DutchPlayer

RE: Ringsleutel maatje 7.5 bestaat dat?

do jun 07, 2007 21:36

Ha Ja Die Zijn het!

Okay zijn dus nep bouten, hmmmm okay volgende vraag :D Zijn dat jouw velgen, ennuh ook opnieuw gepolijst?

Want ik vraag me dus af hoe men dan tewerk gaat met die irri nep boutjes.

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 07, 2007 21:40

Nope, ze zaten onder mijn vorige wagen..Heb er nooit mee in de winter gereden, daar kunnen gepolijste randen niet zo goed tegen :wink: Veel poetsen... 3 week nadat ik ze gekocht had heb ik ze vervloekt vanwege die boutjes, beroer schoonmaken.... Rara wat er onder de 75 komt straks..(ooit..) iets met boutjes... :roll: :lol:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 08, 2007 00:03

Dan heb ik liever FLINKE BOUTEN :blue_lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

DutchPlayer

Re: RE: Ringsleutel maatje 7.5 bestaat dat?

vr jun 08, 2007 08:43

Nope, ze zaten onder mijn vorige wagen..Heb er nooit mee in de winter gereden, daar kunnen gepolijste randen niet zo goed tegen :wink: Veel poetsen... 3 week nadat ik ze gekocht had heb ik ze vervloekt vanwege die boutjes, beroer schoonmaken.... Rara wat er onder de 75 komt straks..(ooit..) iets met boutjes... :roll: :lol:
Ja met gepolijst randen vergt het wat meer onderhoud, misschien wel beter want dan hou je je velgen tenminste schoon. De velgen staan iedergeval zeer mooi onder die zwarte 155.

Velgen met boutjes zijn gewoon apart! Alleen minder om schoon te maken.

Ik heb nu de kant met schroefjes afgeplakt en ik heb nu de binnen en de buiten rand in de verfafbijt gezet zodat ik de blanke lak daar ken verwijderen, daarna word het schuren :)

DutchPlayer

vr jun 08, 2007 19:10

Ohw Bert, zou je misschien kunnen vertellen hoe je de nep boutjes schoon hebt gemaakt? :D

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 08, 2007 21:17

vanaf het begin af aan goed schoon gehouden...Goede velgenreiniger (Meguiars) geen velgen reiniger met sterke zuren gebruiken, dat vinden gepolijste randen ook niet fijn.... :wink: Oh ja, tandenborstel wil nog wel eens helpen.. 8)

Suc6!

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: Ringsleutel maatje 7.5 bestaat dat?

vr jun 08, 2007 23:06

...

Komen we dus op 7.5, als die dus uberhaupt bestaat???....
Belzer had dat wel (in de Top line, dus niet goedkoop) 5,5 6,5 en 7,5 in het assortiment
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

DutchPlayer

RE: Velg randen polijsten, rand met boutjes ervaring gevraag

za jun 09, 2007 19:48

We zijn erachter dat het nep boutjes zijn, dus los draaien zal niet gaan.

Thanks voor je uitleg Bert! Tanden borstel en Meguiars moeten de klus van het boutjes schoonmaken moeten klaren en natuurlijk veel tijd :D

MOet goed komen!

Ben nu bezig de randen te schuren, het is neem ik aan de bedoeling de oxidatie helemaal weg te schuren? Ik ben namelijk al een tijdje aan het schuren met korrel 80 ennuh je ziet langzamerhand de oxidatie vager worden.

Ik dacht misschien het laaste beetje zou je bijv met het polijsten kunnen weg werken, scheelt weer wat schuren :lol:
Best een werk dat schuren, zweet staat me op mn voorhoofd :D

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 09, 2007 21:47

Velgen polijsten is een makkie.

Ik heb net een paar oude velgen van een 164 Q4 opgeknapt. Dit zijn op het naafgat na precies de voorvelgen van een SZ. Ik heb helemaal niets weggeschuurd van oxidatie. Alleen de verflaag in het hart van de velg. De rand had alleen een laklaag.
Volgens mij zit er bij jouw velgen alleen een laklaag overheen en geen verflaag. Dat is een fluitje van een cent. Toch zou ik eerst wat afbijt op je nepschroefjes smeren om te kijken of ze niet misschien van kunststof zijn en vervormen.

Je plakt het hart van de velg en eventueel je band even goed af. Dan met afbijt (kijk uit dat je het niet op je arm morst) lekker ruim eroverheen kwasten.
Oh ja ook heeeel voorzichtig het potje openmaken omdat het wel eens kan ploffen.

Dan met een houten spatel je laklaag eraf duwen. Eventueel opnieuw afbijt erop en weer met de houten spatel.
Je smeert wat polijstpasta (de dunne uit een tube en niet de harde uit een blok) op je velgrand. Met een ronde poetsdoek of ronde filtschijf waarmee je beter langs de boutjes kunt op de boormachine polijst je rustig je rand. Makkelijker zou zijn eerst de boutjes te verwijderen enlater weer terug te plaatsen. Ik heb de boutjes laten zitten (want tweedelig).
Langzaam het toerental verhogen, je voelt zelf wel wanneer het goed werkt.
De velg afspoelen met ik geloof wasbenzine (staat op de tube) voordat je gaat polijsten. Alle oxidatie heb ik weggepolijst, niet weggeschuurd.

Als er toch een verflaag opzit raad ik je aan een brede steekbeitel te gebruiken ipv een houten spatel en de randen (zijkant) met een slijpmachine iets af te ronden zodat je geen beschadeging krijgt.
Eventueel met een boormachine en rond schuurpapier 400 of fijner het restant wegschuren.
Ook dan om af te toppen eerst schoonmaken en met dezelfde boormachine en een ronde doek of filt het geheel polijsten.

Op details rond de schroefjes na ziet het het best goed uit. Voor die paar uurtjes werk. Die zou ik met een dremel nog perfect kunnen krijgen.

Afbeelding
BlingBling
Nogmaals, handschoenen gebruiken bij het afbijten, schoonmaken en polijsten.

DutchPlayer

zo jun 10, 2007 12:37

Roy bedankt voor je uitleg!

Bij mij zit er idd alleen een blanke lak laag op de randen, die heb ik er idd met verf afbijt afgehaald.
Jij hebt denk ik geen last gehad van oxidatie op de velgen daarom hoefe je niet te schuren.

Bij mij zit echt helemaal rond de rand van die donkere ingevreten oxidatie plekjes, met korrel 80 krijg je die met lang schuren bijna helemaal weg. Straks weer een stuk schuren :lol:

Dat afbijt is idd zeer agressief spul, was een beetje op mn vinger gekomen, net of mn vinger in de fik stond :P

Makkelijkste zou idd wezen als de boutjes eruit konden, maar waarschijnlijk zijn ze van het soort dat maar 1 keer ingedraaid kan worden, ik laat ze ook met rust en maak ze achteraf goed schoon en maybe nog wat met de dremel bewerken.

Ik moet zeggen dat het voorwerk de meeste tijd in beslag neemt, het polijsten zelf is niet zoveel werk.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 10, 2007 14:51

Ik had ook veel donkere en witte oxidatieplekken onder de blanke lak.
Zou toch niet teveel schuren. Maar kijk eens wat het resultaat is na een polijstrondje.
Misschien hoef je niet alle oxidatie weg te schuren. Want krijg je geen deukjes in je velgrand door het schuren?

DutchPlayer

zo jun 10, 2007 16:09

Ik schuur de rand helemaal rondom, dus het gaat zeg maar vrijwel overal gelijk matig. Het is niet dat ik op bepaalde puntej langer schuur dan andere want dan krijg je denk ik idd verschil.

Maar ik ga wel een stukje proberen te polijsten en kijken wat het resultaat is, maybe zie je de oxidatie dan niet meer op de manier hoe ik nu geschuurd heb. Je ziet nog een klein beetje de oxidatie.

swdriver
Member
Member
Contacteer: Website

zo jun 10, 2007 23:35

Zitten die gaten waar de boutjes inzitten niet door de velg heen?

Volgens mij zit er geen schrofedraad op en kun je ze van achteren met een pennetje en hamer er zo uitslaan.

Om uit te proberen het slechtste exemplaar als proef gebruiken. En bij het weer monteren evt een draad tappen en er chromen inbusboutjes indraaien?

tís maar een idee hoor...

Groet,

Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

DutchPlayer

ma jun 11, 2007 12:22

Nee jammer genoeg zitten de boutjes niet door de velg heen, zit aan de binnenkant een soort van dubbele rand en daar vallen de boutjes dus achter.

Ik werk nu om de boutjes heen en maak ze achteraf wel goed schoon.

Roy welke polijst pasta spul heb jij toen gebruikt? Ik lees op het internet idd steeds meer over Polijsten en de aluminium oxidatie zou je dan met bepaalde middeltjes ook weg gepolijst krijgen.

Moet je dan ook lang op die oxidatie plekken polijsten met die pasta's?

Ben benieuwd, scheelt me namelijk wat schuren :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”