P.s. Zo vind ik een Mercedes nu het mooist. Met een paardentrailer erachter.
Je kunt er beter een knol vóór knopen, komt-ie wat vlotter van de plek af, zo'n ouwe voorkamerdiesel (maar eerlijk is eerlijk: die blokken krijg je niet stuk).
En daarmee zijn we bij het verhaal van DaimlerChrysler. De managers daar dachten geloof ik dat synergie het combineren van de
zwakke punten van de samenstellende delen van het concern was. Nu is een Mercedes dus niet alleen aartslelijk, hij is ook nog eens van mindere kwaliteit dan een vergelijkbare concurrent. De eens innovatieve technologie (ABS, airbags) is vervangen door trendvolgerij (kofferdeksel van de S-klasse en de 'muis' zijn BMW-ideeën. Dan mag Mercedes ze misschien verfijnd hebben, innovatief is anders). Een oude G-klasse was voor de eeuwigheid, ik vrees dat de nieuwe straks onder je klompen uit elkaar valt als je er goed mee een stukje ruig terrein mee denkt te gaan nemen. Mercedes denkt ook nog bij de pk-trend aan te moeten haken met 400 pk + AMG-versies van de godverdomde M-klasse en zo.
Een Mitsubishi is nu niet alleen net zo zouteloos als ooit (Evo daargelaten) maar ook duur.
Een smart forfour combineert heel handig een Mitsubishi-feature (niemand wil hem echt hebben) met een Mercedes-eigenschap (duur). Ontzettend lullig voor Born, maar ik denk dat noch de Colt, noch de forfour een erg lang leven beschoren zal zijn in deze vorm.
Dat Chrysler wel een duwtje in de goede richting kon gebruiken moge duidelijk zijn (ik zeg: Neon en Saratoga). De 300C is erg cool, maar zal snel achterhaald en te trendy blijken, vrees ik. Zoals het merk Jeep op dit moment geprostitueerd wordt met zoiets als de Compass en Patriot semi-concepts is een gotspe. Dat soort frikandellenbakken moet je niet onder het Jeep-label uitbrengen. Opzouten! Gewoon een echte, rauwe, simpele Wrangler opvolger. Alle verkochte Liberty's/Cherokees terughalen en vervangen door niet-kapstersmobielen zoals een oude Wagoneer. Weigerachtige eigenaren een oud model M-klasse geven en een contract dat ze verbiedt nog ooit een Jeep te kopen. Geen Hummer-kopie maken.
Waarom? Ik heb het nooit op Mercedes gehad, maar het was duidelijk: dat was een luxe limo zonder rijders-aspiraties. Daar is een markt voor, maar men was kennelijk jaloers op het dynamische imago van BMW. Resultaat is dat Mercedes zijn identiteit kwijt is en dat BMW's identiteit alleen maar versterkt is geworden. Als gevolg daarvan (?) lanceert Mercedes de ene na de andere klasse. Weldra zal het alfabet uitgeput zijn en weet niemand nog wat hij eigenlijk kan kopen bij Mercedes. Wie wil er een A-klasse met een 200 pk turbomotor? Een Golf GTI-prospect zal zich echt niet bedenken door dit aanbod...
Ach, zo kan ik door blijven gaan... Ze hadden gewoon fijne taxi's moeten blijven bouwen