Een vriend van mij heeft een brera 2.4 gekocht.
Heeft wel één probleem, soms brandt het lampje van de motor
Wagen uitgelezen en fout roetfiltersysteem.
Wat bleek nu dat het darmpje dat op de roetfilter zit naar de verschildruksensor gescheurd was.
Darm vervangen, fout gewist en alles was oké.
Na 4 dagen is het nu terug...
Volgens mij is het de sensor of de roetfilter zelf. Roetfilter al geregenereerd maar geen verschil.
Iemand hetzelfde probleem al gehad?
Heb bij mn ex 159 2.4 ook wel een paar keer de melding 'roetfilter verstopt' oid gehad, vnl omdat ik te weinig lange afstanden reed ermee.
Roetfilter regenereren via obd aansturing werkt maar ten dele, na zo'n geforceerde reiniging wordt het systeem nl automatisch terug op 70% vervuiling gezet, maw na '30% erbij vervuild te hebben' geeft ie weer die melding...
Als ie de keus heeft; de hele santekraam weg laten halen (google eens op dpf delete). Een goed adres kan dit zonder dat er in het obd systeem een foutmelding van komt.
Naast een -duidelijk zichtbaar op de trip meter- verhoogd verbruik (vanwege inspuiten diesel in uitlaatslag om het roetfilter op 650 (!) graden te krijgen om de 'reinigende werking'

op t roetfilter te laten plaatshebben) geeft dit uiteraard ook een verhoogde temp aan allerlei componenten.
Je kunt t ook zowiezo merken aan de auto omdat ie op dat moment veel trager op intrappen van het gaspedaal reageert, de koelfans beiden op max draaien en je ruikt soms zelfs een brandlucht buiten de auto, afkomstig van de rubbers waarmee de uitlaat ophangt...
In het instruktieboekje wordt dan ook afgeraden om de auto in hoog gras te parkeren ivm brandgevaar.......mooi man die technische vooruitgang!
Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...