Om het allemaal nog wat duidelijker te maken, Marcel Violier heeft me tijdens het rollen verteld dat ze getest hebben met een org gietijzeren spruitstuk, wel met grotere diameter, in de squadra tijd, het org spruitstuk leverde het meeste vermogen en de vlakste kromme.
Bij diameter is het grootste belang wat ga je ermee doen, hoe dikker, hoe hoger het toerental word waarbij de uitlaad maximaal effectief is, het zelfde geld voor de lengte van de pijpen, hoe korter de pijp hoe hoger het maximale rendement.
Gebruik je de auto op de straat dan is de regel dat je geen dikke pijpen nodig hebt want die zorgen ervoor dat je altijd buiten je koppel kromme rijd.
Walter, tegenwoordig word als regel genomen 1 pijp op ideale lengte, 1 2,5 cm langer en de andere twee 2,5 en 5 cm korter, zorgt ervoor dat de motor een vlakkere koppel kromme krijgt en makkelijker te rijden word.
Het probleem is dat groot verkoopt.
Ik heb meerdere uitdraaien van runs gezien met twee verschillende uitlaten dat er 20 pk bij race motoren weg was, je kunt niet zeggen dat is het beste dat ligt er maar net aan wat er gebeurt is aan de motor.
Ik weet 10 uitlaten en 10 meningen, er zijn boeken over vol geschreven.
Het is jammer dat er hier of in Duitsland of Belgie geen bedrijf is die uitlaten opmaat maakt.
Van mijn motor staat hier ergens een uitdraai, 150 pk en 220Nm met een pijp dia meter van geloof ik 34 mm en de rest is standaard dia meter.
mijn 2 cent