Dit weekend toch maar weer een dag aan de racer besteed.
Zaterdagochtend langs Tuynder voor een nieuwe thermostaat en HCK. Beide trokken ze zo uit het schap.
De HCK heeft ook een instelbaar pootje, dus kan mijn constructie met de 2 blikken plaatjes eruit.
Wel is de HCK een stuk beter geworden van gebruik, maar nog steeds erg stug en niet te vertrouwen. Vervangen dus.
Aansluitend doorgereden naar een racepreparateur die even gekeken heeft naar de GTV.
Samen een plan gemaakt wat hij gaat doen om m klaar te hebben voor 17 augustus.
Qua onderstel gaan we uit van wat er nu onder zit, maar dit gaat eerst helemaal afgesteld worden en de rijhoogte goed gezet.
Dan eerst maar eens rijden, en vanuit die bevindingen kijken wat er beter / anders moet.
Toen weer terug naar de loods, de auto was heet dus geen thermostaat of HCK monteren.
Er lag nog een stapel onderdelen in de kofferbak waar ik mee ben begonnen, wederom een electraklusje:
De 6-polige FIA noodstroomonderbreker.
Moeten een hoop draadjes aan gemaakt worden, naast de 12V van de accu onderbreekt ie ook het contact en zet ie een weerstand naar aarde om evt restspanning van de dynamo af te voeren.
Ik heb alles aan stekkers zitten, en zo veel mogelijk isolatie is tule ipv tape. Tape kan nog wel eens los gaan, een geklemde tule nooit.
Wel moet ik nog 1 dingetje aanpassen, ik heb nu de dynamolaadstroom direct op de accu, buiten de schakelaar om. Zal wel beter zijn voor de dynamo, maar is bij nader inzien minder veilig. Als de neus opgevouwen is na een crash, kan die ene draad kortsluiting blijven maken, ongeacht de stand van de schakelaar. Dus zal ie toch op de andere pool van de schakelaar moeten.
Zo ziet het paneel er nu uit. Er is nog plaats voor evt extra stekkers / knoppen in de toekomst:
En toen dat bedraad was, moest de accubak er nog in:
Dit is een FIA accubak die met 4 M8 bouten en carroserieringen aan de bodem zit. Dan de accu er in, deksel erop en een spanband er omheen. Wellicht ga ik deze nog 'upgraden' dmv een stalen plaat op de bodem van de bak te leggen, en daar de accu op. Met de spanband er dan omheen, hangt de accu aan de staalplaat. Geeft me een beter gevoel dan dat ie alleen aan het plastic hangt. Maar dit ga ik nog nader bekijken.
Al met al nam het aanleggen van de schakelaar, bedrading en accubak de hele zaterdagmiddag in beslag.
Vervolgens zaterdagavond en zondagavond lekker wat op de snelweg getoerd bij 100-120 km, om de motor weer los te krijgen.
Het werkt, want de olie is al gekleurd geworden, dus er is al wat troep uit. Olieverbruik is ook flink gezakt.
Op advies van velen ga ik deze olie (10W40 volsyntheet) en filter snel wisselen voor 15W50 mineraal, want er is een kans dat er zo te veel van 28 jaar vuil in 1 keer los in de motor wat voor problemen kan zorgen. Dit zal ook helpen om het verbruik verder te laten zakken. Een spoelmiddel ga ik niet gebruiken, dat kan bij een oude Nord desatreus veel slijpsel losweken wat de motor totaal om zeep kan helpen. Dit hoeft niet per sé te gebeuren, maar het risico wil ik niet nemen.
Volgende week ga ik weer door met klussen, genoeg te doen, dus wordt vervolgd!
Groeten, Pieter