Jerre18
Newbie
Newbie

nokkenaspositiesignaal uitlezen op scope

ma mei 04, 2015 13:50

Hallo iedereen,

Ik zou graag het nokkenaspositiesignaal van mijn Alfa 146 1.4 TS uit 1998 willen uitlezen op de scope. Welke plaats zou hiervoor het meest geschikt zijn? Op een van de pinnen van de ECU of op de nokkenaspositiesensor zelf?

Alvast bedankt

Jerre

Jerre18
Newbie
Newbie

Re: nokkenaspositiesignaal uitlezen op scope

ma mei 04, 2015 22:37

Woensdag is het zover. Wat ik nu denk te doen is de bovenkant van de ECU losmaken om zo de pinnetjes te bereiken. Dan is het gewoon de pinnen tellen en in de juiste de scoopaansluiting steken. Ik geloof dat het pin 6 was voor de toerenteller en pin 28 voor het nokkenassignaal (bron: autodata) maar ik kan mij ook vergissen van pinnummer, ik schrijf dit uit mijn hoofd.

Iemand al wat ervaring met alfa's uitlezen? Ik heb al wat ervaring met scoopbeelden nemen van wagens (VW, Opel, Ford, BMW) maar nog nooit een Alfa.

Groeten

Jerre18
Newbie
Newbie

ma mei 04, 2015 22:40

Ik zou natuurlijk ook gewoon direct op de nokkenaspositiesensor kunnen proberen aan te sluiten met de scoop maar ik denk niet dat dit mogelijk is... Het is wel een 16v dus de nokkenaspositiesensor ligt op een toegankelijke plaats maar ik denk dat ik er niet aankan met mijn meetpen terwijl de motor draait omdat het een fiche is zonder draadaansluitingen.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mei 06, 2015 09:19

Volgens mij is bij de ECU meten erg lastig, aangezien deze helemaal ingegoten zit op het gasklephuis.
De nokkenassensor heeft wel een (standaard) stekkeraansluiting. Hier zijn verloopjes voor beschikbaar die je tussen de beide connectoren zet en waar een aansluiting op zit voor een meetinstrument.
Wat ook kan, zijn zgn. back probes. Deze kun je in de connector steken (dunne meetpennen) en zo het signaal afnemen.

Uit nieuwsgierigheid: waarom wil je het signaal van de sensor meten? Is er een probleem?

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Jerre18
Newbie
Newbie

wo mei 06, 2015 18:11

Net het signaal gemeten op de sensor zelf (blauwe fiche redelijk vanachter). For the record: er zijn 3 draden en de signaaldraad is de middenste, je komt dan normaal gezien een blokgolf uit van 0 tot 12V.

Er was geen probleem, ik leer gewoon met een scoop werken en we mochten ook eens proberen op onze eigen wagen :D

Aangezien ik er weinig van vond op het internet dacht ik dit zelf even aan te maken voor de volgende die dit eens wilt proberen, als ik nog wat tijd heb zet ik eens een paar foto's online om alles duidelijker te maken. Vergeet niet: er is slechts 1 goede massa en dat is de massa van de batterij. Voor de rest kan je geen kwaad doen aangezien je een spanning meet en geen stroom.

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

wo mei 06, 2015 19:12

Met welke scoop ben je aan het meten?
Ik vind die van GMTO de beste, kan je meerdere signalen onder/over elkaar zetten. Zie voorbeeld
hieronder van mijn GT1300Junior met TS motor.

Afbeelding

Groeten Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”