Hierbij een interessante link:
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... iated.html
Daarin wordt gesteld dat het soms voorkomt dat rubbers moeilijk te monteren zijn, omdat de bovenkant van de klepgeleiders is beschadigd bij het inpersen of intikken, waardoor een randje is ontstaan. Misschien is dat een verklaring voor jouw probleem ?
Zoals ik al schreef, is het mij telkens (bij 3 motoren) gelukt om de rubbers met de hand te monteren, maar op deze site staat dat het (wellicht) verschil maakt welk rubber je hebt (groen of zwart). Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik de zwarte of de groene heb gemonteerd, het is alweer een aantal jaren geleden.
Alfa leverde speciaal gereedschap voor het installeren van de rubbers (nummer A.3.0244, zie
http://www.alfaspeed.nl/?page_id=1327), maar ik heb het dus zelf nooit nodig gehad. Als je al met een hamer moet tikken, dan moet een aantal lichte tikken echt volstaan. Hard slaan zorgt voor beschadiging van het rubber (zoals je hebt ervaren, geloof ik) en misschien leidt het er zelfs toe dat je de klepgeleider dieper in de kop slaat.
DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)