Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: Vermogens verlies 33

ma nov 24, 2008 11:56

Gerelt: hij heeft al bougies en kabels uitgewisseld! Wel even lezen...
Uhm...IK heb wel goed gelezen hoor... 8)
grote beurt met nieuwe bougies, verdelerkap + rotor, alle filters en multiriemen.
Ik zie er geen "kabels" tussen staan. :)

Maar, ook al zijn ze vervangen, een nieuwe kabel kan ook kapot zijn...
homepage
_________________

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Vermogens verlies 33

di nov 25, 2008 21:13

Bougie vonkt prachtig, daar ligt het niet aan.

Auto staat nog niet bij de garage, ben vandaag teruggekomen van een korte zakenreis. Donderdag neem ik een dagje vrij om te gaan rommelen, ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de injector los koppel of ik dan veel terugloop merk in toerental. Nogmaals lijkt het allemaal om 1 cilinder te gaan, immers alleen met die ene cilinder zonder vonk blijft hij lopen, bij het loskoppelen van de overige cilinders viel het blok uit.

De lambda is begin dit jaar gewisseld, en hij loopt nu compleet anders dan toen hij deed met kapotte lambda. Maar ik kan altijd de lambda eens lostrekken en kijken wat er gebeurd.

Tom, als je een half uurtje nodig hebt, wat zou je allemaal controleren in dat half uurtje? Ik zou best naar Amersfoort willen komen, maar niet voordat ik weet wat er mis is en ik weet dat je er 'normaal' mee kan rijden.

Als iemand een snelle checklist weet dan hou ik mij aanbevolen. Nogmaals, dit is echt van het ene op het andere moment gekomen, op vrij hoge snelheid met veel belasting. Een bougiekabel gaat niet zomaar kapot,
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Andretti Molletti

RE: Vermogens verlies 33

di nov 25, 2008 21:40

WIJ van de wegenwacht hebben wel een truukje 8)


zet je motor eens op tuimelen van de betreffende cilinder... beide kleppen dicht..
dan bougie eruit en in het gat blazenmet perslucht... heb je lek dan voel je dat aan de inlaat (gasklep open) of uitlaat... eindje omlopen dus met 2 man oid ;)

zo sjek je dus je verbrandde klep...


Komt de olievuldop eraf zeilen dan heb je een gat in je zuiger :lol: :lol:

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 09:48

Goeie tip Dré!

Alleen is het wel wat meer werk bij een boxer 16V, daar is maar weinig ruimte naast de koppen. Dus moet het blok een stukje naar onderen zakken vrees ik.

Dan kan wel meteen de uitlaat eraf en kun je het weer in je eentje meten :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 10:37

je zegt dat hij goed vonkt (dus sluiten we kabels en dergelijke dus helemaal uit)

alls je bougie's los trekt doet hij op 1 cilinder uitvallen en op de rest niet
dat hij van tijd staat zou kunnen maar is ook wel weer onlogisch omdat je dan zou verwachten dat 2 cilinders problemen zouden opleveren
-> echter, je rukt in een half uur je radiator, gril en distributie kap eraf en je weet het 100% (en ja, dit zou ineens kunnen gebeuren en heeft niks met onderhoud uit het verleden te maken, kan zelfs bij nieuwe riemen gebeuren, is gewoon domme pech, vaak zijn de spanrollen het probleem, is gewoon een zwak punt en zeker bij een 16V)

als dat 100% zeker op tijd staat blijft er toch vrij weinig over:
of hij krijgt wel heel weinig benzine op die cilinder (injector kapot, vies, vuil......)
of je hebt geen compressie (klep(pen) en of zuiger(veren))

en ik neem aan dat je de inlaat er wel effe afgehad hebt om te kijken of je inlaat klep wel open gaat (denk het wel, maar we willen alles nu uitsluiten en 100% zeker weten toch...)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 10:42

(en ja, dit zou ineens kunnen gebeuren en heeft niks met onderhoud uit het verleden te maken, kan zelfs bij nieuwe riemen gebeuren, is gewoon domme pech, vaak zijn de spanrollen het probleem, is gewoon een zwak punt en zeker bij een 16V)
Dat is een understatement welke ik zelf heb mogen ervaren afgelopen zomer :shock:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 12:43

je zegt dat hij goed vonkt (dus sluiten we kabels en dergelijke dus helemaal uit)

alls je bougie's los trekt doet hij op 1 cilinder uitvallen en op de rest niet
Dit verdient wat meer uitleg, de motor draait niet mooi rond. Ik heb steeds één bougiekabel losgehaald, kijken of hij wou starten (immers loopt een auto wel op 3 cilinders) en opnieuw geprobeerd bij een andere cilinder. Hieruit blijkt dat dus met 1 cilinder los hij niet loopt (wat zou duiden op één slecht meewerkende cilinder), tot je dus komt bij die ene slechte cilinder en die loskoppeld.

Morgen vrij, ik zal kijken of de distributie-timing nog correct is. De merktekens staan op de tandwielen toch? Ben alleen 8v's gewend namelijk....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 13:37

je zegt dat hij goed vonkt (dus sluiten we kabels en dergelijke dus helemaal uit)

alls je bougie's los trekt doet hij op 1 cilinder uitvallen en op de rest niet
Dit verdient wat meer uitleg, de motor draait niet mooi rond. Ik heb steeds één bougiekabel losgehaald, kijken of hij wou starten (immers loopt een auto wel op 3 cilinders) en opnieuw geprobeerd bij een andere cilinder. Hieruit blijkt dat dus met 1 cilinder los hij niet loopt (wat zou duiden op één slecht meewerkende cilinder), tot je dus komt bij die ene slechte cilinder en die loskoppeld.

Morgen vrij, ik zal kijken of de distributie-timing nog correct is. De merktekens staan op de tandwielen toch? Ben alleen 8v's gewend namelijk....
staan peiltjes op, maar sowieso is bij jou de distributie al minimaal 5x vervangen dus er zullen nog wel meer streepjes op staan :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 13:39

je zegt dat hij goed vonkt (dus sluiten we kabels en dergelijke dus helemaal uit)

alls je bougie's los trekt doet hij op 1 cilinder uitvallen en op de rest niet
Dit verdient wat meer uitleg, de motor draait niet mooi rond. Ik heb steeds één bougiekabel losgehaald, kijken of hij wou starten (immers loopt een auto wel op 3 cilinders) en opnieuw geprobeerd bij een andere cilinder. Hieruit blijkt dat dus met 1 cilinder los hij niet loopt (wat zou duiden op één slecht meewerkende cilinder), tot je dus komt bij die ene slechte cilinder en die loskoppeld.

Morgen vrij, ik zal kijken of de distributie-timing nog correct is. De merktekens staan op de tandwielen toch? Ben alleen 8v's gewend namelijk....
Je hebt al gemeld dat als je de kabel van de "cilinder het dichtsbij de bestuurder van de linker cilinderbank", cilinder nummer 4 dus als ik je goed begrijp, loshaalt de motor aanslaat? Heb je die bougie en kabel al eens gewisseld met een andere, bijvoorbeeld nummer 2 die ervoor zit? En dan opnieuw met cilinder 4 niet aangesloten proberen te starten? Lukt dat dan is er dus niets mis met de bougie en kabel van de niet meedoende cilinder 4, de rest doet het ook en zijn dus alle bougies en kabels in orde toch?

Er staan merktekens op de riemwielen. Aan de voorzijde, dus alleen goed te zien als je een en ander demonteert. Het ene wiel heeft 2 streepjes het andere 1, die moet tussen de 2 streepjes van het andere wiel staan bij vliegwiel op merkteken.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Vermogens verlies 33

wo nov 26, 2008 21:21

Oke, het volgende ga ik morgen doen.

Compressie test, anders dan die van Dre, ik heb namelijk geen perslucht.

Ik koppel alle cilinders los en laat de boel ronddraaien op de startmotor, als het goed is zou de startmotor continu op eenzelfde 'toerental' moeten ronddraaien, bij en lek zou hij op een gegeven moment lichter moeten gaan draaien, immers heeft hij dan compressie verlies.

Injector test,

Bij de betreffende cilinder de injector loskoppelen bij stationair toerental, kijken of dit iets uitmaakt. Dan kan ik eventueel nog een injector wisselen met één uit een andere cilinder en kijken of het probleem zich verplaatst. Hoe zitten deze injectoren precies vast?

Distributie-timing:

Controleren hoe de timing staat van de nokkenassen, wellicht dat deze inderdaad een tandje zijn versprongen.

Extra tips zijn meer dan welkom natuurlijk.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Vermogens verlies 33

do nov 27, 2008 10:54

Update 1:

Heb de motor laten draaien op de startmotor zonder ontsteking, hier merk je wel enige fluctuatie in het toerental van de startmotor, dit kan dus duiden op eventueel compressie verlies. De motor slaat wel nog steeds snel en mooi aan zonder al te veel moeite.

Injector losgehad van de verdachte cilinder, de motor stopt dan langzaam met lopen en slaat af. Dit hetzelfde gedaan op dezelfde cilinderbank met de andere cilinder, dan gebeurt precies hetzelfde. Ook dan slaat de motor af, hij blijft dan dus niet op 3 cilinders door lopen. Wellicht een beveiliging van de ECU?

Gaskleppen gaan goed open, heb even met een zaklamp in het inlaattraject staan schijnen, je kan dan net op de klepstangen kijken. Dit is allemaal nog schoon, geen zwarte aanslag of rare verkleuringen o.i.d.

Bougie losgehaald bij de andere cilinderbank, daar kwam een vrij mooi gekleurde bougie vandaan, niet zo zwart als de andere kant. Wellicht duidt dit dan toch inderdaad op een distributie die een tand is verschoven. Dat ga ik nu checken.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Vermogens verlies 33

do nov 27, 2008 12:46

Welk kenmerk zou ik moeten tegenkomen op het vliegwiel? Ik heb nu de distributie van de linker cilinderbank op tijd staan volgens mij (de merktekens van de 2 riemwielen staan tegenover elkaar op het dichtste punt waar ze kunnen ontmoeten), maar welke referentie zou ik nu moeten zien in het vliegwiel? Hetzelfde driehoekje als wat je ziet bij 8 kleppers? En waartegen wordt het aangewezen?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Vermogens verlies 33

do nov 27, 2008 12:54

maar welke referentie zou ik nu moeten zien in het vliegwiel?
Staat een streep in gegraveerd in de poelie als ik het me goed herriner....

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Vermogens verlies 33

do nov 27, 2008 12:57

Je bedoelt in de krukas poelie? Normaliter zit deze referentie toch bij het vliegwiel?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Vermogens verlies 33

do nov 27, 2008 12:58

Je bedoelt in de krukas poelie?
Mijn excuus, maar die bedoel ik inderdaad.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”