Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 17:29

Ik raakte de kleppen niet met boren maar met tappen.
In de beschrijving staat,uitlaatklep open,zodat je met lucht alle tapsnippers de uitlaat in kan blazen.
Ik had het trouwens pas door toen het te laat was,75 liep niet meer helemaal zoals ik gewend was,compressie meting gedaan,en toen de kop er maar weer eens af gehaald ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 18:26

En dan heb je nog dat als er 1 brak is en het begeeft... dat weinig goeds voorspelt voor de andere 3.... dus laat je die zijn en herhaal je in de loop der tijd de exercitie nog 3 x? Of toch meteen 4...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 19:02

Inderdaad met Jack eens,kopje eraf halen is ook niet zon drama bij een Nordje,dan kan je de kleppen er gewoon uit halen,en zit je ook niet met eventuele stress van slijpsel in je cilinders.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 19:26

En dan ook die 12 van de nokkenaskappen... want iemand die een bougie te vast rost... pakt meestal niet een knap klein momentsleuteltje voor die 12 moertjes...

Volgens mij is er destijds in Toerrrbo een andere motor gegaan omdat er op de originele kop een uitlaatspruitstuktapeind dolgedraaid was in het aluminium waardoor de boel lekte wat APK-afkeur was en niet even snel te fixen want kop eraf en nieuwe koppakking was niet voorradig en zo want vanwege de leuke hoek waaronder die tapeinden zitten kom je er in de auto met een boormachine niet bij dus was het sneller om een motor te wisselen en ja die originele motor staat hier in het rek.

PFEW!

Adem in... adem uit....

Es lebe preventief Helicoilen!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 21:05

Houd er rekening mee dat je voor een busje een groter gat moet boren dan voor een helicoil !
Bij een TS moet je zowiezo een helicoil doen, anders wordt het metaal wat overblijft wel heel erg dun.
De zuiger in de onderste stand en dan met een vacuum remontluchter de snippers wegzuigen.
Het breekpennetje van de helicoil met een magneet eruitvissen.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2174
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 21:08

Inderdaad met Jack eens,kopje eraf halen is ook niet zon drama bij een Nordje,dan kan je de kleppen er gewoon uit halen,en zit je ook niet met eventuele stress van slijpsel in je cilinders.
Ben ik het ook mee eens Sander.

Alle vier doen en Time Inserts gebruiken.
Als je die volgens de handleiding monteert krijg je die echt niet meer los.

En ik ben ervaring deskundige op mijn werk (machinebouw)gebruiken we ze ook.
Alleen geen M14x1.25!
We kopen ze bij de firma Wurth.

Ook voor uitlaat tapeinden met gemonteerde kop(105) heb ik een tooltje gemaakt om er een insert met een haakse boormachine er recht in te krijgen!

gr Jan

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

ma mar 09, 2015 22:42

Als je met een helicoil aan de slag gaat staat hier een mooi stukje: http://www.mgato.eu/pages/helicoil.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er als een mooie beschrijving uit.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Brak schroefdraad bougie-gat

di mar 10, 2015 18:01

Ik raakte de kleppen niet met boren maar met tappen.
In de beschrijving staat,uitlaatklep open,zodat je met lucht alle tapsnippers de uitlaat in kan blazen.
Tip: boren, tappen, helicoilen of wat dan ook, met de kleppen dicht en de zuiger niet helemaal bovenaan.
Als dat allemaal achter de rug is, pas gaan stofzuigen/ blazen en/ of uitlaatklep open zetten, etc.

Uiteraard, zoals eerder aangegeven vet op boor en tap.

Kop eraf kan altijd nog! ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”