Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

afstelling Weber carburateurs

ma okt 17, 2005 10:07

Hoi,

Eindelijk weer een 75! Heb een 1.6 gekocht, die tzt zal worden 'opgewaardeerd' naar een 2.0IE.

De 1.6 heeft 2 Weber carburateurs en deze 'spetteren' in het middengebied (hikken, driepittigerig lopen) als je weinig gas geeft of als de auto bij constant gas een helling op rijdt.

De auto heeft een tijdje stil gestaan, ik heb zelf geen ervaring met Webers (destidsj had ik Solex en later Dell'Orto op mijn 2.0). Laten afstellen is gezien mijn plannen voor ombouw onodig geld uitgeven, maar wat zou ik zelf al kunnen doen? Wat is het meest verdacht, bijv. sproeiers of acceleratiepomp?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

RG

RE: afstelling Weber carburateurs

ma okt 17, 2005 10:28

Aangezien je zegt dat het bij constant gas gebeurd zal het je acceleratiecircuit niet zijn.

Als het alleen gebeurd als je slecht weinig gas geeft verdenk ik je progressiegaatjes. Bij DCOE Webers kan je daat heel makkelijk bij want daar zitten ze onder een schroefdopje. Bij DCOM kan je er niet bij, dus bij DCOM zal je ze wellicht uit moeten bouwen om ze schoon te krijgen.

Succes

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 17, 2005 10:30

Afbeelding

Is het deze toevallig?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 17, 2005 13:34

ja :D :D
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 17, 2005 13:36

Aangezien je zegt dat het bij constant gas gebeurd zal het je acceleratiecircuit niet zijn.
Het is met een beetje gas geven, zodra het gas constant is, is het wel weer weg. Bij helling op neemt de belasting ook iets to en den begin je het ook te voelen.

Zitten de gaatjes onder het vleugemoertje? Kam ik dat er gewoon afdraaien?
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 17, 2005 14:17

En wat doet ie als je plankgas geeft bij laten we zeggen 40 km/u in drie? Hikt ie dan ook? Of houd ie dan zelfs enorm in? Indien ja, dan verdenk ik toch je acc.sproeiers. eigenlijk moet je gewoon alle sproeiers gewoon effe checken, is niet veel werk. En als de sproeiers wel goed doorgangkelijk zijn (schoonblasen met compressor en/ of een nacht in de remolie leggen) kijk eens of er benzine komt door het acc.kanaal (bij gasgeven en met motor uit!!) met gedemonteerde acc.sproeier. :idea: Maar pas op voor je ogen!! :shock:

Succes.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 17, 2005 15:48

Als je het gas geleidelijk diep in trapt geen probleem, ineens dan slaat-ie over..
Ook hikken bij losjes 3000 toeren ineens gasgeven.

Zitten de sproeiers gewoon onder het dekseltje met de vleugelmoer?
Kan ik dat dekseltje er gewoon af halen?
Kun je de motor laten lopen zonder dekseltje?
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

RG

ma okt 17, 2005 15:53

Onder het vleugelmoertjes zitten de stationairsproeiers en de hoofdsproeiers. Het dekseltje met vleugelmoertje kan je zonder problemen losdraaien en vervolgens kan je alle sproeiers eruit draaien en schoonmaken. Ik doe dit altijd met remmenreiniger. De stationairsproeiers zijn dicht aan de bovenkant en de hoofsproeiers niet, want daar zit aan de bovenkant een luchtremsproeier (of hoe dat ding ook heet...)

Nog een testje voor het acceleratiecircuit: trap bij een warme stationair draaiende motor in één keer het gas vol in. Als het acceleratiecircuit goed werkt zal je motor zonder hapering toeren gaan maken.

een beetje gas geven en een hogere belasting zijn overigen ook verschillende dingen. Dus als je het op een helling omhoog rijdlt met constant gas, zal het niet je acceleratiecircuit zijn. Wel staat je gasklep door de hogere belasting nu wat verder open en daardoor raken er meer progressiegaatjes in gebruik. Bij nog hogere belasting komt ook de hoofdsproeier in gebruik.
Dus zit volgens mij ofwel een progressiegaatje verstopt ofwel is een stationairsproeier gedeeltelijk verstopt. De stationairsproeier regelt namelijk ook de benzinetoevoer voor het progressiecircuit.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 17, 2005 15:58

Als ik stilstaand langzaamaan het gas steeds verder open draai dan heeft-ie toerentallen waarbij hij onregelmatig gaat lopen, ik vind het aannemelijk dat er dan progressiegaatjes en/of sproeiers wat verstopt zitten. Lijkt inderdaad een soort overnameprobleem.
Bij Solex carbuarteurs werd daarvoor een deel van het acceleratiepompgdeeelte voor gebruikt als ik me nog goed herrinner.
Dat ga ik eerst even proberen.

P.S.: waar zitten de acc.sproeiers?
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

RG

ma okt 17, 2005 16:41

Als je heel langzaam steeds meer gas geeft wordt je acceleratiecircuit niet gebruikt.

Als je van boven op je Webers kijkt zie je aan beide kanten van de vlotterkamer een kanaal lopen met de luchtstroomrichting mee. Dit kanaal komt vanaf je stationairsproeier en gaat vervolgens naar de progressiegaatjes die van boven afgedopt zijn en daarna door naar de CO-schroef waarmee je dus Stationair CO regelt.
Er is een beide kanten ook een kanaal hier dwars op en deze gaat naar de acceleratiesproeiers. Deze zitten dus onder de schroefdop met het o-ringetje.

HF

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 17, 2005 17:30

Hé HF!

Heb je er geen plaatje bij? :biggrin:

off-topic:
tot snel, gaan we nog een gezamelijke klusmiddag doen? neem ik de koekjes en een rammelbak mee!

RG

ma okt 17, 2005 17:45

plaatje erbij, wat jij wil...

Afbeelding

@Steven: Je weet toch dat jij geen horizontale Webers hebt? (En ook geen verticale)
Maar je mag natuurlijk best mooie plaatjes kijken ;)

Enne, wat wou je gaan klussen dan?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 17, 2005 20:31

Wel plaatje maar nog niet verteld waar ze zitten.

Drie schoefdopjes zitten onder de brandstofleiding maar rechts, in het verlengde van de brandstofleiding zie je een messing schroefdop ( Die grote ja) Hieronder zit de acceleratiesproeier. Als je de dop verwijderd kun je de sproeier eruit "vissen".
Let er bij het terugplaatsen op dat er een platte kant aanzit. Hij past er dus maar op 1 manier in. De sproeieropening hoort richting blok te zitten.

Controleer met verwijderde sproeiers ook of er bij gasgeven wel brandstof uit de zijkant van de sproeierboring komt. Als dat niet het geval is zitten je acceleratieplunjers vast. (Komt relatief veel voor)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 17, 2005 21:48

@rjen@lgra heeft het juist. De acc. sproejers zitten daar en gezien de omschhrijving die je geeft na mijn eerdere vragen denk echt dat je het daar moet zoeken. :)

Succes!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

RG

ma okt 17, 2005 22:57

En ik denk nog steeds dat je het in het progressiecircuit moet zoeken... :twisted:

Ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt. :wink:

HF

Terug naar “Algemene Technische vragen”