Firedriver
Full Member
Full Member

Re: Remprobleem achter Alfa 146 16 IE Boxer OPGELOST

wo jul 12, 2017 12:46

Hey Newbie,

Handrem werkt prima, remschoenen zijn een jaar geleden vervengen.
Op de autokeuring was zijn handrem ok, alleen geen of weinig grip links achter tijdens het remmen.
Heb een tweedehandse besteld via onderdelenlijn, normaal zou ik deze onderdeel deze week krijgen, maar zal die andere proberen gangbaar te maken maar niet weggooien, kan het daarmee iemand anders bezorgen als het nodig is.

Binnen een klein half jaartje of iets vroeger gaat de 146 plaats maken voor een 166 TS, zal zien wat ik met die 146 gaat doen, rijdt nochtans prima, motorisch zeer betrouwbaar, alleen zijn subframe wat ontroesten, een zeer klein gaatje onder boden lassen, en zijn koppeling, schakelt goed maar het ligt aan de drukgroep (lichte slijtage), maar als het dat maar is voor zijn leeftijd hé, en Jantje doen alles zelf aan zijn Alfa

Zal iets laten weten.
Dikke gr.Jantje
Laatst gewijzigd door Firedriver op do jul 27, 2017 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member

Re: Remprobleem achter Alfa 146 16 IE Boxer

ma jul 17, 2017 00:55

Hmm, ik heb slechte ervaring met 1.6 boxer en drukgroep...
Bij is toen het druklager volledig door de drukgroep gesleten (koppeling was verder nog prima bij ongeveer 100.000km)
eerder ook al de hulp-koppelingscilinder lek gehad...
De oorzaak bleek een afgebroken of ontbrekend pennetje of spanbusje te zijn, op het scharnierpunt van de hefboom tussen de koppelings-cilinder en de drukgroep. Hierdoor sprong de hefboom van zijn plaats, en was op beide uiteinden de uitlijning niet goed meer.
Veel schade door een ontbrekend onderdeeltje van ongeveer €0,25!
en hoe het weg geraakt of afgebroken is mag Joost weten. de gevolgen ondervond ik in het eerste jaar dat ik de auto had en door het gebruiken van de auto kan het bijna niet gebeuren, dus ik vermoed een slordige monteur bij de vorige eigenaar.

Normaal gesproken gaat een drukgroep langer mee dan de koppelingsplaten, dus vind het wel vreemd als jij bij een zelfde auto ook problemen mee lijkt te krijgen.
Controleer voor de zekerheid even of die hefboom bij jou wel een vaste positie heeft: bij mij kon deze enkele centimeters heen en weer!
Kleine moeite, zo bereikbaar van onder de motorkap meen ik.

Succes, (bij mij hielt hij het nog twee weken nadat ik de drukgroep voelde.)

Firedriver
Full Member
Full Member

di jul 25, 2017 07:19

Dag samen,

Vandaag ga ik zijn hoofdremcilinder vervangen, remdrukverdeler is onderweg, in het najaar ook zijn koppeling vervangen, bij terugschakelen voel ik zijn drukgroep lichtjes trillen, maar zo rijd ik al 2 jaar.
Maar ja, als je het zelf doet valt het prijzig mee en dat ding is 20 jaar en hier en daar moet je toch wat onderdelen vervangen hé
Laat nog iets weten.

Gr.
Jantje

Firedriver
Full Member
Full Member

do jul 27, 2017 17:27

Voila vrienden,
AR 146 is door de keuring geraakt, wiel links achter werkt terug, hoofremcilinder en zijn remdrukverdeler zijn vervangen
geweest maar lag aan zijn remdrukverdeler, gewoonweg verstopt.

groetjes
Jantje

Terug naar “Algemene Technische vragen”