Knopjes

Brandstofpomp? (Alfa 75TS)

wo sep 28, 2005 11:26

Ik ging net ff kaartje halen voor een Rowwen Hèze-concert bij een tankstation hier in de buurt, met de Alfa... toen ik weer weer weg wou en de auto startte gebeurde er niets :shock: Startmotor ging wel rond, maar de motor sloeg niet aan... Ik had al eerder gezeik met een stekkertje waar ook dat roze kabeltje voor de brandstofpomp doorheen loopt, dus ik die weer eens ingespoten met contactspray die ik toevallig bij me had, maar geen resultaat. Ook de andere stekkertjes waren het niet.... Gelukkig zat er bij dat tankstation ook een garage, dus daar ff een monteur gevraagd of die me kwam helpen. Na de stekkers en de zekeringen doorgelopen te hebben (kregen allemaal geen spanning), hadden we een spanning rechtstreeks op de brandstofpomp gezet vanuit de accu en toen startte hij weer direct. Toen ik weer thuiskwam en de motor afzette, startte hij daarna ook weer normaal.

De monteur zei dat de brandstofpomp waarschijnlijk even "vastzat", en misschien ook op het einde van zijn leven zit. Daarnaast gaf hij als advies om vanuit het contact een kabeltje rechtstreeks naar de brandstofpomp te trekken met een zekering ertussen om verdere problemen met stekkertjes e.d. te voorkomen.

Nu is mijn vraag: kan het zijn dat de brandstofpomp "vastzat" puur omdat de bekabeling niet meer helemaal te gek is, of is het veilig om aan te nemen dat de brandstofpomp ook aan het verslijten is? En valt dat misschien te testen? Mocht de pomp versleten zijn dan houd ik me aanbevolen voor een goede, gebruikte pomp ;) Ik zag op de site van Heuts dat een nieuwe rond de 240 euro kost en dat is me wat te gortig eerlijk gezegd, bij de dealer zal het nog wel duurder zijn. Maar goed, eerst eens kijken of er niks met de bekabeling te doen is voordat er met onderdelen rondgesmeten wordt :P

Alvast bedankt voor de hulp ;)

GTV
Guru
Guru

RE: Brandstofpomp? (Alfa 75TS)

wo sep 28, 2005 13:06

Is het pomp relais niet RIP :?:
Heb je ook de stekkers bij de zekeringenkast gecontroleerd,als je een pomp nodig hebt ik heb er nog div. liggen

Stef33
Guru
Guru

wo sep 28, 2005 13:19

Of een vuil relaisvoetje o.i.d. Ik heb wel eens problemen gehad doordat 1 contact in het voetje niet goed zat (schoof er uit). Dus kijk gewoon alles even na. En als de pomp direct op de accu wel werkt, dan is die dus niet stuk (maakt ie ook niet erg veel herrie?).

Ga niet je pomp direct van het contact voeden, dan loopt hij altijd. Nu regelt je computer dat de pomp alleen kan draaien als de motor ook draait, wel zo veilig bij bijv. een slangbreuk.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Brandstofpomp? (Alfa 75TS)

wo sep 28, 2005 16:49

Of een vuil relaisvoetje o.i.d. Ik heb wel eens problemen gehad doordat 1 contact in het voetje niet goed zat (schoof er uit). Dus kijk gewoon alles even na. En als de pomp direct op de accu wel werkt, dan is die dus niet stuk
Mijn idee. Het zit dus in je elect. circuit (maar dat wist je zelf ook al), dus daar moet je het dan ook zoeken/ repareren. Je pomp is gewoon goed! relais, of te grote overgangsweerstand in een andere (stekker)verbinding lijkt me. Zie het hele electr. verloop vanaf contactslot t/m pomp (incl. massa) in beeld te krijgen. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo sep 28, 2005 23:24

Haal bij de bijrijderskant het dashboard even weg, daar achter zitten een paar multistekkers met een roze draad. Die is van de benzine pomp en ik weet zeker dat die heeft staan fikken! :schrik:

Draad afknippen en buiten de stekker om doorverbinden, klaar!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Knopjes

do sep 29, 2005 07:55

Iedereen bedankt voor de hulp :)

Ik ben vannacht nog met de auto naar het werk op en neer geweest en totaal geen startproblemen gehad. Wat de oorzaak was van de problemen gisteren weet ik nog steeds niet. Ik heb de electrische schema's van de 75 maar eens gedownload, en ga aan de hand daarvan maar eens die hele bedrading tot de brandstofpomp controleren, reinigen en evt. doormeten. Hopelijk word ik dan wat wijzer.

Zelf heb ik een vaag vermoeden dat er ergens een beetje condens tussen is gekomen, onder de auto bij de brandstofpomp zelf.. Want het probleem deed zich voor nadat ik in de regen vanuit het werk naar huis ben gereden, en een paar uurtjes daarna bij droog, zonnig weer wegreed naar dat tankstation. De auto deed het namelijk ook weer nadat er direct vanuit de accu een spanning op de brandstofpomp zelf werd gezet, en bleef het daarna ook (tot nu toe :roll: ) doen.

Ik probeer het iig uit te zoeken wat het nu precies is.... als ik andere vragen heb (of nog beter, de oplossing) zal ik het hier wel weer posten, in dit topic.

@Roland: Die stekkerverbinding waar jij het over hebt, heeft me al eens dwarsgezeten. Was niet afgefikt ofzo, maar maakte gewoon geen/slecht contact... na wat contactspray was het probleempje verholpen, maar denk dat ik 'm evengoed ga omlussen. Kan nooit kwaad, en dan heb ik meer zekerheid ;)

Stef33
Guru
Guru

do sep 29, 2005 11:45

Iedereen bedankt voor de hulp :)
Zelf heb ik een vaag vermoeden dat er ergens een beetje condens tussen is gekomen, onder de auto bij de brandstofpomp zelf.
Dat moet niet kunnen, de aansluitingen van de pomp zitten geschroefd, de stekker ligt in je achterbak. En als ik het goed heb zitten in die stekker de aansluitingen voor beide pompen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Knopjes

vr okt 21, 2005 18:40

Eventjes weer een update.... het probleem was de hele tijd niet meer teruggekeerd, tot gisteravond; ik was naar de stad geweest met m'n vriendin en daar sloeg hij al af bij het wegrijden bij het stoplicht. Daarna kreeg ik hem niet meer aan :?

Ik heb toen maar heel snel dat dashboardkastje eruit getrokken en die stekker daar losgehaald en schoongeblazen en weer in elkaar gezet, vervolgens de sleutel herhaaldelijk op en van het contact af gehaald (met in gedachte dat de brandstofpomp weer ff 'vast' zat en dat ik die zo steeds een tikje kon geven).... en gelukkig sloeg hij toen weer direct aan. Ik ben toen gewoon weer doorgereden naar m'n vriendin thuis, maar toen ik daar een uurtje later weer vertrok wilde hij weer niet aanslaan :roll:

Ik weer dezelfde procedure uitgehaald als hierboven, maar het mocht niet meer baten. Toen heb ik een kabel gepakt die ik vanuit de plus van de accu naar de plus van de brandstofpomp rechtstreeks heb gelegd, de brandstofpomp draaide toen gewoon. Ook sloeg de auto weer heel eventjes aan, maar zodra ik de draad loshaalde was het feest afgelopen. Nadat ik de kabel terug eraan heb gezet wou de auto weer niet meer starten...

Gelukkig heb ik de auto van schoonmoeder kunnen lenen om naar het werk te gaan, de volgende ochtend heb ik gelijk de garage gebeld waar ik de auto ook heb gekocht om te vragen of ik bij hen terecht kon daarmee. Ze hadden het heel erg druk en vervangend vervoer werd erg moeilijk, zeiden ze.... ik vroeg dus of ik de auto daar dan iig wel kon neerzetten, en dat ze me een paar punten zouden geven die het goed zouden kunnen zijn zodat ik zelf nog even kon kijken. Dat vonden ze geen punt, dus ik de auto opgesleept daarheen (altijd lekker om 3 meter achter iemand te hangen zonder stuur- of rembekrachtiging).... daar aangekomen hadden ze al een donkergroene Alfa 155 voor me klaarstaan als vervangend vervoer en ik kon mijn auto gewoon laten staan daar, ze zouden me bellen zodra hij klaar was. Dat vind ik nou goede service 8) Dus complimenten en reclame voor Auto Centro in Echt (Limburg) :wink: Ze zijn me al een keer eerder heel erg meegevallen toen eventjes na aanschaf de gordelspanner kapot ging en de middendemper begon te rammelen, is toen gratis en voor niks vervangen en ook de huurauto was gratis =D>

Maar goed, ze zouden me bellen zodra ze het probleem hebben opgelost en dan zal ik het gelijk ook even hier posten ter documentatie :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 22, 2005 20:50

Hmm, even een vraagje: de motor slaat soms af, maar als je dan nog vaart hebt en de motor nog toeren maakt, omdat ie in de versnelling staat, brand dan toevallig het acculaadlampje??? :-k :-s Zo ja, dan ga ik voor een defect in je contactnlokje (dus het electr. gedeelte van je contactslot. :idea: Dat heb ik recent meegemaakt. en dat is het al dan niet willen starten dus volkomen willekeurig. :roll: En geen contact is uiteraard geen ontsteking en ook geen brandstofpomp!

Zoek het daar maar eens! :idea: :wink:

Ben erg benieuwd. 8-[
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 23, 2005 00:41

Bert,

Heb je je contactslot gecheckt. Het klinkt misschien raar maar ik had vroeger bij mijn TS hetzelfde en dat bleek later in het contactslot te zitten.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 23, 2005 10:06

Een zwak punt is bij oudere Alfa Romeo`s nu eenmaal de zekeringkast. Zekering nr 13 is van de brandstofpomp. Friemel daar eens aan tijdens het starten. Het kan zijn dat deze zekering af en toe slecht contact maakt. Ik heb ( had, hoop ik :? ) ook problemen met deze zekering in mijn Alfetta. Af en toe startte hij niet en na wat gefrunnik in de zekeringkast was het startprobleem over. Ook ben ik in het begin gestrandt met hetzelfde probleem. Ik heb mijn weg wel kunnen vervolgen. :D

Knopjes

zo okt 23, 2005 10:26

Bedankt voor de tip, ik heb het contactslot niet gecontroleerd. Het laadstroomlampje begon over het algemeen niet te branden, is wel 1 of 2 keer gebeurd. Ik zal morgenvroeg gelijk naar de garage bellen, want ik heb de auto nu niet hier staan.

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat de auto de afgelopen tijd soms een wat schokkerig rijgedrag had, vooral bij accelereren vanuit lagere toerentallen (1500 - 3000 tpm). Ik denk dat dat ook direct met het probleem te maken heeft, maar of dat ook daadwerkelijk aan het contactslot ligt durf ik niet te zeggen.... we zullen zien ;)

Knopjes

ma okt 24, 2005 18:58

OK... de auto is gemaakt 8) Het probleem was een los stekkercontact ergens achterin het dashboard. Kabeltjes zijn doorverbonden en gesoldeerd, en hij loopt nu perfect. Was weer leuk om wat te driften na een weekendje Alfa 155 1.8 TS als huurauto rijden ;)

Ze vroegen weer niks ervoor, maar ik heb heb wel uit goed fatsoen wat getankt met de huurauto.

Andretti Molletti

ma okt 24, 2005 19:03

Haal bij de bijrijderskant het dashboard even weg, daar achter zitten een paar multistekkers met een roze draad. Die is van de benzine pomp en ik weet zeker dat die heeft staan fikken! :schrik:

Draad afknippen en buiten de stekker om doorverbinden, klaar!
Dit is een bekend probleem en terrecht opgemerkt door Ronald!!

Plak deze maar als 75 rijder boven je bed zou ik zo zeggen...
(onder die van het contactslot ;) )

En je hebt een leuk duitje in de fooienpot gedaan toch ;)

Knopjes

ma okt 24, 2005 19:30

Tja... wat zulke dingen betreft moet ik nog ff wennen aan dat ik geen Kadettje meer heb ;) Misschien moet ik de rest van die kabeltjes wat door stekkers lopen achter het dashboard ook maar doorverbinden en solderen, zou wellicht wat ellende in de toekomst kunnen voorkomen :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”