cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

zo jan 21, 2007 20:56

Maar bedoel je nu dat oliepompen weinig tot nooit versleten zijn?
Wat bedoeld wordt is dat oliepompen slechts E E N van de mogelijke oorzaken van een te lage oliedruk zijn en dan ook nog zeker niet de meest voor de hand liggende bij een 33 :wink:

Wat verder een misvatting is,Ralph gaf het al aan, dat bij een te grote lagerspeling ( Drijfstang-, nokkenas, of voor mijn part hoofdlagers) GEEN olieverbruik optreedt, omdat olieverbruik weer hele andere oorzaken heeft.

Maar om het niet te ingewikkeld te maken. : Nader onderzoek is dringend gewenst en wel specifiek naar drijfstanglagers en ev nokkenaslagering kijken. Er moet dus idd een carterpan gedemonteerd worden voor nadere inspectie door iemand die er kaas van gegeten heeft.

Een te grote lagerspeling (Uitgelopen lagers of vergevorderde slijtage van lagers) heeft namelijk ALTIJD een merkbaar lagere oliedruk tot gevolg.
Mee eens ,maar ik monteer na een nwe of geslepen krukas toch liever een nwe pomp. (kost in verhouding weinig)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Verkeerde olie 15/w40?

zo jan 21, 2007 21:07

ook mee eens maar dan zijn er nog wel meer zaken die ik zou vervangen :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

cmva
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 21, 2007 21:08

Zit er nog meer in een blok van een 33 dan?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 21, 2007 21:16

Meestal is de carosserie dan ook wel op.. :lol: :shock:

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 21, 2007 21:19

:blue_lol:

Gerrets
Guru
Guru

zo jan 21, 2007 22:30

Hey nie sjow HE!!!!!!!! mijn Bella zit net weer nieuw in de verf! haha carosserie ook nog prima!! Dit is eigenlijk de eerste echte shit die ik met mijn Bella heb. Das ook eigenlijk de enigste manier om je auto te leren kennen.

De nokkenas geeft wel lichte tikken maar niet zo erg dat deze vervangen moet worden. Ook qua geluid is er niets veranderd puur en alleen doordat het lampje begon te branden(wat sindsdien niet meer gebeurd is) ben ik me wat dingen af gaan vragen. Want als dat lampje begint te branden heb je toch te weinig olie en die moet dan via de pomp omhoog? dus leek mij dit het meest verklaarbare. Ik heb de druk getest via de sensor die vlakbij het oliefilter zit. Maar er moet er toch ergens nog 1 zitten? Op het blok zelf?

Ik zal em binnenkort eens op een brug zetten en de carter eronder weg halen. Maar dat inderdaad met een kenner.

gr Tom
Laatst gewijzigd door Gerrets op ma jan 22, 2007 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 21, 2007 22:47

Doe dat Tom. als je mazzel hebt kun je vooraleerst volstaan met een set nieuwe drijfstanglagers. Als je ze doorrijdt weet je zeker dat het binnen afzienbare tijd met je blok is afgelopen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gerrets
Guru
Guru

ma jan 22, 2007 18:39

Nu zit ik in mijn vraag baak te turen maar hoe vervang ik de drijfstabglagers? moet dan de gehele motor eruit? Want dan ga ik idd meer dingen vervangen of kan ik er gewoon vanonderen bij wanneer ik de carterpan eraf heb?

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

Re: RE: Verkeerde olie 15/w40?

ma jan 22, 2007 18:50

Nu zit ik in mijn vraag baak te turen maar hoe vervang ik de drijfstabglagers? moet dan de gehele motor eruit? Want dan ga ik idd meer dingen vervangen of kan ik er gewoon vanonderen bij wanneer ik de carterpan eraf heb?

gr Tom
Uitlaatspruitstuk en carterpan eraf...

Gerrets
Guru
Guru

ma jan 22, 2007 19:02

Phoe dat scheelt weer, het werd me niet duidelijk in de vraagbaak. Iemand enig idee waar ik trouwens fatsoenlijke prijzen kan vinden van een waterpomp en een oliepomp, Hbase geeft niets.

gr Tom
Groeten Tom

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 22, 2007 21:41

tuynder...

Gerrets
Guru
Guru

wo jan 24, 2007 10:57

check!

gr Tom
Groeten Tom

Gerrets
Guru
Guru

wo jan 24, 2007 19:30

Ik heb nog niemand gebeld omdat ik mij nog iets afvroeg. Ik zatnamelijk ook a de krukas te denkenmij staat iets bij dat wanneer de drijfstanglagers erdoor zijn dat dat een navolging is op een versleten krukas. Hoe kan ik zien dat de krukas versleten is? want dat ga ik dan eerst checken voordat ik alles opvraag.

gr Tom
Groeten Tom

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 24, 2007 23:48

je begint met het loshalen van 1 drijfstanglager, dan zie je vervolgens hoe de krukas eruit ziet (zitten er sleepsporen of krassen in?? )
je kijkt ook nog eens naar het drijfstanglager. je maakt een aantal goede kwaliteit digitale foto's en post ze hier.....
even afwachten wat de ractie's zijn en je weet meer :wink:

m.a.w. je kan niet zien hoe een deel vd krukas is zonder een drijfstanglager of hoofdlager los te halen....

Andretti Molletti

do jan 25, 2007 18:37

Elke olie is gebaseerd op een bepaalde viscositeit basis olie.
een 10W40 of 15W 40 zegt niets over de kwaliteit alleen iets over de viscositeit, dat is ook al voorbij gekomen.
Stel dat je er een gamma olie ingooid die een basis van ..W30 heeft en met additieven naar de ..W40 gebracht wordt, dan is dat een mindere olie dan een olie met basis ..W40.
M.a.w. een olie heeft een kwaliteit en juist die bepaald de smering op de langere termijn.Gooi in deze motor eens een 0W60 en het probleem is over, tenzij je lagers echt versleten zijn.
Over de pomp nog het volgende: die wordt ook warm net als de olie en dus zet de overdrukklep ook uit. Kan zomaar zijn dat de pomp oké is maar de overdrukklep bij 80 graden teveel lek heeft.
Zoals een aantal gezegd heeft is een juiste diagnose onontbeerlijk.

Wat me wel opvalt is dat de reacties van sommige wel heftig zijn... als je een mening hebt en die ventileerd en alle andere meningen passeerd, dan heb je geen technische discussie, maar een woordenwisseling. (wie de schoen past trekken hem aan, maar niemand, ook ik niet, heeft de wijsheid in pacht... samen komen we wel een heel eind)
Het is makkelijk te voor mij nu te roepen als de olie metaalverfachtig is dan ligt je motor in gort.. Ik weet dat dat zo is uit ervaring, maar ik weet ook dat mijn metaalverf anders kan zijn dan de "jouwe".
Feiten zijn: de grootste zwevende deeltjes in de olie mogen tussen de 20 en 40 micron zijn. De olie moet deze omkapselen (dispergeren) en dus zwevend houden. Het oliefilter zou de rest (groter dan 40 mu) moeten filteren. Als de olie metaalachtig lijkt te zijn dan is de kans groot dat de deeltjes groter zijn dan 40 mu en ben je klaar.. zekerheid krijg je door een monster te laten analyseren.

Olie is bij de meeste europese merken een constructie onderdeel en er kan niet van de minimun toleranties afgeweken worden zonder verkorting van de levensduur.
Bij bv japanse merken wordt een motor geconstrueerd met lagere oliespecs. Waarom zouden die motoren zoveel beter presteren kwa levensduur??

Kijk bij olie naar de viscositeit, maar vooral naar de kwaliteit zoals API ACEA etc!!!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”