roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Lasprimer bij puntlassen

di apr 02, 2013 21:46

Nu ik behoorlijk wat plaatwerk ga vervangen bij mijn Bertone heb ik daarvoor een puntlastang gekocht. Maar nu het volgende: wel of geen lasprimer gebruiken.

Ik hoor vooral dat het ongewenst is om dit te gebruiken, maar nu ik enkele panelen losgeboord heb, blijkt dat af fabriek dus wel degelijk een rood/bruine primer tussen de gepuntlaste delen zit! Zelfs na 45 jaar daar nog geen roest! Nu lees ik wel vaak dat je na het lassen "gewoon" de naden vol moet laten lopen, maar zo simpel is dat op de meeste plaatsen niet. Ik geloof nooit dat je daar allemaal bij kan.

Nu heb ik ook zo'n spuitbus Inox-spray, maar daar heb ik ook niet echt een goed gevoel bij. Ik merk wel dat MIG lassen lang niet zo mooi gaat als die spray erop zit. Maar echt puntlassen is natuurlijk wel wat anders. Daarover heb ik gelezen dat het belangrijk is dat de raakvlakken van de electroden zuiver moet zijn, maar ertussen niet persé.......

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen en evt. een voorstel voor de te gebruiken primer?

Foto van het projectje is natuurlijk altijd leuk. Op de "rib" van het achterpaneel is duidelijk te zien dat t.p.v. de puntlassen de primer zit.
Afbeelding
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Tonio
Guru
Guru

RE: Lasprimer bij puntlassen

di apr 02, 2013 22:11

Even aan Alfachirurg vragen welk merk de roodbruine lasprimer is die hij altijd gebruikt in de operatiekamer. :wink:

roel
Advanced Member
Advanced Member

di apr 02, 2013 22:14

Goed idee, maar volgens mij is dat gewoon lood- of ijzermenie die naderhand opgebracht is. Zal PB sturen :thumbs:
SCARB nr. 03894

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di apr 02, 2013 23:03

Ik gebruik dat spul ook. Bij alle plaatdelen die met puntlassen vast zitten boor ik de puntlassen los, maak ik de randen schoon en spuit ik het in die primer en las is het weer vast. ook overlappende platen etc. etc.
Het last echt perfect, net of je gewoon op blank staal last.
Ik denk dat het kwa roestpreventie niet zo goed is als een epoxiprimer maar alles wat net buiten het gebied van het laswerk zit zet ik dan gewoon in de epoxiprimer, zet (giet) het nadat het gelast is nogmaals in de epoxi als ik er bij kan en spuit het daarna nog vol met een wax (ML o.i.d) Ik ben er in iedergeval erg tevreden over en gebruik het nu altijd.

Afbeelding
De primer en plaatdeel met uitgeboorde puntlassen (nog niet in de primer)

Afbeelding
Binnenwielrand waar 2 plaatdelen aan elkaar gepuntlast zitten, los geboort, open gebogen, schoon gemaakt en in de primer.

Afbeelding
Dorpels, aan de binnenzijde waar gelast is, en waar de puntlassen komen in de lasprimer.

Afbeelding
Gehele dorpels met dorpelkoppen bevestiging in primer en gelast.
Is wat moeilijk te zien maar bij de dorpelkoppen is alles eerst in de lasprimer gezet en is naderhand aan elkaar vast gelast, last net zo goed als blank staal
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 03, 2013 19:26

Roel, gewoon een goede lasprimer gebruiken en de zaak is dan goed beschermd
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 05, 2013 10:46

Nou, ik heb wat getest.

Ik had dus al de inox-spray van Mahotec. Hiervan vond ik de hechting van de spray om te huilen! Nu had ik deze bus al lang, wat misschien van invloed kan zojn..... Na veel zoekwerk een andere gevonden: Inox-spray van Technolit. Wat blijkt: deze spray hecht perfect! Ik kan het er met de nagels niet vanaf krassen. Dit was een hoopvol begin.

Afbeelding

Nu dus de test. Die viel bar tegen zeg! Eerst de juiste instelling bepaald met twee schone stukken metaal, daarna met twee (enkelzijdig) behandelde plaatdelen. Niks! Ik moest de stand echt enorm ophogen om überhaupt een knettertje te krijgen om vervolgens gewoon weer 2 losse delen in de hand te hebben :roll:

Uiteindelijk is het me 1x gelukt om een matige puntlas te krijgen.......
Toch wilde ik nog weten hoeveel er wegbrand als het wel zou lukken. Ik kreeg wel een goede las met 1 blanke strip en 1 (enkelzijdig) behandelde strip. Zoals op de foto's (hopelijk) te zien is, is er een randje van max. 2 mm rondom de las weggeschroeid: op zich niet slecht!

Afbeelding
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 05, 2013 11:03

Voor de volledigheid het vervolg: net gebeld met de leverancier en het probleem voorgelegd.

De slechte hechting zal door de leeftijd komen van de eerste bus. Bleek uit 2004 te komen, dus daar zat het ongetwijfeld aan liggen.
Dan was er ook het advies om elke plaat maar een enkele dunne laag te geven, omdat de boel anders geïsoleerd wordt. Dit klopt dan ook weer, want de test met 1 plaat met 2 lagen tegen een blanke plaat ging dus wel.

Waarom had ik 2 lagen gedaan: omdat op de beschrijving van bus staat dat het in meerdere lgen moet!

Een andere optie was om t.p.v. de las de lak weg te krabben, maar dat vind ik persoonlijk niet wat. Dan moet je eerst alles af gaan tekenen om vervolgens lokaal kaal te krabben.......

Een andere optie was dus geheel blank laten en met RX te behandelen, aangezien dat er goed tussen zou trekken. Ik heb daarbij dan weer mijn twijfels in het geval van vertikale naden. Mijn voorstel om het te vertinnen was ook goed en dan vanaf de andere kant met RX.
Met blank blijft natuurlijk je smeltbad schoon!

Dan nog de blangrijkste conclusie: Geweldig apparaat zeg! :thumbs:

Ik ga toch ook nog even testen met twee platen met enkele laag.......
SCARB nr. 03894

don515jz
Full Member
Full Member

vr apr 05, 2013 17:20

Roel,
Alle staalplaten die bij ons geleverd worden zijn voorzien van een laag lasprimer (Sigmaweld MC). Dit is een rode coating en die kan gewoon blijven zitten als de platen worden gesneden of gelast (MIG, Electrode maakt niet uit). Wanneer er gelast is dan is ter plaatse van de las is de coating weg maar ik verbaas me nog steeds dat aan de achterkant van de las de verf alleen verkleurt is.
Volgens DNV, Lloyds ed. heeft deze coating geen invloed op de laskwaliteit. Dus voor het bakken en braaien wat wij doen zal het zeker niet van invloed zijn.

Vertinnen is natuurlijk heel mooi maar pas op met overlappende platen. Om te vertinnen moet je eerst de plaat met zuur insmeren, daarna verwarm je de plaat en vloeit het zuur uit en vloeit ook tussen de platen. Vervolgens sluit je dat zuur op (door te vertinnen) en kan het nog jaren blijven reageren totdat er uiteindelijk een gat in valt.
Volledig gelaste stuiknaden zijn dus geen probleem maar je moet oppassen met puntlasnaden en overzetplaaten.

DB
Full Member
Full Member

za apr 13, 2013 13:00

Dit schijnt goed te werken volgens Practical Classics: http://www.bilthamber.com/etchweld Ik heb dit product niet zelf niet geprobeerd, maar bestellen bij Bilthamber gaat perfect.

DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Terug naar “Algemene Technische vragen”