Velgen polijsten is een makkie.
Ik heb net een paar oude velgen van een 164 Q4 opgeknapt. Dit zijn op het naafgat na precies de voorvelgen van een SZ. Ik heb helemaal niets weggeschuurd van oxidatie. Alleen de verflaag in het hart van de velg. De rand had alleen een laklaag.
Volgens mij zit er bij jouw velgen alleen een laklaag overheen en geen verflaag. Dat is een fluitje van een cent. Toch zou ik eerst wat afbijt op je nepschroefjes smeren om te kijken of ze niet misschien van kunststof zijn en vervormen.
Je plakt het hart van de velg en eventueel je band even goed af. Dan met afbijt (kijk uit dat je het niet op je arm morst) lekker ruim eroverheen kwasten.
Oh ja ook heeeel voorzichtig het potje openmaken omdat het wel eens kan ploffen.
Dan met een houten spatel je laklaag eraf duwen. Eventueel opnieuw afbijt erop en weer met de houten spatel.
Je smeert wat polijstpasta (de dunne uit een tube en niet de harde uit een blok) op je velgrand. Met een ronde poetsdoek of ronde filtschijf waarmee je beter langs de boutjes kunt op de boormachine polijst je rustig je rand. Makkelijker zou zijn eerst de boutjes te verwijderen enlater weer terug te plaatsen. Ik heb de boutjes laten zitten (want tweedelig).
Langzaam het toerental verhogen, je voelt zelf wel wanneer het goed werkt.
De velg afspoelen met ik geloof wasbenzine (staat op de tube) voordat je gaat polijsten. Alle oxidatie heb ik weggepolijst, niet weggeschuurd.
Als er toch een verflaag opzit raad ik je aan een brede steekbeitel te gebruiken ipv een houten spatel en de randen (zijkant) met een slijpmachine iets af te ronden zodat je geen beschadeging krijgt.
Eventueel met een boormachine en rond schuurpapier 400 of fijner het restant wegschuren.
Ook dan om af te toppen eerst schoonmaken en met dezelfde boormachine en een ronde doek of filt het geheel polijsten.
Op details rond de schroefjes na ziet het het best goed uit. Voor die paar uurtjes werk. Die zou ik met een dremel nog perfect kunnen krijgen.

BlingBling
Nogmaals, handschoenen gebruiken bij het afbijten, schoonmaken en polijsten.