zijn dan is de kans groot dat de deeltjes groter zijn dan 40 mu en ben je klaar.. zekerheid krijg je door een monster te laten analyseren.
Olie is bij de meeste europese merken een constructie onderdeel en er kan niet van de minimun toleranties afgeweken worden zonder verkorting van de levensduur.
Bij bv japanse merken wordt een motor geconstrueerd met lagere oliespecs. Waarom zouden die motoren zoveel beter presteren kwa levensduur??
Kijk bij olie naar de viscositeit, maar vooral naar de kwaliteit zoals API ACEA etc!!!!!