tha_new_one
Junior Member
Junior Member

Reviseren Motorblok/Versnellingsbak

ma sep 19, 2005 21:23

Hallo forum leden,

Ik ben sinds een aantal maanden een trotse bezitter van een alfa 33 :). Er zijn al een aantal leuke aanpassingen aan gebeurd zodra ik een camera in mijn bezit heb dan zal ik eens hiervan wat fotos maken :cool: .

Eerlijk gezegd denk ik niet dat mijn 33 ooit nog een keer weg zal gaan want ik heb er nu zo veel plezier van en je ziet ze ook al minder rijden. Elke keer als ik de motor start zit ik weer lachend achter t stuur :D .

Nu had ik zelf het idee om een keer het motorblok en de versnellingsbak te laten reviseren. Als mijn 33 bijvoorbeeld de 200.000KM heeft gehaald ofzo.
En daar had ik nu wat vragen over zijn er meer mensen die dit hebben laten doen en wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Wat zijn de kosten waar ik dan aan moet gaan denken en bij wie hebben jullie dat laten doen ?

Kortom wat is jullie algemene advies hierover?

Bij voorbaat dank

Sander
In het bezit gehad:
- Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Imola L
- Alfa Romeo 155 1.6 T.Spark 16V
- Alfa Romeo 146 1.4 T.Spark 16V
- Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 3D Distinctive

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Reviseren Motorblok/Versnellingsbak

ma sep 19, 2005 21:30

Hé, als jouw boxer nu gewoon goed is, is ie dat ook na 200.000km's Boxers kunnen veel meer aan! :o Volstrekt onnodig dus. :!:

En tegen die tijd dat er wat nieuwe synchromeshes in de versnellingsbak moeten, dient dat zich vanzelf wel luid en duidelijk aan. dit is bij een boxerbak geen werk voor beginners en laten doen is vreselijk duur. :wink:

Veel plezier met je auto! En als je er een beetje zuinig op bent hoeft er niets gereviseerd te worden! :shock: Nu niet en ook niet over 100.000 km's of meer! [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di sep 20, 2005 00:11

Boxers en bak zijn reletief eenvoudig om aan te werken. Voor het blok: ga naar een revisiebedrijf met een goede reputatie en laat ze de cylinders honen en zuigers leveren. Kosten (heb het voor 600 gulden laten doen) 300 euro inclusief nieuwe zuigers. Krukas polijsten (zou kunnen laten slijpen) inclusief nieuwe hoodlagers en axiaallagers (200 gulden). Dus voor 800 gulden (onder bon) een nieuw blok. Je hebt dan nog een pakkingset nodig maar dat gaat wel.

De bak is goed te doen. Als de schakelvorken goed zijn en de lagers nog goed, dan ben je snel klaar. Een paar nieuwe synchroringen en wat tijd en je bent zo klaar. Ook de bak is redelijk eenvoudig.

Werk schoon en koop een goed boek.

Succes,

Rob

tha_new_one
Junior Member
Junior Member

wo sep 21, 2005 21:17

Allereerst bedankt voor de reacties.

En zo te horen zijn de meningen over het reviseren nogal verdeeld en ja ik ben wel zuinig op mijn 33 hoor dus ik ga er ook van uit dat hij lang mee kan gaan. Maar ja de versnellingsbak blijft toch een zwak punt van een 33 maby dat ik ervoor kies dat dan alleen te laten reviseren.

De kosten die opgenoemd zijn zijn ook niet schrikbarend hoog dus het valt wel mee.
En wat zijn dan revisiebedrijven met een goede reputatie Rob75 ?

Zelf doen is voor mij geen optie want ik heb geen plek om aan de 33 te werken plus zelf aan mijn versnellingsbak sleutelen is niet echt iets waar ik zo 1 2 3 van zeg owja da doe ik wel ff :lol:
In het bezit gehad:
- Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Imola L
- Alfa Romeo 155 1.6 T.Spark 16V
- Alfa Romeo 146 1.4 T.Spark 16V
- Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 3D Distinctive

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo sep 21, 2005 21:52

JA HALLOOOOOOO

Als je nu es begint om er mee te rijden ipv al meteen begint over revisies. En om nou te zeggen dat je om 200.000 km je motor wilt gaan reviseren, komt even niet zo handig over. Waarop bepaal je dat die dan versleten is??

En zo'n versnellingsbak, tja dat is niet de sterkste kant, maar je 33 kan er wel oud mee worden. Schakelen kun je ook leren, het is ff oefenen maar dan heb je die synchromesh ringen ook niet meer nodig.
Revisie van zo'n bak is wel te doen. Maar vergeet het berichtje van alessandro niet. Niet iedereen is in staat om dat te doen en het is voor sommige mensen best goed te doen, maar voor andere weer niet. Iedereen heeft sterke kanten. Zo'n versnellinsgabk is niet gemakkelijk. Hier op internet wordt er misschien wat simpel over gedaan, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo simpel is.

En als je al zelf zegt dat je dat niet 1 2 3 aan begint, dan zou ik het gewoon uit je hoofd zetten, want als je het moet laten doen, dan zal dat wel wat kosten. (afhankelijk van het adres)

Gewoon rijden en niet zo l*llen :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Ricambi Originali

do sep 22, 2005 00:00

Precies je moet gewoon lekker rondkachelen met die kar :wink: Mischien een tip voor je, (als je het al niet deed) als je de 33 in de 1e versnelling wilt zetten, beweeg de pook ff in de richting van de 3 (gekoppeld) en zet hem daarna in zn 1e. Je zal voelen dat de bak dit een stuk fijner vind :wink: Veel rijplezier.

Groet, Ro

Rees Cees

Re: RE: Reviseren Motorblok/Versnellingsbak

do sep 22, 2005 00:10

Boxers en bak zijn reletief eenvoudig om aan te werken. Voor het blok: ga naar een revisiebedrijf met een goede reputatie en laat ze de cylinders honen en zuigers leveren. Kosten (heb het voor 600 gulden laten doen) 300 euro inclusief nieuwe zuigers. Krukas polijsten (zou kunnen laten slijpen) inclusief nieuwe hoodlagers en axiaallagers (200 gulden). Dus voor 800 gulden (onder bon) een nieuw blok. Je hebt dan nog een pakkingset nodig maar dat gaat wel.

De bak is goed te doen. Als de schakelvorken goed zijn en de lagers nog goed, dan ben je snel klaar. Een paar nieuwe synchroringen en wat tijd en je bent zo klaar. Ook de bak is redelijk eenvoudig.

Succes,

Rob
Huh?

U is na de oorlog niet meer buiten geweest?

Vanavond even voor mijn blokkie wezen afspreken voor revisie maar 4000 euro doet eerder mee dan 800 gulden. NB bij een boxer moet je dus twee koppen vlakken bijvoorbeeld en is revisie net zo duur of zelfs duurder.

alfaRob33

do sep 22, 2005 11:01

ik moet eerijk zeggen dat ik er in het begin er ook zo over dacht, auto kopen > revisie
van motor en bak, nou had ik (geluk :^o) en de pech dat beide stuk gingen
motor wellicht door eigen schuld (zie oude forum topic man met de hamer)
een uit gelopen drijfstanglager op de autobahn......
en direct daarna de Bak...die wilde niet meer in zn drie..een gebroken ringetje van een paar centen :^o dus ja als je echt geld te veel hebt :wink:

ga idd eerst maar rijden met de 33, mocht er iets stuk gaan dan ben je vanzelf aan de beurt voor revisie

Voor de motor ben je minstens E 3000 kwijt > ga maar eens informeren naar een
gereviseerde ruilmotor
en voor de bak minstens E 1100.. das mijn ervaring iig

suc6

alfaRob33

Re: RE: Reviseren Motorblok/Versnellingsbak

do sep 22, 2005 11:17

Succes,

Rob
Huh?

U is na de oorlog niet meer buiten geweest?

Vanavond even voor mijn blokkie wezen afspreken voor revisie maar 4000 euro doet eerder mee dan 800 gulden. NB bij een boxer moet je dus twee koppen vlakken bijvoorbeeld en is revisie net zo duur of zelfs duurder.

Is het met kneedstaal en Popnagels niet gelukt....Rees Cees :blue_lol:

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 22, 2005 11:30

Na de oorlog niet meer buiten geweest????

De prijzen die ik noemde zijn uit 1998. Alle overige kosten als pakkingen en arbeid zitten daar niet bij. Het vlakken van koppen is niet altijd nodig (goed laten meten). De berekening kun je dan zelf maken, honen was 50 gulden per cilinder en de zuigers waren 150 guilden per stuk. Alles overigens zonder bonnetje (btw). Zal nu wel allemaal bedragen in euro's zijn. Dus vandaar deze prijzen.

Een goed revisiebedrijf vinden is lastig. Vraag eens bij een allround autobedrijf in de buurt, of als je het vertrouwd een Alfa dealer die niet schrikt van alles voor 1995.

Groet en succes,

Rob.

Terug naar “Algemene Technische vragen”