Claasen

Benzine in de olie?

ma sep 19, 2005 10:05

Elders hebben jullie al kunnen lezen over mijn problemen met het goed lopend krijgen van mijn GTV6 en dat dit ondertussen verholpen is. Zaterdag een eerste proefrit gemaakt met het apparaat en tot mijn ontsteltenis braakt hij hele grote blauwe wolken uit, met name bij extra gas geven (en dus niet bij het plotseling loslaten van het gaspedaal). Aangezien de motor gereviseerd is kan er geen sprake van slijtage zijn, ik denk zelf dat door het vele starten en afslaan etc. van de afgelopen tijd dat er benzine bij de olie is gekomen (ik meende ook een benzinelucht te ruiken vanaf de oliepeilstok).

Mijn vraag is, wat zijn de symptomen van benzine bij de olie (hopelijk lijken die op de symptomen die ik heb)?

Ik zou namelijk niet graag nu alweer een koppakking moeten vervangen....enne ja de klepsealtjes zitten erop.

Groeten

Andretti Molletti

RE: Benzine in de olie?

ma sep 19, 2005 10:14

Als je veel benzine bij de olie hebt (oliepeil??) dan kan dat ook komen door een lek membraam van de benzinepomp... deze gaat dan inwendig lekken naar de carterpan...
Pomp losschoreven (2 m8 moertjes) en kijken aan de binnenzijde of er benzine uitkomt...

Symptoom is dat je motor niet voldoende smering krijgt dus ligt eraan hoelang je hier al weer mee rond rijdt... uiteindelijk slijt je motor enorm snel met benzine in de olie....

Claasen

Re: RE: Benzine in de olie?

ma sep 19, 2005 10:16

Als je veel benzine bij de olie hebt (oliepeil??) dan kan dat ook komen door een lek membraam van de benzinepomp... deze gaat dan inwendig lekken naar de carterpan...
Pomp losschoreven (2 m8 moertjes) en kijken aan de binnenzijde of er benzine uitkomt...

Symptoom is dat je motor niet voldoende smering krijgt dus ligt eraan hoelang je hier al weer mee rond rijdt... uiteindelijk slijt je motor enorm snel met benzine in de olie....
Maar gaat een auto er ook enorm van roken, dat is eigenlijk mijn vraag.

Andretti Molletti

ma sep 19, 2005 10:18

theoretisch zou het kunnen omdat je olie waterdun wordt....

Claasen

ma sep 19, 2005 10:22

Dat was ook mijn redenatie. Nog even terugkomend op je opmerking over de benzinepomp, die zit toch onder de auto? Hoe kan deze dan lekken in het carter?

Ik ga komend weekend in ieder geval de olie vervangen.....

Stef33
Guru
Guru

ma sep 19, 2005 10:40

Bij injectie auto's zit de elektrische benzinepomp idd. meestal onder de auto. Bij carberateurs heb je meestal een mechanische pomp die op je blok vastgeschroefd zit.

Bij mijn eerste 33 heb ik eens een lek membraan gehad in de mechanische pomp. De olie ging toen ver over peil, gigantische rookwolken, "kaarsvet" lucht, slecht lopen, etc. Na wat olie aftappen en bougies schoonmaken kon ik tenminste weer thuis komen.

Hoe lang was je proefrit eigenlijk? Ik heb namelijk na reparatie van een golf D (sorry) ook wel eens rookgordijnen achtergelaten die 007 niet zouden misstaan. Maar dit werd veroorzaakt door in de uitlaat gelopen water en olie (kapotte kop gehad). Na een tijdje "blazen" (nou ja, voor een golf D dan) was alles er uit en hield het roken op.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Claasen

ma sep 19, 2005 10:49

Bij injectie auto's zit de elektrische benzinepomp idd. meestal onder de auto. Bij carberateurs heb je meestal een mechanische pomp die op je blok vastgeschroefd zit.
Idd
Hoe lang was je proefrit eigenlijk? Ik heb namelijk na reparatie van een golf D (sorry) ook wel eens rookgordijnen achtergelaten die 007 niet zouden misstaan. Maar dit werd veroorzaakt door in de uitlaat gelopen water en olie (kapotte kop gehad). Na een tijdje "blazen" (nou ja, voor een golf D dan) was alles er uit en hield het roken op.
Niet meer dan een kilometer denk ik, het was echter beslist geen vuil. De motor was al warmgedraaid.

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma sep 19, 2005 11:36

Toch komt er op een of andere manier olie in je verbrandingsruimte...

Lijkt me sterk dat je olie zo sterk verdund is met benzine op zo'n korte tijd, zeker bij een injectie exemplaar.
Als hij na het vervangen van de olie+filter nog steeds blauw rookt moet je toch ook eens een compressiemeting doen.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Claasen

ma sep 19, 2005 11:39

Toch komt er op een of andere manier olie in je verbrandingsruimte...

Lijkt me sterk dat je olie zo sterk verdund is met benzine op zo'n korte tijd, zeker bij een injectie exemplaar.
Als hij na het vervangen van de olie+filter nog steeds blauw rookt moet je toch ook eens een compressiemeting doen.
We praten over een periode van meerdere weken dus de verdunning kan in die tijd best tot stand zijn gekomen. De motor verzoop zichzelf (en sloeg dus af) en volgens mij stroomt de benzine langs de zuigers dan in het carter. Compressie is gemeten en die is prima!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 19, 2005 16:56

ik kan me niet voorstellen dat bij een motor die verzopen is zoveel benzine langs de cilinderwand stroomt dat de olie daar dusdanig merkbaar dunner van wordt...

Staat je luchthoeveelheidsmeter niet veel te rijk?? Die slijt namelijk gedurende de jaren....blok is net gereviseerd en dan klopt de afstelling niet meer??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Claasen

ma sep 19, 2005 17:01

ik kan me niet voorstellen dat bij een motor die verzopen is zoveel benzine langs de cilinderwand stroomt dat de olie daar dusdanig merkbaar dunner van wordt...

Staat je luchthoeveelheidsmeter niet veel te rijk?? Die slijt namelijk gedurende de jaren....blok is net gereviseerd en dan klopt de afstelling niet meer??
Afstelling is ok, hij rijdt ook goed (op de blauwe rook na dan). Als je weet hoe lang wij met die auto bezig zijn geweest kan ik me goed voorstellen dat er behoorlijk veel benzine in de olie is terecht gekomen. Bovendien is de rook bij teveel benzine volgens mij meer zwartig dan blauw. Het is echt olie daar ben ik zeker van, de peilstok ruikt naar benzine.... Het kan natuurlijk een koppakking probleem zijn, dan ben wederom niet blij.... maar ja met dit apparaat gaat er zoveel mis dat dit er ook nog wel bij kan!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 19, 2005 17:04

eerst maar eens een keertje afpersen dan??

als je de olie nu eens vervangt door nieuwe heb je dan hetzelfde resultaat? Een oliewissel kost je niet zoveel tijd en energie toch?

Claasen

ma sep 19, 2005 17:05

eerst maar eens een keertje afpersen dan??

als je de olie nu eens vervangt door nieuwe heb je dan hetzelfde resultaat? Een oliewissel kost je niet zoveel tijd en energie toch?
Andretti Molletti schreef:

Dat was ook mijn redenatie. Nog even terugkomend op je opmerking over de benzinepomp, die zit toch onder de auto? Hoe kan deze dan lekken in het carter?

Ik ga komend weekend in ieder geval de olie vervangen.....
Nee dat kost niet veel moeite en zat al in de planning, wel lezen hè? 8)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 19, 2005 17:08

Tja lange gehad he :wink:

suc6, ben benieuwd of het verschil maakt..

Claasen

ma sep 19, 2005 17:10

Tja lange gehad he :wink:

suc6, ben benieuwd of het verschil maakt..
No worries, het was trouwens ondank de blauwe wolken wel lekker om de GTV6 huil weer eens te horen....

Terug naar “Algemene Technische vragen”