Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

Re: RE: Wat is de weerstand van bougiekabels bij de 33 16v?

do sep 23, 2010 15:56

Ik heb ze destijds vervangen, maar dat was niet waar het probleem zat.
Kan ze zo meenemen naar de Boxerdag, kost niks :wink:
Neem maar mee, graag! :)

Monteer je ze ook ter plekke of vraag ik nu te veel? ;)
Meteen de bougies vervangen?

:twisted:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

Gillezzz
Member
Member

za sep 25, 2010 11:55

60 ponden loopt ook richting de € 100,-, dat is ook ongeveer de prijs in Nl, heb ik begrepen. Tja, als het dat bedrag kost, dan kost het dat heh ;) Nog even over Magnecor kabels, zo te horen zijn jullie er enthousiast over, waarom? Zijn ze echt een klasse beter dan vele andere kabels?
Ik heb voor mijn 145 1.7 16v ook een set Magnecor kabels besteld direct bij Magnecor zelf in Engeland. De Electrosports 80 voor omgerekend zo'n 80 Euro inclusief verzenden. Voor het geld hoef je het dus niet te laten.

Het verschil zit hem vooral in de levensduur van de kabels. De standaard kabels hebben een kern van grafiet en daar komen naar verloop van tijd door ouderdom en trillingen steeds meer haarscheurtjes in. Op zich heb je met een standaard ontsteking geen Magnecor kabels nodig en qua capaciteit kun je zelfs met de meeste getunede motoren nog prima af met de standaard kabels. Maar de Magnecor kabels hebben tevens een SAE aansluiting (standaard M4 draad op de 145) zodat je iridium bougies kunt monteren i.p.v. de voorgeschreven platinum NGK's. Ik heb bij mijn auto het volledige ontstekingssysteem vervangen, dus kabels, dis-bobine en iridium bougies, en per saldo loopt de motor nu mooi zuiver. Geen eerlijke vergelijking dus, maar ik ben desondanks erg tevreden over de Magnecor kabels.

De totale weestand over de originele kabels heb ik nooit nagemeten, maar de connectoren op de 1.7 16v in de 145 hebben een weerstand van 1k Ohm op de bobineaansluiting (Bosch artikelnummer 0356250033) en een weerstand van 5k Ohm op de bougieaansluiting. (Bosch artikelnummer 1354489110)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wat is de weerstand van bougiekabels bij de 33 16v?

za sep 25, 2010 20:44

Originele kabels van alfa voor de boxer 16V zijn koperkern. De "imitatie" siliconenkabels hebben die grafietkern. Mijn ervaring met die siliconenkabels is, dat ze erg snel storing geven en als je kabels van de 8V twinsparks vervangt dat ze er slechter van gaan lopen, zelfs met nieuwe kabels. Je kan op een boel pruttelautootjes prima die siliconenkabels zetten, maar op gasauto's en op de wat snellere mobielen, zou ik het toch bij "echte" kabels houden.

Andretti Molletti

za sep 25, 2010 21:58

. Je kan op een boel pruttelautootjes prima die siliconenkabels zetten, maar op gasauto's en op de wat snellere mobielen, zou ik het toch bij "echte" kabels houden.
Dan was die 75TB van mij met 323Nm en 200pk een pruttelauto en mijn Bertone ook ;)
Echte kabels ??
Ik heb al eerder gereageerd en dat blijft staan 8)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 25, 2010 22:26

Ik heb meerdere Lpg auto's gehad met die "pruttel" silicone-kabels en nooit last gehad van backfire,misfire o.i.d.....
derhalve zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 26, 2010 10:12

Ik heb meerdere Lpg auto's gehad met die "pruttel" silicone-kabels en nooit last gehad van backfire,misfire o.i.d.....
derhalve zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend :wink:
Iedereen heeft z'n eigen ervaringen, dat is wel duidelijk. De siliconenkabels deden het wel op mijn gasauto's, maar gingen erg snel stuk. Dat kan toeval zijn geweest, of wellicht dat ik ze vast had moeten zetten om de paar centimeter, of misschien is er nog wel een andere oorzaak geweest waarom ze stuk gingen. Wat ik wel weet is dat voor mij goedkoop duurkoop was. De laatste ervaring die ik er mee heb is een chevrolet blazer met kabels van een half jaar oud waar er 3 van de 8 al weer kapot waren. Ook een gasauto, ook slechte vonk als je goed gas gaf. Kabels vervangen en de auto liep weer lekker.

Andretti Molletti

zo sep 26, 2010 14:14

Iedereen heeft z'n eigen ervaringen, dat is wel duidelijk. De siliconenkabels deden het wel op mijn gasauto's, maar gingen erg snel stuk. Dat kan toeval zijn geweest, of wellicht dat ik ze vast had moeten zetten om de paar centimeter, of misschien is er nog wel een andere oorzaak geweest waarom ze stuk gingen. Wat ik wel weet is dat voor mij goedkoop duurkoop was. De laatste ervaring die ik er mee heb is een chevrolet blazer met kabels van een half jaar oud waar er 3 van de 8 al weer kapot waren. Ook een gasauto, ook slechte vonk als je goed gas gaf. Kabels vervangen en de auto liep weer lekker.
Is een bekend probleem dat bij slechte ontstekingen de bougiekabels sneuvelen, maar vaak niet de oorzaak. Die GM ontstekingen zijn prima met gezonde spullen maar veel te sterk als er iets minder is... kan de vonk niet weg door de bougie dan knalt i idd uit de kabel...kabel stuk.
Met magnecore kabels sneuvelt dan niet je kabel maar je bobine of erger nog je ECU...
Duurkoop is dan zuurkoop :wink:

Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 03, 2010 23:01

Yow Sergio!

op Ebay UK kun je 2 originele nieuwe 16v kabels vinden en via Imola zijn er ook nog 2 nieuw te leveren, dan heb je toch weer een setje compleet. Ik heb een setje van die magnecore kabels besteld, hopelijk komen ze een beetje snel binnen want de huidige kabels lopen echt op hun laatste beentjes...

Ciaoo
Cooperini
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Terug naar “Algemene Technische vragen”