Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Ervaringen olie 75 Turbo

wo jun 10, 2015 11:37

Motul heeft wel 4 verschillende 15w50 allemaal specifieke toepassingen, zo is er classic '50, classic '70 "gewone" en 300v Racing . allemaal verschillend door toevoegingen die er al of niet inzitten, sommige oudere leidingen verdragen bepaalde detergenten niet bvb. etc. .
Precies. Dit is ook waarom de absolute claims omtrent het gebruik van een syntheet in een oudere motor kant noch wal raken.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

wo jun 10, 2015 12:20

Dat zijn de betere argumenten... denk ik... en daar valt mijn negatieve ervaring bij in het niet... denk ik... (weer een kwart hersencel kwijt...) :roll:

Maar goed.. Motul komt zelf met 2 adviezen:

de 2100 15W50
https://www.motul.com/nl/en/products/oi ... 2100-15w50

Komt in mijn ogen grotendeels overeen met wat er nu inzit, de Kroon Racing 15W50:
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... w-50/1137/

Alle blabla des fabrikants achterwege latend is het enige meetbare verschil voor mijn, zojuist tot 0,75 gereduceerde, hersencel de API classificering (Motul SH/CF en Kroon SJ/CF).

Het andere advies van Motul is 4100 15W50.
https://www.motul.com/nl/en/products/oi ... ower-15w50

Weet niet goed wat ik daar van moet denken (behalve wederom de API).
Het blijft een 15W50 en die lijkt te dun te zijn onder de ondervonden omstandigheden.

Maar niemand met daadwerkelijke ervaring met specifieke olie in de 1.8 TB onder zware omstandigheden?

Zijn er andere verklaringen voor de extreem lage oliedruk bij stationair maar prima oliedruk op toeren?

Andere remedies?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 10, 2015 14:04

Destijds toen we ze nieuw verkochten deden we er de bekende Agip Sint 2000 10w40 in zo ook voorgeschreven door Alfa toen .
Mijn geheugen laat me in de steek ; ik weet niet meer of dat al volsynthetisch of semi-synthetisch was . Het voldeed in ieder geval prima, nimmer problemen mee gehad . Wel werd de olie toen om de 5.000km gewisseld nog waarschijnlijk voorbarig, maar dat was toen nog de regel .
75 turbo blokken zouden door Autodelta opgebouwd zijn werd toen beweerd en kwalitatief nog een streepje beter dan de atmosferische 4cil .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 10, 2015 14:48

Was dat niet wat men toen een volsyntheet noemde?

Ik ben destijds (midden jaren 90) van volledig mineraal (geen idee meer van welke viscositeit) naar Sint gegaan in de originele 1750 motor van de Berlina en heb voor m'n gevoel er daarmee een oliezuiper en lage oliedruk blok van gemaakt... en eigenlijk relatief snel... binnen 10.000 km...
Voor die tijd elke 5.000 km verse mineraal erin en het verbruik was beter dan 1 op 1.000. Met Sint daalde dat naar onder de 1 op 500 en forse walm.

Kan natuurlijk allemaal toeval zijn... maar dan wel erg toevallig...

Ik maak de bestaande voorraad Kroon wel eerst eens op maar dat verbruik valt me dan weer heel erg mee... ongeveer 1 op 3.000 en dat was met een niet bepaald zachtzinnige rijstijl (en relatief veel afremmen op de motor... wat met 7,5 : 1 dan weer niet heel erg effectief was...).

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 10, 2015 18:00

Ik heb eens een oud chef monteur van Alfa over de vloer gehad, op mijn vraag welke olie ik het beste kon gebruiken en welk zijn advies was. Zonder aarzelen Motul, ook op circuit. Ik wil best ff informeren welke visco ..

Ik had al Valvoline 10-40 erin, maar met 2000km gaat deze eruit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 10, 2015 19:28

Heb iets preciezer het olieverbruik kunnen meten en het is 1,25 liter op 3.450 km. In mijn ogen zeer acceptabel.

Het leuke van Kroon vind ik dat het Nederlands is... en het leuke van Motul weer dat het het aura van familiebedrijf heeft en toch ook wel pioniers zijn... maaaar... ik ben met geen van beide getrouwd dus zo flexibel als een tuinslang...

AR823
Full Member
Full Member

wo jun 10, 2015 22:20

Kroon komt gewoon bij Shell vandaan, door eigen toevoegingen maken zij er olie voor heel veel specifieke
toepassingen van. Agip synth 2000 bestaat al heel lang en is een halfsyntheet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”