_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do jul 12, 2007 11:34

@ pvb, 1 liter op 300 km verstoken via je klepseals is mi prakties onmogelijk. Of je klepstelen moeten danig los in je klepgeleidershangen dat je volgens mij zoiezo een serieus probleem hebt.
De kleppen zijn opnieuw gesteld, als daar heftige trouble was hadden ze het daar wel geconstateerd, toch?
Vastzitten van olieschraapveren is zeker niet ondenkbaar. Dus een dope is misschien de oplossing
Hier duik ik in.
@ Pieter, Heb je al olie ververst of rij je met oude olie in je blok?? Als er nog oude olie in zit kan deze natuurlijk ook erg veel vocht bevatten welke je er nu aan t uitstoken bent. Hierdoor lijk je veel olie te verbruiken terwijl t gewoon vocht is die je uit je olie aan t stoken bent.
Bas, uiteraard is er verse olie in gegaan, hoge kwaliteit Castrol 10W40 op advies van de garage. Oude olie, dat zit niet in auto's waar ik mee rij. Alleen op het moment van aanschaf, en dat is de laatste keer.
Worst kaas... je hebt een scheurtje in je kop waardoor er olie in een verbrandingsruimte komt....
Ja, maar dan zou er 1 bougie helemaal zwart moeten zijn van de roet, en de anderen een stuk minder, toch? Ik heb er 2 bekeken, en die waren flink zwart, maar beide in gelijke mate. Als de andere 2 dat ook zijn, in gelijke mate, lijkt me een gescheurde kop of kapotte pakking niet het probleem.

Dit alles in beschouwing genomen, denk ik dat mijn zuigerveren nog vastgekoekt zitten van de jaren stilstand. Ik 2-takt lekker door op mijn Nord brommer, en bezin me op een dope. Wel zonde van mijn dure olie....!! ;)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

do jul 12, 2007 11:49

Nog ff.... Weet je zeker dat je carter ontluchting niet verstopt zit?

Zoniet... Je voorlopig (nog) geen zorgen maken en gewoon door trappen met dat hok!!! (niet denegerend bedoeld)
Ploft ie dan is t vroeg genoeg om verder te gaan toch??
Je weet dat ie olie verbruikt dus gewoon in de gaten houden en bijvullen...

Bas
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jul 12, 2007 13:01

Hoi Pieter,

Ga eerst eens tijd rijden met oliepeil op half ipv over max. Te hoog oliepeil gaat tie olie zuipen. Al helemaal als je olieschraapveren de beste tijd gehad hebben/vol vuil zitten.

Ververst je olie vroeg/ danwel tap een beetje of om te kijken hoe zwart deze is. Door andere olie kan er vuil los komen uit een oud motorblok.

Check ook ff goed de carteronluchting/carterdruk. Heeft jouw gtv al een olieafscheider (zwartpotje met drainslang naar carter) in de ontluchting? Je kan als experiment de carterontluchting een tijd los in een leeg vaatje hangen. Kijken of dit uitmaakt.

Als na pak hem beet 2000km hij nog ze veel olie verbuikt/ danwel geen dalende lijn in het verbruik vrees ik dat het minimaal tijd is voor setje nieuwe zuigerveren, als je het verbuik omlaag wilt hebben. En dan geen originele want die zijn niet zo jofel.
Aan de andere kant als hij verder lekker loopt verder, kan je ook gewoon nog een tijd doorrijden en gewoon bijvullen.

Alleen dan niet meer van die dure castrol want dat word een beetje dure grap. Ik vind trouwens dure (volsynthetische) olie in een oud niet geriviseerd blok sowieso pure geldverspilling. In een duur vers geriviseerd blok is een ander verhaal.
In een oud blok van onbekende staat en onbekende historie gewoon een 10W40 of 10W50 als je dat kan vinden van een A merk. Mijn mening.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 12, 2007 13:22

Heren,

Wederom dank voor de tips. De carteronluchting bestaat uit een open filtertje boven voorop het blok. Daar gaat de TC vast iets van zeggen zeker?
Uit het filtertje komt vloelbaar iets lucht uit als ik mijn hand er omheen hou, dus lijkt me niet verstopt. Daarbij, als dat verstopt zit is de kans groot op een lancerende peilstok. Heb ik ook geen last van.

Dat hoge oliepeil nu zal idd wel helpen met verbruik. Gelukkig lost dat hoge oliepeil zichzelf op :-) dus dat experiment met het niveau halverwege de peilstok kan ik snel beginnen.

Dus, ik blijf gewoon trappen met dit hok (is een goede term ervoor, kan ik erg om lachen! :D ) en hou het oliepeil goed in de gaten en zorg dat ik altijd een fles olie bij me heb. Dus een mooi excuus om veel te rijden voordat ik ga racen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 12, 2007 18:26

Als er niet een dikke "straal"lucht uit de carterontlucting komt zal het met de slijtage van de zuigerveren ook wel meevallen...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru

do jul 12, 2007 23:17

Zo, vanavond weer door gegaan. Geen plaatjes dit keer want mijn telefoon lag nog thuis.
Onder het genot van de klanken van een 3.5 V6 in de verte, direct begonnen met het instellen van de rijhoogte.
Dus de veren tussen de dempers vandaan, dempers weer terug en de auto op de grond. Beetje heen en weer rollen, beetje inveren en dan meten.
Rechts had ik 5 cm tussen de schotels, links 4.5 cm. Er zal wel ergens iets niet helemaal OK zitten, maar dit kan aan veel zaken liggen.
Ga ik nu niet naar kijken, dit los ik wel op zodra ik echt met het onderstel in de weer ga. De hulpveren trekken dit verschil al aardig recht.

Op basis van deze waarden, de hulpveren op 5.5 cm lengte afgeslepen met de slijptol. Wederom weer mooi schuin, beide in 1 keer op de mm goed.
De maten van deze veren zijn overigens (alle maten in mm):

Hoogte 55 (nu wel ja)
Buitendiameter 44
Binnendiameter 31
Diameter draad 6,3

Maten van de schotels:
Binnenrand 28
Flens 40

Zo, nu kan ik als ik wil op zoek naar andere veren.

Tevens eens de stoelbevestinging nader bekeken.
Het is duidelijk met proefpassen dat de achterste bevestigingspunten moeten wijken, want de stoel moet naar achteren en om dat mogelijk te maken, zo ver mogelijk omlaag ivm de rolkooi. Dus de FIA-compliant constructie met een sandwich van staalplaat gaat het gewoon worden.
Zie onder, de plaatjes in het rood gaan weg, en de stoel komt ongeveer te zitten waar de blauwe vierkanten staan:

Afbeelding

Wel heeft Alfa aan de linkerkant naast de koker een merkwaardig hobbeltje in de bodemplaat voorzien, wat rechts bij de koker niet zit en waar geen duidelijke reden voor is. Er hangt ook niks onder. Dat hobbeltje zal ik dus subtiel worden 'uitgehobbeld' met een hamer.

Verder vanavond de accubak mee genomen, waar ook het raamnet in zat. Die heb ik gelijk even opgehangen ter proef. Past heel mooi, de touwtjes zet ik aan de rolkooi vast.

Natuurlijk moet er eerst nog van dat veel te dure rolkooischuim om de kooi. Ik zal een aantal meter nodig hebben, want er zit nogal wat kooi in het hok waar je tegenaan kan komen. Moet je ook de kooi boven je hoofd, en voor je dashboard langs doen? Ik zou vast aandelen gaan kopen dan, pfffff.

Maargoed, morgen lekker BBQ aan het strand, zaterdag langs Tuynder en wellicht nog wat uurtjes maken.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

zo jul 15, 2007 23:42

Dit weekend toch maar weer een dag aan de racer besteed.

Zaterdagochtend langs Tuynder voor een nieuwe thermostaat en HCK. Beide trokken ze zo uit het schap.
De HCK heeft ook een instelbaar pootje, dus kan mijn constructie met de 2 blikken plaatjes eruit.
Wel is de HCK een stuk beter geworden van gebruik, maar nog steeds erg stug en niet te vertrouwen. Vervangen dus.

Aansluitend doorgereden naar een racepreparateur die even gekeken heeft naar de GTV.
Samen een plan gemaakt wat hij gaat doen om m klaar te hebben voor 17 augustus.
Qua onderstel gaan we uit van wat er nu onder zit, maar dit gaat eerst helemaal afgesteld worden en de rijhoogte goed gezet.
Dan eerst maar eens rijden, en vanuit die bevindingen kijken wat er beter / anders moet.

Toen weer terug naar de loods, de auto was heet dus geen thermostaat of HCK monteren.
Er lag nog een stapel onderdelen in de kofferbak waar ik mee ben begonnen, wederom een electraklusje:

Afbeelding

De 6-polige FIA noodstroomonderbreker.
Moeten een hoop draadjes aan gemaakt worden, naast de 12V van de accu onderbreekt ie ook het contact en zet ie een weerstand naar aarde om evt restspanning van de dynamo af te voeren.
Ik heb alles aan stekkers zitten, en zo veel mogelijk isolatie is tule ipv tape. Tape kan nog wel eens los gaan, een geklemde tule nooit.
Wel moet ik nog 1 dingetje aanpassen, ik heb nu de dynamolaadstroom direct op de accu, buiten de schakelaar om. Zal wel beter zijn voor de dynamo, maar is bij nader inzien minder veilig. Als de neus opgevouwen is na een crash, kan die ene draad kortsluiting blijven maken, ongeacht de stand van de schakelaar. Dus zal ie toch op de andere pool van de schakelaar moeten.

Zo ziet het paneel er nu uit. Er is nog plaats voor evt extra stekkers / knoppen in de toekomst:

Afbeelding

En toen dat bedraad was, moest de accubak er nog in:

Afbeelding

Dit is een FIA accubak die met 4 M8 bouten en carroserieringen aan de bodem zit. Dan de accu er in, deksel erop en een spanband er omheen. Wellicht ga ik deze nog 'upgraden' dmv een stalen plaat op de bodem van de bak te leggen, en daar de accu op. Met de spanband er dan omheen, hangt de accu aan de staalplaat. Geeft me een beter gevoel dan dat ie alleen aan het plastic hangt. Maar dit ga ik nog nader bekijken.

Al met al nam het aanleggen van de schakelaar, bedrading en accubak de hele zaterdagmiddag in beslag.

Vervolgens zaterdagavond en zondagavond lekker wat op de snelweg getoerd bij 100-120 km, om de motor weer los te krijgen.
Het werkt, want de olie is al gekleurd geworden, dus er is al wat troep uit. Olieverbruik is ook flink gezakt.

Op advies van velen ga ik deze olie (10W40 volsyntheet) en filter snel wisselen voor 15W50 mineraal, want er is een kans dat er zo te veel van 28 jaar vuil in 1 keer los in de motor wat voor problemen kan zorgen. Dit zal ook helpen om het verbruik verder te laten zakken. Een spoelmiddel ga ik niet gebruiken, dat kan bij een oude Nord desatreus veel slijpsel losweken wat de motor totaal om zeep kan helpen. Dit hoeft niet per sé te gebeuren, maar het risico wil ik niet nemen.

Volgende week ga ik weer door met klussen, genoeg te doen, dus wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Roeltje 164

zo jul 15, 2007 23:49

Zo, vanavond weer door gegaan. Geen plaatjes dit keer want mijn telefoon lag nog thuis.
Onder het genot van de klanken van een 3.5 V6 in de verte

Groeten, Pieter
:lol: :lol: :lol: 8)

Roeltje 164

zo jul 15, 2007 23:53

Keep up the good work Pieter... 8)

goed bezig!!!! 8)

Gr Roel :wink:

_Pieter_
Guru
Guru

ma jul 16, 2007 14:00

Even de laatste klusjes op een rij die hier nog te verwachten zijn:

- Stoelbevestiging naar achteren en omlaag (nogmaals proefpassen, wil geen fout maken dat ik de beugels wegslijp en het dan niet past), kopen 6 maal 8x6cm 3mm plaatjes voor versteviging a la ASJ
- Gordeloogplaatjes bevestigen waar ze moeten komen, worden hierna vastgelasd
- FIA Rolkooi padding kopen en bevestigen
- Slicks op andere velgen laten zetten, proefpassen en evt spacers kopen ivm ruimte bij remklauwen voor
- Brandblusser bevestigen V
- Losse draden accu etc tie-wrappen en vastzetten met plakbeugeltjes V
- Laadstroomdraad op andere pool van de noodstroomschakelaar zetten V
- Accubak voorzien van stalen bodemplaat
- rechter buitenspiegel erop schroeven V
- Olie + filter vervangen

Genoeg te doen de komende week dus! Watch this space...

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op di jul 17, 2007 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Andretti Molletti

ma jul 16, 2007 17:56

- Laadstroomdraad op andere pool van de noodstroomschakelaar zetten
Dan gaat i nooit meer uit ;)

_Pieter_
Guru
Guru

ma jul 16, 2007 20:38

- Laadstroomdraad op andere pool van de noodstroomschakelaar zetten
Dan gaat i nooit meer uit ;)
Ja ja, je weet wel wat ik bedoel :wink: :wink: :wink: :D
Of dacht je dat ik de 0,05 PK van de dynamo als boost erbij ging zetten door middel van die rode knop?

Groeten, Pieter

PS Je geeft wel een gil als ik ergens een catastrofale blunder dreig te begaan, toch?
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma jul 16, 2007 21:29

Daar was ik al bang voor :D
SCARB # 4710

Andretti Molletti

ma jul 16, 2007 23:43

je laadstroom blijft voor de accu maar op de ontsteking staan met jouw voorstel (als ik het goed lees hoor)
Dan blijft je dynamo de ontsteking voeden en dus de motor draaien...

Oplossing:
de extra dubbelpolige schakelaar onder je noodschakelaar schakeld de +bobine uit
tweede deel schakeld een weerstand van D+ naar massa zodat je dynamo gedwongen wordt te stoppen.

Hoofdstroomaansluitingen:
Accu+ aan één kant, andere kant komt de startmotorplus en de dynamoplus (welke al op je startmotor hoort te zitten origineel)
Contactslot kun je permanent doorverbinden dan!

Terug naar “Racen - Technisch”