Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 22:51

Ik zou hem in de versnelling zetten,motor uit, het andere wiel op de grond en met de hand draaien aan t stompje. Gaat ie niet rond ,koppelng goed.

Zo slaat die as die nergens meer aan zit niks kapot! :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 22:53

Dit is de Alfa-helft van de aandrijfas. Hieraanvast zat de Matra-helft welke tesamen in een pijp waren geperst en aan de einden vast gelast.. Niet de ideale oplossing blijkt nu. Wellicht een grotere wanddikte pijp gebruiken.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 22:56

Zo te zien een zelf gemaakte as... 2 verschillende delen met elkaar verbonden met een pijp eromheen.

Dikkere pijp gebruiken inderdaad.. :wink:

Werking van het diff;
[img]http://www.oldtimerautosite.nl/differti ... 01d[1].jpg[/img]

nr4 komt de kracht van de motor op te staan, draait vervolgens nr 2 rond. Nr 1 en 5 zijn de aandrijfassen.

[quote]Stel dat je op een recht stuk rijdt. Je wielen (links en rechts) maken dan hetzelfde aantal omwentelingen. De twee halve assen draaien als één as. De satelliettandwielen (nr 3 en 7) draaien mee met de snelheid van het kroonwiel(nr 2) en de planeettandwielen van de twee halve assen( nr 1 en 5). De satellietassen draaien echter niet rond hun eigen assen Je moet een bocht nemen! Het binnenste wiel moet minder toeren draaien dan het buitenste wiel. De binnenste halve as draait langzamer dan de buitenste. Het binnenste planeettandwiel draait nu langzamer dan het kroonwiel. Het buitenste planeettandwiel gaat daardoor juist zoveel meer toeren draaien dan het binnenste tandwiel minder toeren draait. Het kroonwiel draait daardoor aan de gemiddelde snelheid van de twee assen. De satelliettandwielen draaien dus niet alleen met de draaiende halve assen mee, maar draaien ook nog rond hun eigen assen. [quote]

Als je nu nr 1 blokkeert en vervolgens nr 4 laat draaien dan zal nr 5 gaan draaien. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 23:18

Voor dat soort 'Frankenstein' aandrijfassen slepen wij altijd sleuven in de pijp, om zo meer lasoppervlak naar de as-delen te krijgen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 23:26

Wij draaiden de ene ashelft over een lengte van een paar cm af tot ongeveer 20mm en de andere ashelft kreeg een gat van 20mm waar dat deel dan inpast. de gedeeltes waar de as dan tegen elkaar aankomen draai je schuin af zodat je een mooie v-vorm krijgt in de as die je mooi vol kunt lassen. Voor het lassen eerst nog even een stuk buis pasmaken dat precies om beide ashelften heen past en over een van beide ashelften schuiven. Vervolgens die V vol lassen en de lasnaad even afdraaien in de draaibank. Als laatste schuif je dan het stuk buis over de gelaste delen heen en las je die ook weer vast.

Erg arbeidsintensief maar deze manier bleek voor ons wel het beste te werken. enkel met een buis eromheen hebben wij ook dit soort effecten gehad, niet leuk tijdens het rijden... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

zo sep 01, 2013 23:41

Het viel me nogal mee eigenlijk... Het gebeurde dan ook tijdens optrekken in z'n 1 dus veel vaart had ik nog niet, maar het enige merkbare was een totale terugval van vermogen en een rammelend geluid.... Niets geen scheef trekken of iets dergelijks.

Maar ja, nou weet ik nog niet hoe snel hij op de 100 zit...... Was net de meting begonnen.

Martijn

:edit;

Voor de duidelijkheid, de buis die om de assen heen zat geperst is halverwege gebroken. De lassen zitten nog goed vast en vertonen geen scheurtjes. De buis zat dus ook goed aan de assen gelast maar was simpelweg te zwak...
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 08:17

Je hebt te maken met verdraaings krachten oftewel 'wringend moment', dan is een buis als "krachtoverbrenger" niet erg geschikt. De mechanische eigenschappen van het metaal moeten dan wel heel bijzonder zijn, assen zijn niet voor niets massief.
Oplossing GiulliettaEvo is de juiste alsmede beide ashelften afdraaien met een schuine kant en vollassen. Wel op de draaibank werken anders blijft de boel niet recht.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 17:49

Eigenlijk is buis ook geen probleem voor een aandrijfas hoor. :wink: Er zijn zat modernere auto's met holle aandrijfassen namelijk bv Golf. Alleen is die buis dan wel wat groter in diameter en de wanddikte is ook best flink. :)

Cardanas is overigens ook niet massief hoewel dat geen eerlijke vergelijking is aangezien die veel minder koppel krijgt te verwerken. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 18:00

Eigenlijk is buis ook geen probleem voor een aandrijfas hoor. :wink: Er zijn zat modernere auto's met holle aandrijfassen namelijk bv Golf. Alleen is die buis dan wel wat groter in diameter en de wanddikte is ook best flink. :)

Cardanas is overigens ook niet massief hoewel dat geen eerlijke vergelijking is aangezien die veel minder koppel krijgt te verwerken. :oops:
Klopt ja. Maar...Je geeft het in dat cardanas voorbeeld aan: het koppel wordt anders overgebracht. Dat geld voor moderne motoren en transmissies ook.

Anyway, ik ben het absoluut met je eens dat het kan maar, zoals gesteld, de mechanische eigenschappen van het metaal moeten dan wel in overeenstemming zijn met het gebruik.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 18:28

Klopt ja. Maar...Je geeft het in dat cardanas voorbeeld aan: het koppel wordt anders overgebracht. Dat geld voor moderne motoren en transmissies ook.
Bij een modernere motor is het koppel op die aandrijfassen eerder hoger als lager en de manier waarop het overgebracht is niks anders aan hoor :? ... Transmissie heeft daar verder niets mee te maken, is een simpel rekensommetje met de overbrengingsverhoudingen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 19:11

En eigenlijk is een buis nog geschikter mits de juiste afmetingen. In t midden zit alleen maar dode massa die geen koppel kan overdragen! Een as met dezelfde hoeveelheid materiaal, dus kleiner in diameter, zal alleen maar verder opdraaien/breken.

@remco, nu zit ik de hele tijd met een Sei kopplingshuis in mn hoofd , bedankt :twisted: :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 19:56

nu zit ik de hele tijd met een Sei kopplingshuis in mn hoofd
Doet dat geen zeer? :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 21:18

nu zit ik de hele tijd met een Sei kopplingshuis in mn hoofd
Doet dat geen zeer? :twisted:
Haha. Gelukkig n groot hoofd :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 21:42

Dan had je hem beter meteen mee kunnen nemen. :lol: Dan heb je van de winter zeker iets te doen. :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Koppelingsplaat vervangen v6

ma sep 02, 2013 22:35

Turbo der bij en hoppa :twisted:

Binnenkort eens ff de ruimte die ik heb daar opmeten . Haha
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Algemene Technische vragen”