yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geve

wo feb 13, 2008 12:11

En ik dan?!

Ik ben 18, en rijd dadelijk in een bertone met 200pk.... Mag dan ineens ook niet terwijl ik er misschien wel mee om kan gaan?!

Ik weet niet, maar dit soort dingen gebeuren eenmaal. En daarbij, hoeveel jonge gasten rijden de sloot in of krullen in een boom met een autootje met 'maar' 100pk?!

Zo kan je wel bezig blijven met regels bedenken voor de veiligheid.... En uiteindelijk gebeuren er nog zat ongelukken.
Ik zeg ook niet dat het leeftijdsgebonden moet zijn, maar ik vind wel dat een rijbewijs B op zich niet voldoet om met een kanon van, zeg, 500 pk de weg op te gaan. Net zoals je zwemdiploma's A, B en C hebt zou je zoiets ook in kunnen voeren voor rijbewijzen. Het zou een autofabrikant ook sieren als deze bij aankoop van een 'kanon' een rijcursus verplicht zou stellen of iets dergelijks, maar dat is vrijblijvend en door de (2e-hands)handel ook zo weer omzeild (zie de V-max optie op de BMW M3 E46).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

MR Angel
Junior Member
Junior Member

RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geven...

wo feb 13, 2008 12:15

Als je als ouder éen dergelijke auto aan je kind uitleent om mee naar een feestje te gaan, denk ik niet dat de wetgeving hier in gebreke blijft maar de ouders.
En als zoonlief hem dan ook nog even op de lokale landingsbaan (airstrip) wil testen....dan is deze afloop geen verassing.
Maakt het niet minder tragisch en vervelend, maar ligt wel volledig in de lijn der verwachting. Wetgeving of niet, dit soort ongelukken blijven helaas gebeuren, zowel met jonge bestuurders als met oudere bestuurders.

BTW: wie een maximum instelt bij jonge rijders, kan dan ook een maximum instellen bij oudere rijders(65+) omdat deze een lagere reactiesnelheid hebben en vaker medicamenten e.d. gebruiken. Een opa met een auto van 500pk is net zo gevaarlijk als een kind met zo'n auto. Om dit allemaal te willen gaan regelen met wetgeving....nee :wink:

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo feb 13, 2008 12:56

BTW: wie een maximum instelt bij jonge rijders, kan dan ook een maximum instellen bij oudere rijders(65+) omdat deze een lagere reactiesnelheid hebben en vaker medicamenten e.d. gebruiken.
En toch is uit onderzoek gebleken dat oudere rijders vaak eerder reageren. Hoe dat kan? Ze rijden defensiever en onderkennen het gevaar eerder.

Om het heel generaliserend te zeggen: jonge automobilisten kúnnen gebrek aan ervaring compenseren met een grotere vaardigheid, maar ze dóen het niet.

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 13, 2008 13:39

Bij mijn motor kon ik max. rpm instellen. Dat is nog eens handig als je hem uitleent.
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gold

wo feb 13, 2008 14:50

En ik dan?!

Ik ben 18, en rijd dadelijk in een bertone met 200pk.... Mag dan ineens ook niet terwijl ik er misschien wel mee om kan gaan?!

Ik weet niet, maar dit soort dingen gebeuren eenmaal. En daarbij, hoeveel jonge gasten rijden de sloot in of krullen in een boom met een autootje met 'maar' 100pk?!

Zo kan je wel bezig blijven met regels bedenken voor de veiligheid.... En uiteindelijk gebeuren er nog zat ongelukken.
Ik zeg wel dat het leeftijdsgebonden moet zijn. Een stappen rijbewijs. 200 pk is niets. Ik zou de grens rond 350-450 pk stellen.

In feite zou het verstandiger zijn de grens te stellen gebaseerd op prestaties, top en acceleratie. Alles dat onder 6 seconden naar de 100 gaat of een top van meer dan 230 heeft of zo is stap 2. Alles onder 4s en top van 280+ is stap 3. Zoiets.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 15:22

Wellicht niet leeftijd gebonden Sieger, maar bv aan aantal jaren rijbewijs (idd zoals bij de motor en dan uitgebreid met een soort supplement wat je schadeverleden/snelheidsovertredingen/overige bekeuringen registreert?Om adhv die gegevens een 'zwaardere'categorie toe te kennen , zoiets? :idea: )

Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ook ik met meer geluk dan wijsheid (TOT OP HEDEN TOCH !) het roze papiertje nog niet ben kwijtgespeeld,of erger... :oops: :oops:

Over het ongeval; Heel erg triest, maar zoals hierboven al geschreven; allerlei factoren kunnen van invloed geweest zijn en daar is de M5 an sich er 1 van...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

jan 75
Full Member
Full Member

wo feb 13, 2008 16:00

je hoeft geen 500 pk te hebben om je dood te rijden.
een beetje idioot krijgt het met een lullig opeltje of golfje ook voor elkaar.
het is maar net hoe en hoe hard je rijd.

dus dat stappenrijbewijs is onzin, ik denk dat een m5 met 500 pk veiliger is dan een giuliaatje met 75 pk.
leeftijds gebonden is het in de meeste gevallen zeker wel.
als jochie van 18 denk je dat je alles kan, en veiligheid komt na stoer zijn.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 16:08

je hoeft geen 500 pk te hebben om je dood te rijden.
Dat klopt natuurlijk, maar als je eens in een moderne 500-of-zo-pk sedan gaat rijden zul je versteld staan van hoe gruwelijk HARD zo;n ding gaat zonder dat je er al te veel van merkt. Komt nog bij dat dit soort auto's je op alle manieren elektronisch helpt, en je onderbuikgevoel voor de gereden snelheid is dan helemaal weg, zeker als je weinig tot geen ervaring hebt. En gáát het dan mis... dan gaat het goed mis.

Een echt gevaarlijke gek rijdt zichzelf in om het even welk voertuig wel dood natuurlijk.

Op zich vind ik een soort getrapt rijbewijs echt niet zo'n slecht plan en welbeschouwd is het ook niet meer dan logisch, als je ziet dat bijvoorbeeld een bestelbus van 3500-plus kilo al een C-rijbewijs vraagt omdat het een 'anderssoortig voertuig' is. En je kunt praten wat je wilt, maar een 500 pk auto is ook anderssoortig dan een les-TDI.

En daarbij: wat stelt het rijbewijs en de bijbehorende opleiding nu helemaal voor, als je eerlijk bent?

Dinky Boy
Miniaturista

wo feb 13, 2008 16:14

dus dat stappenrijbewijs is onzin, (...) leeftijds gebonden is het in de meeste gevallen zeker wel.
Hiermee spreek je jezelf tegen. Zoals ik onderaan de eerste pagina al aangaf is het risico een optelsom van factoren. Neem er één weg (in dit geval de combi van potente auto plus jong) en het risico daalt.

We weten allemaal heel goed dat een auto met veel vermogen uitdaagt en dat als je jong bent je je over het algemeen makkelijker laat verleiden tot spelen.

BOR
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 13, 2008 16:53

Op zich vind ik een soort getrapt rijbewijs echt niet zo'n slecht plan en welbeschouwd is het ook niet meer dan logisch, als je ziet dat bijvoorbeeld een bestelbus van 3500-plus kilo al een C-rijbewijs vraagt omdat het een 'anderssoortig voertuig' is. En je kunt praten wat je wilt, maar een 500 pk auto is ook anderssoortig dan een les-TDI.

En daarbij: wat stelt het rijbewijs en de bijbehorende opleiding nu helemaal voor, als je eerlijk bent?
opleiding stelt inderdaad niks voor en precies ook daarom kan moet je je ook vragen stellen bij het hoe en waarom van een getrapt systeem..
ik ben zelf niet z'on voorstander van regeltjes en wetten allerhande gewoon omdat het in de praktijk meestal toch niet werkt;
zorg om te beginnen voor een degelijke basisopleiding en voor de rest moet iederen gewoon zijn verantwoordelijkheid zelf nemen: doe je dat niet dan loopt het fout en of je dan in een bom met 500 + pk rijdt of in een gewone auto maakt mijns inziens niet veel uit .
1750 GTV - '69
Brera 3.2 - '06

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 17:06

opleiding stelt inderdaad niks voor en precies ook daarom kan moet je je ook vragen stellen bij het hoe en waarom van een getrapt systeem..
ik ben zelf niet z'on voorstander van regeltjes en wetten allerhande gewoon omdat het in de praktijk meestal toch niet werkt;
zorg om te beginnen voor een degelijke basisopleiding en voor de rest moet iederen gewoon zijn verantwoordelijkheid zelf nemen: doe je dat niet dan loopt het fout en of je dan in een bom met 500 + pk rijdt of in een gewone auto maakt mijns inziens niet veel uit .
Waar ik dus bang voor ben is dat de overheid een keer zegt: afgelopen met die flauwekul, meer dan 250 pk (of zo) mag gewoon niet meer, zeker gezien de excessieve vermogens van nu. Doe me dan maar extra regeltjes.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 13, 2008 17:45

Uit ervaring constateer ik dat mij als 18 jarige voorbeeldig heb gedragen in een Saab turbo en dat was wel eens anders met een 33 1300.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

jan 75
Full Member
Full Member

wo feb 13, 2008 18:23

dus dat stappenrijbewijs is onzin, (...) leeftijds gebonden is het in de meeste gevallen zeker wel.
Hiermee spreek je jezelf tegen. Zoals ik onderaan de eerste pagina al aangaf is het risico een optelsom van factoren. Neem er één weg (in dit geval de combi van potente auto plus jong) en het risico daalt.

We weten allemaal heel goed dat een auto met veel vermogen uitdaagt en dat als je jong bent je je over het algemeen makkelijker laat verleiden tot spelen.
ik spreek mezelf niet tegen, maar een stappenrijbewijs, zoals hier voorgesteld is niet leeftijd gebonden.
het heeft te maken met de hoeveelheid pk dat zo'n rijbewijs geldig is.

je hebt gelijk als je zegt dat een auto met veel vermogen uitdaagt, helemaal mee eens.
maar met zo'n rijbewijs word je ook uitgedaagd, heeft niets met rijbewijs te maken maar met het soort auto.
als je zo'n auto koopt doe je dat niet omdat hij zo zuinig is, maar om dattie heeeel hard kan.
enige oplossing, zulke auto's verbieden.
gaan ze dus niet doen want die vinden de ministers zelf veel te leuk en zij kunnen die dingen betalen.

het verkeersdodencijfer in nederland is de laatste jaren alleen maar gedaald, terwijl er wel steeds meer pk monsters op de weg komen.
een pk monster is veilig, en dat is een auto van voor 2000 niet.
of je nu met 120 met een m5 tegen een boom rijd of met een golfje 3, ik denk een groot verschil.
in de m5 overleef je het, sterker nog, ik denk dat je op een beetje dizzy gevoel na gewoon uitstapt.
in een golfje 3 moet je heel veel geluk hebben dat te overleven.
ga je me nu vertellen dat dat juist een vals gevoel van veiligheid geeft, en dat is ook zo.
vroeger, in de jaren 50 was een auto gevaarlijk, tegenwoordig niet meer.
als je je nu dood rijd is het je eigen schuld, vroeger kon je de auto nog de schuld geven, nu niet meer.

het ligt dus helmaal niet aan wat voor auto je rijd of wat voor rijbewijs je hebt, het gaat om gezond verstand, en dat koop je niet met een rijbewijs.

note: het is niet zo dat ik helemaal gek ben van de moderne auto, juist helemaal niet.
ik hou niet van computers in een auto, helemaal niet van degene die jouw gaan corrigeren.
geef mij maar een snelle giulia :wink:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gold

wo feb 13, 2008 18:37

Ik vind bovenstaand argument niet oke. Natuurlijk overleef je een boom impact beter in een duurdere auto. Dus dat is genoeg om voor jou een jongen van 18 met 4 weken rij ervaring een TVR speed 12 met 800 pk en geen tractie controle de weg op te sturen?

Het is niet je overlevings kans bij 120 waneer je iets raakt. Het is de kans om controle te verliezen bij alle snelheden, en vervolgens -wat- of -wie- je raakt.

Ja je kan je ook doodrijden in een golf. Maar een golf straft je niet af bij fouten. Ik rijd motor, als ik op een 600cc per ongeluk, of onwetend, of mn jasje raakt even tussen mn hand en mn gas, of mn hand slipt van de koppeling dan gebeurt er vrij weinig. Op een GSXR 1000 cc flipt de motor of breekt hij uit. Ook bij 220.

Hetzelfde met een auto. Een golfje met 100 tegen een boom rijden overleef je waarschijnlijk minder dan een sportauto van 100-200 duizend euro.

Maar het zijn juist de fouten die een auto van 500 pk niet vergeeft. In het dagelijks autorijden rijd je niet over de grenzen, veel jongens van 18-22 weten niet het eerste over buiten de grenzen van een auto rijden (driften, overstuur, powerslides, etc) Of hebben het maximaal 3 keer gedaan in een golfje van 110 pk. Die hebben alleen maar tot 200 pk om dat mee te maken, en die auto's gaan traag over hun grenzen heen. Een auto van 500pk of meer breekt zo uit, en zit je gelijk boven de grenzen van adhesie. Dat heeft rijervaring nodig (niet rij ervaring in het verkeer:op rails, maar hoge snelheid drift of slip ervaring). Los van het feit dat een moderne 500pk plusser er alles aan doet om je nog op de weg te houden terwijl jij bij zit te gassen met 230.

Ja als je dan de controle verliest heb je bij lang en na niet de ervaring om dat momentum tegen te gaan en kijk je toe hoe je lichaam in tween wordt gescheurd.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2008 18:50

Ja als je dan de controle verliest heb je bij lang en na niet de ervaring om dat momentum tegen te gaan en kijk je toe hoe je lichaam in tween wordt gescheurd.
Ik geloof niet, dat je dat echt zelf gaat zien dan. :lol:

verder heb je wel een punt hoor. :wink:

Over het ongeval; Jammer voor vrienden en bekenden, niets meer, niets minder. :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Het Forum Café”