Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

di apr 15, 2014 19:09

Door mijn jeugdige overmoed ben ik op vakantie gegaan met de 75...
Ik rijd hem daarjuist van de parking om te gaan tanken (ik vertrek overmorgen) en ineens valt hij stil. Alles wat via het sleutelcontact geschakeld is werkte niet meer. Lichten, radio en klokje wel.
Ik kon niet direct vinden wat het was, zekeringkast eruitgehaald de 3 rode voedingskabels nog eens met contactspray ingespoten, evenals de 2 relais rechtsboven en hij startte terug.

Verdere opmerkingen:
-Het waren niet de relais, aangezien de startmotor nog altijd werkt als deze afgekoppeld zijn.
-Voor het euvel werkte de toerenteller nog, nu niet meer. (heeft er misschien weinig mee te maken, heeft hij nog al eens gehad)
-Ik vermoed dat het dus ergens aan de voedingskabels naar het zekeringkastje moet liggen, maar deze lijken mij toch in orde te zijn.
-Ik heb de ramen opengedaan alvorens te starten, 1 raam zat een paar seconden geblokkeerd, maar ging daarna vlekkeloos open.

Momenteel is hij dus terug in orde, maar heeft iemand van jullie tips voor wanneer ik overmorgen langs de kant van de weg sta?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

di apr 15, 2014 19:39

Contactslot van een 75 is ook niet geheel probleemvrij over het algemeen.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

di apr 15, 2014 20:28

Oke bedankt, dat is inderdaad ook een mogelijke oorzaak. Ik meen me te herinneren dat ik daar terplekke weinig kan aan doen, buiten wat contactspray erinspuiten, of zitten daar achteraan (onder de plastic kappen) stekkers in?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

di apr 15, 2014 20:39

Er zitten idd 1 of 2 stekkers onder die kappen. Maar het probleem zit hem eerder in het contactblokje achterop het contactslot zelf ben ik bang. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

vr apr 25, 2014 15:05

Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

vr apr 25, 2014 15:06

Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

Re: RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

za apr 26, 2014 10:50

Ik zou dit eens lezen:

http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais

Zelf ook moeten doen bij mijn GTV, werkt als een zonnetje.
Dit probleem werkt bij een niet-inslaande startmotor. Volgens mij is deze stilgevallen terwijl ie liep?
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1280
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

za apr 26, 2014 11:19

Ik zou zeker een schema meenemen en wat elektrisch materiaal(kabeltjes,zekeringen,tape, tang) zodat je bij wijze van spreken de juiste draden en stekkers manueel of dmv een gewone schakelaar aan elkaar kan verbinden om zo een contactslot te faken. Btw sleutel altijd gebruiken in je contactslot anders springt je stuurslot op tijdens het rijden.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

zo apr 27, 2014 13:13

Stekkers achter het dashboardkastje al gecontroleerd?
Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

ma apr 28, 2014 19:07

Gelukkig had ik inderdaad wel wat gereedschap meegenomen. Contactspray is goed van pas gekomen.
Het waren volgens mij inderdaad de stekkers van de voeding aan de zekeringkast. Die 2 rode draden die naar het zelfde punt op het linker-voorspatbord lopen.

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: 75 v6: contactstroom valt weg tijdens het rijden

ma apr 28, 2014 20:56

Tip:
Als je een zaterdagochtend een uurtje niks te doen hebt:
Neem je soldeerbout en een meter krimpkous en knip de stekkers achter het dashboardkastje er tussenuit (draad voor draad dan) en soldeer ze rechtstreeks vast (wel eerst een stukje krimpkous over de kabel schuiven). Daarna kousje warmstoken en die kabel maakt nooit meer een probleem. Deze stekkers moeten aardig wat stroom verwerken bij injectie 75 ers van I.E. tot V6 en zijn daar blijkbaar te licht voor. Zelfs dealers deden dit 20 jaar geleden al.
Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Terug naar “Algemene Technische vragen”