_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma feb 25, 2008 23:10

Draai je draadjes van je spoel maar eens om ;)
:lol:

Tja, nu weten we het idd. Ik had dus toch de draadjes van de pickupspoel omgedraaid.
Dat kan dus, omdat de stekker aan de rotorkant defect is.
Maar, hij loopt nu beter dan ooit, ik en heb er weer een hoop geleerd! (Positief blijven hè)

Dank aan iedereen voor jullie tips en aanbod om te helpen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Roeltje 164

RE: Alfetta GTV racetool

ma feb 25, 2008 23:13

Goh????? :lol: , ze loopt heerlijk Pieter, en ach we leren elke dag, ben blij dat ze weer pruttelt en sputtert.... :lol: 8) FF genieten vanavond 8)

Gr Roel :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 25, 2008 23:20

Het belangrijkste is dat hij het weer doet... :P

Nu kun je weer verder met je mobiel. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di feb 26, 2008 08:37

Mooi man, Gefeliciteerd!! Geen pieken zonder dalen.... :wink:

Ik zou trouwens ook nog wel graag ff horen waarom die draadjes maar op 1 manier gemonteerd kunnen worden. Altijd handig om te weten.

Mijn racer verdomde het bij thuiskomst trouwens ook om te starten maar dat bleek de benzinepomp te zijn. Als het mee zit vandaag de nieuwe binnen. Wel een duur grapje maar beter nu thuis in de garage dus langs de weg op het circuit moet je dan maar denken, toch?

Groeten,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

di feb 26, 2008 12:40

Mooi man, Gefeliciteerd!! Geen pieken zonder dalen.... :wink:
Ik zou trouwens ook nog wel graag ff horen waarom die draadjes maar op 1 manier gemonteerd kunnen worden. Altijd handig om te weten.
Groeten,
DJ
DJ,
Het ompolen van de pickupspoel geeft een ~ 20 graden verplaatsing van de onstekingstijdstip.

Wel blijven de bougies gewoon vonken.
We hadden gister ter test de bougies op 1-2-3-4 volgorde op het motorblok gelegd, en er was een heel mooi looplicht te zien bij het starten.

Wat ik niet weet, is of ompolen van de pickupspoel nog impact heeft op de duur van de vonk.

Maargoed, al met al toch een hoop aan de auto gedaan wat ik anders maar had laten zitten, met wellicht vervelende gevolgen. Zo is nu:
- de tank schoon en ontroest
- de benzineslangen vervangen en veilig gerouteerd
- een electrische pomp ingebouwd zodat ik gewoon kan starten na stilstand
- de ontsteking weer helemaal op orde (bougies, bobine vervangen)

Ook heb ik een nu een reserve ontstekingsmodule liggen in geval die mocht ploffen.

En natuurlijk een hoop geleerd, het kleppendeksel er eens af gehad, ontsteking uit elkaar gehad, etc.
De volgende grote klus die ik zelf (met hulp) ga doen is het repareren van de schade aan de voorzijde, maar pas rond pasen.
Voor die tijd alle andere puntjes op de i zetten in voorbereiding op het nieuwe raceseizoen.
Zo moet de remvloeistof nog ververst, hier en daar nog een hitteschildje, en tal van andere kleine dingetjes.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 26, 2008 13:37

Misschien is het een idee om de reserve ontstekingsmodule naast degene die je gebruikt te monteren :idea: ? Dan hoef je alleen maar de stekker om te steken als het nodig is, kun je hem ook nooit vergeten. :wink:

Heb ik al vaker gezien in auto's voor toertochten e.d., hadden vaak een halve reserve ontsteking naast de originele zitten. Bobine kan trouwens ook op die manier erbij gezet worden...

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di feb 26, 2008 17:34

Schijnt dat je binnenkort een vette upgrade gaat realiseren Pieter, qua onderstel. Kun je daar wat van zeggen ???

_Pieter_
Guru
Guru

wo feb 27, 2008 12:27

Misschien is het een idee om de reserve ontstekingsmodule naast degene die je gebruikt te monteren :idea: ? Dan hoef je alleen maar de stekker om te steken als het nodig is, kun je hem ook nooit vergeten. :wink:

Heb ik al vaker gezien in auto's voor toertochten e.d., hadden vaak een halve reserve ontsteking naast de originele zitten. Bobine kan trouwens ook op die manier erbij gezet worden...
Klopt, dit heb ik vaker gehoord. Een extra blokje bij de hand is nooit weg.
Naar een racedag heb ik altijd een doosje met reserveonderdelen bij me.
De reserve Bosch module gaat daar standaard deel van uitmaken.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Michel vd Grinten
Guru
Guru

wo feb 27, 2008 17:05

Maar wel "mosterd" op je worstje, voor de volgende keer :)

_Pieter_
Guru
Guru

di mar 04, 2008 13:19

Zo, nog meer mosterd!

Het blijkt toch dat de GTV iets meer schade heeft opgelopen bij de aanrijding tijdens de debutrace dan aanvankelijk gedacht.

Bij het uitlijnen bleek de linker castorstang aanzienlijk korter te moeten dan de rechter om de wielstanden enigszins normaal te krijgen. Ook blijkt het binnenscherm ter hoogte van de castorstang losgescheurd van het chassis.
Dus moet ie op de trekbank om het linker binnenscherm weer in model te krijgen, zeg maar 1 cm naar voren.
Dit klusje gaat na Pasen gestalte krijgen, hijn moet ook daarna nog uitgelijnd/gewogen daarna natuurlijk. 5 April wordt wel enigszins moeilijk vrees ik [-o<

Om het compleet te maken heeft de 32mm voorstabi ook zijn werk gedaan. De bevestigingsplaat waar ie aan vast zit is finaal losgetrokken van de auto. :shock: I.c.m. de 'std' 22mm torsies had de stabi natuurlijk ook redelijk veel te doen om de auto enigszins plat te houden, en alle lasjes zijn na 28 jaar natuurlijk niet meer zo sterk als voorheen. Gevolg: Krak.
Nadat dit gerepareerd is, ga terug naar een wat mildere stabi, waarschijnlijk een 75V6 versie om de boel heel te houden.

Dus werk aan de winkel! (Hebben we vaker gehoord :D)

Voor die tijd ook nog wat andere puntjes op de i, dus er is tussen nu, de vakantie en Pasen geen stilzitten bij. O.a:

- Remmen ontluchten
- Motorolie verversen
- Hitteschild maken voor HRC
- Rubber (binnenband) onder slangenklemmen doen
- Schilderen rembekrachtiger (HRC even lossen) & maken hitteschildje
- Sterkere veerpootbrug maken
- Klus aan de voorzijde voorbereid (accubak eruit zagen, ontvetten, kaalhalen, etc)

Gelukkig zijn er in de nieuwe loods bruggen beschikbaar, dus dat scheelt weer klooien. Ook is er een wasstraat, kan ik Dasty eens gaan uitproberen op de vette meuk onder de auto.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

di mar 04, 2008 13:46

Als je nou toch gaat lassen om de schade te verhelpen, las dan een verstevigingsplaat op de montagepunten van je stabi. Dan ben je van het gezeur af en kan je wel een dikke stabi gebruiken. Een slappere stabi is geen oplossing!! Dat is een stap terug. Je wil toch snellere rondetijden?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 04, 2008 14:47

Als je toch een dunnere gaat gebruiken heb ik evt wel interesse in die dikke... :oops: Pb me maar een prijsje als je er van af wilt.

Groeten Remco

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mar 04, 2008 15:49

Als je nou toch gaat lassen om de schade te verhelpen, las dan een verstevigingsplaat op de montagepunten van je stabi. Dan ben je van het gezeur af en kan je wel een dikke stabi gebruiken. Een slappere stabi is geen oplossing!! Dat is een stap terug. Je wil toch snellere rondetijden?
I rest my case..
Het is bekend dat de gtv carros niet een meesterwerk is mbt sterkte/stijfheid, maar als je castor stang nagenoeg losgerukt en het binnen scherm 1 cm verplaatst is, is er natuurlijk meer schade.
Er is niet heel veel nodig om de neus sterk genoeg te maken voor belastingen tgv de 32mm stabi, echter bij contact met anderen/vangrail etc komen er opeens heel andere belastingen op je componenten.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru

di mar 04, 2008 17:26

I rest my case..
Het is bekend dat de gtv carros niet een meesterwerk is mbt sterkte/stijfheid, maar als je castor stang nagenoeg losgerukt en het binnen scherm 1 cm verplaatst is, is er natuurlijk meer schade.
Er is niet heel veel nodig om de neus sterk genoeg te maken voor belastingen tgv de 32mm stabi, echter bij contact met anderen/vangrail etc komen er opeens heel andere belastingen op je componenten.
Klopt, jullie hebben gelijk. Ik vrees dat er redelijk wat 'engineering' (staal) in de neus moet worden gebracht om het geheel weer sterk te krijgen na de opdoffer. Tips hiervoor zijn welkom (ze mogen over de PB ivm 'copyright' indien gewenst)

Komt goed heren, ik vrees echter wel dat ik 5 april niet ga redden. Ik wil namelijk dat ik en mijn karretje heel blijven, dat gaat voor de rest. En die snelle tijden: die gaan zeker komen!

Groeten, Pieter

PS Als iemand nog wat losse stukken pijp van een oude rolkooi heeft liggen, dan wil ik dat graag weten!
SCARB # 4710

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di mar 04, 2008 18:11

Pieter...wordt het niet eens tijd voor die witte 75 op MP? 2500,- ben je ineens heel erg ver en kan je vast wat Alfetta onderdelen misbruiken voor de completering van de 75.
Krijgt de "gt" een waardig einde! Mijnsinziens een heeeeele, zoniet, beste keuze voor jou.

Maar wie ben ik. Ik snap dat er sentimentele (en dus onschatbare, maar dure) waarde aan hangt!

Spreek je!

Terug naar “Racen - Technisch”