Mijn ervaring bij overstappen van 2wd naar 4wd is dat het enige aanpassing vraagt mbt het bedienen van het koppelingspedaal.
Waar je anders al tijdens het lossen van het koppelingspedaal al vlot op het gas kan moet je bij een 4x4 eerst 'op het gevoel' het koppelingspedaal
wat laten opkomen om heel het 'nest' differentiëlen en ander tandwielgedoe op spanning te brengen en vervolgens pas goed te gaan belasten.
Ikzelf heb er toch een paar weken over gedaan om zonder denken boterzacht te kunnen schakelen, dacht dat het aan mij lag maar vriend van me die
ook overgestapt is naar 4x4 had hetzelfde verschijnsel. Als je te vlot door de lastwissel gaat 'klonken' alle tandwielen op elkaar, je denkt precies van jezelf dat je niet
meer kan autorijden.
Mss poging waard om te proberen?
In het ander geval moet je denken aan lamme veren in je koppelingsplaat of een lam dubbelmassa vliegwiel (als die dat heeft?)
Bij mij waren de veren in de plaat lam bij aanschaf, bleek een slechte serie geweest te zijn (subaru, niet alfa, die maken voorlopig geen autos waar mannen van 2 meter in passen inclusief kinderen op de achterbank

). Daarna ging het soepel schakelen al véél beter.
Groeten!
Paul