Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

RE: CO percentage/LMM alfa 33

za jun 06, 2009 13:46

Ah, mooi dat je er wat aan had! 8)

Wat bedoelde je precies met "slecht stationair lopen" ?

Onregelmatig stationair lopen wordt vaak veroorzaakt door valse lucht. Dus een lek vacuüm slangetje ergens.

Nu heeft de 1.4 motor 3 vacuüm aansluitingen:
1. Die naar de absolute druksensor, die zit voorop het spruitstuk
2. Eentje naar de olievul pijp
3. Eentje naar het benzinedampventiel

Die laatste twee zitten aan de achterkant van het spruitstuk, aan de rechterkant, en beetje onder de gasschuif.

Controleer die slangetjes eens. En kijk ook naar de aansluiting op de olievulpijp. Die aansluiting is bij mij al een keer afgebroken.
homepage
_________________

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: CO percentage/LMM alfa 33

wo apr 22, 2015 22:07

En 6 jaar verder.... nu eindelijke een 'oplossing'.
Weer elk jaar gezeur om de auto door de CO te krijgen tijdens de keuring dus maar eens even wat tijd vrijgemaakt en zelf gaan klooien met de 4 gasmeter in de uitlaat.
Van alles geprobeerd, Lambda loshalen en met potmeters de inlaatluchttemperatuursensor, kvstemperatuursensor in de maling genomen, vacuum slangetjes los etc.etc. maar alles maakte het CO alleen maar hoger. Daarna even met de auto een frietje halen en gelijk weer aan de meter gehangen....en waarempel een CO van 0.00
Hmm, auto een kwartier stationair laten draaien en langzaam liep het CO weer op naar 1,5. Wat dus uiteindelijk het probleem bleek te zijn is dat de auto stationair de katalysator gewoon niet op temperatuur kan houden, laat staan op temperatuur krijgen. Meestal als ik bij de apk kom duurt het wel een kwartiertje voordat hij gekeurd wordt en blijkbaar is de katalysator dan zover afgekoeld dat hij zonder een stuk te rijden gewoon niet meer op temperatuur komt. Wel rij ik hem altijd even goed warm met lekkere belasting voor ik naar de keuring ga maar de remedie is dus gelijk aan de 4 gastester hangen en niet te lang wachten
Anyway, blij het euvel nu eindelijk boven water te hebben :D
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: CO percentage/LMM alfa 33

do apr 23, 2015 09:03

maar dan kan je dus ook concluderen dat er iets met de lambda sonde of de aansturing van het motormanagement is

want de lambda sonde stuurt het motormanagement voor de verhouding lucht/brandstof aan en bij jou zal hij bij stationair denk ik dan te arm lopen. De kat werkt alleen vanaf 250 graden, daaronder verlies het zijn werking en gaat je co omhoog.

maar er wordt niet stationair gemeten bij jouw auto en je zou dan de co omlaag moeten zien lopen als ze gas gaan geven
(als dit dan onvoldoende gebeurt, dan stuurt je lambda sonde dus onvoldoende je motormanagement)

ik heb slechts beperkte kennis hierover, wie weet er meer van?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: CO percentage/LMM alfa 33

do apr 23, 2015 10:05

De lambdasonde regelt nog goed bij. Ongeacht hoeveel slangen ik los trek en wat ik doe met de temperatuursensoren hij regelt hem meteen weer af naar een AFR tussen de 14.5 en 15.5 ergens. Het maakte ook niet uit of ik stationair of op toeren meet, de waardes bleven nagenoeg gelijk.
Wat ook duidelijk blijkt is dat als het percentage Co omhoog loopt (als de katalysator afkoelt) is dat het percentage O2 ook oploop en het percentage Co2 afneemt. Hieruit kan je dan wel opmaken dat de reactie 2Co + O2 niet meer goed omgezet wordt in 2Co2, een reactie die in de katalysator plaatsvindt.
Ik heb dus zelf het idee dat bij de 33's de katalysator voor het mooi iets te ver naar achter gemonteerd zit (nouja tijdens normaal gebruik is het natuurlijk helemaal prima want in de praktijk staat mijn auto nooit 20 minuten stationair te draaien) en dat de uitlaatgassen door de individuele pijpjes van het spruitstuk en de relatief lange weg zodanig afgekoeld zijn dat hij de katalysator zonder belasting niet op temperatuur kan krijgen of houden. Zelfs in stilstand een paar minuten op 2500 toeren laten draaien maakte nog geen verschil.
Een klein blokje om (gewoon normaal rijden) en alles lijkt prima, en dat blijft hij dan ook naderhand stationair voor een minuut of 10.

Afbeelding

Afbeelding
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: CO percentage/LMM alfa 33

do apr 23, 2015 10:21

Ik heb dus zelf het idee dat bij de 33's de katalysator voor het mooi iets te ver naar achter gemonteerd zit (nouja tijdens normaal gebruik is het natuurlijk helemaal prima want in de praktijk staat mijn auto nooit 20 minuten stationair te draaien) en dat de uitlaatgassen door de individuele pijpjes van het spruitstuk en de relatief lange weg zodanig afgekoeld zijn dat hij de katalysator zonder belasting niet op temperatuur kan krijgen of houden. Zelfs in stilstand een paar minuten op 2500 toeren laten draaien maakte nog geen verschil.
Een klein blokje om (gewoon normaal rijden) en alles lijkt prima, en dat blijft hij dan ook naderhand stationair voor een minuut of 10.
Plausibel verhaal. (y) Niet voor niets, dat die dingen tegenwoordig zowat op de motor geschroefd zitten!

Herkenbaar ook; de 146 boxer van mij zus, moet ook bijna altijd helemaal heet gestookt worden bij de 4 gas meting en slaagt pas, als de fan al lang en breed draait!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1856
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: CO percentage/LMM alfa 33

do apr 23, 2015 11:05

heb soortgelijk probleem met de 33 1.4 imola gehad ...rond 1998 :mrgreen:

na warmrijden, 4-gas test oke, anders niet..
distributie laten vervangen door een specialist, bleek distributie tand versprongen, daarna nooit meer het probleem gehad..

kon toen ook niets anders vinden..en reed nog prima, alleen minder vermogen, voor het gevoel, en snorde daarna alsof het een lieve lust was :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
33SW 1.7ie '94
155 3.1 Savali 1994

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: CO percentage/LMM alfa 33

vr apr 24, 2015 12:12

toch vreemd, waarom komen de meeste boxertjes zonder problemen wel door de gasmeting (misschien omdat je geen hitteschilden meer hebt op je uitlaatspruitstuk?)
snap absoluut dat je hiermee wel de metingen haalt, maar ben wel benieuwd naar een structurele oplossing ipv symtoom bestrijding

dus puur uit belangstelling of mijn ideeen kloppen, uitlaat temperatuur kan je natuurlijk beïnvloeden door:
- lambda (dus brandstof mengsel is)
- ontstekingtijdsstip (te late ontsteking verhoogt uitlaatgas)
- hitteschilden (bij de meeste 33's er al lang afgesloopt!, zonder hitte schilden zakt de temperatuur in de kat)
- synchroonstellen/opbouw uitlaat/turbulentie van de gassen lijkt mij ook van invloed (uitlaatgassen die "botsen" waardoor meer druk in de uitlaat ontstaat en temperatuur omhoog gaat)
- toeren (meer uitlaatgassen is hogere temperatuur)
- compressie verhouding/octaan benzine (hoger octaan gehalte kan compressie omhoog en stijgt temperatuur)

wie weet nog meer?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: CO percentage/LMM alfa 33

vr apr 24, 2015 12:31

- hitteschilden (bij de meeste 33's er al lang afgesloopt!, zonder hitte schilden zakt de temperatuur in de kat)
Dat zou het zomaar kunnen zijn bij mijn gevallen. Ik haal die pisbakken stalen schilden er altijd af. Die dingen rotten als een gek en steken de uitlaat lekker aan qua roesten => weg ermee! :D
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”