Niet kibbelen herenIk heb toch al 2 posts de MAF genoemd hoor.En niemand die je hoort over de LMM (ploffen bij koude motor) ....![]()
(zoals bekend: die verraadt zich niet bij uitlezen)
Dus: begin eens bij het begin: Wissel liefst eens de LMM uit met een andere (zelfde bosch code) om onnodig geldverlies te voorkomen.
Reset de zaak voor de start.
O ja - dan ligt het inlaattraject al een beetje open, bekijk het gasklephuis dan. En vooral de carterontluchtingen voor en na het huis.

De LMM of eigenlijk MAF (hitte draaf versies) heeft Whizzman idd al genoemd. Zelf heeft dit mijn aandacht omdat ik het verhaal met de V6 aandachtig heb gevolgd.
Het probleem is mijn zins 2 ledig!
1. Ploffen bij koud start. Idd de MAF verdacht, maar ook de bobine. Uitlezen gaf de fout melding van ‘ontsteking onderdrukking cil.1’. Inspectie leerde dat de (rubberen) isolatoren deels weg/gescheurd waren. Deze heb ik vervangen (rubbers), probleem blijft. (Veel mindere mate!)
2. De trage gas reactie bij gas lossen. (Denk dat als het mis is, dat Bosali een zeer plausibele verklaring/oplossing heeft gegeven.)
Enfin. Ik ga de bobine 1 en 2 wisselen. (ondertussen in topic gevraagd geopend) en hoop dat de storing nu op cil.2 gaat plaats vinden. Dan wissel ik die bobine!
Vervolg stap zal dan MAF controleren. Ik heb nog 2 a 3 sensoren van verschillende 16V motoren liggen. Kan hiermee de offset tussen de verschillende MAF sensoren bepalen.
Als laatste komt de gas reactie aan de beurt. Misschien is die wel al verbeterd als idd de MAF sensor niet fris blijkt.