afla

Olieverbruik

do sep 08, 2005 13:13

Mijn bijna nieuwe (1,5 jaar 26.000 km) oude alfa 2.0 jts verbruikt al meer dan een jaar 1:5000 lieter olie. Nu verbruikt hij inmiddels 1:1000... Volgens Alfa nog binnen de norm...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit toch wel erg hoge verbruik? Lekkages zijn er niet...

Greetzz

Ricambi Originali

RE: Olieverbruik

do sep 08, 2005 13:20

In mijn ogen geen buitensporig verbruik, maar lekker rustig je karretje op temp laten komen kan wel een hoop schelen :wink:

Groet, Ro

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 08, 2005 13:23

Het zal best binnen de norm vallen is bij vw volgens mij ook. Alleen vind ik het voor 1,5 jaar oud en 26000 km nogal veel. Rook hij erg ?

afla

do sep 08, 2005 13:25

Echt waar? 1:1000 voor een nieuwe auto is acceptabel? Ook als ie daarvoor 1:5000 reed?

Ennehhh... ik laat hem altijd eerst op temperatuur komen

afla

do sep 08, 2005 13:26

Roken is mij niet opgevallen nee...

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do sep 08, 2005 13:26

1 op 1000 niet buitensporig ??????? Ik vind het ook abnormaal.

Hier er meer over...

Adios, JR

afla

do sep 08, 2005 13:40

Mee eens... 1:1000 zou niet moeten mogen...
Ik gebruik ook de (nieuwe) voorgeschreven olie 10/w60 selina

afla

do sep 08, 2005 13:45

Ik sprak iemand die veel met Alfa's werkt en hij gaf aan dat er weleens problemen zijn met de carterontluchting?

Kan dat een oorzaak zijn?

Ricambi Originali

Re: RE: Olieverbruik

do sep 08, 2005 14:01

1 op 1000 niet buitensporig ??????? Ik vind het ook abnormaal.

Hier er meer over...

Adios, JR
Ik ben het met de reacties van Bert eens (in dat topic) ik ben ook nix anders gewend met Alfa's...
Maar als jullie oplossingen hebben om dat verbruik naar beneden te krijgen hoor ik het graag :wink:

Groet, Ro

Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member

do sep 08, 2005 14:08

Het olieverbruik is hoog!
De importeur zal gezien de leeftijd en kilometerstand toch wel iets moeten ondernemen.
Als medewerker van een leasemaatschappij ging ik actie ondernemen bij de importeur.
Hoe dit op de particuliere markt werkt weet ik niet precies maar zou me spoedig melden bij de klantenservice van Kroymans (importeur)
Vragen welke weg te bewandelen , schriftelijk bevestigen (aangetekend) en een kopie aan leverende dealer en evt. onderhoudende dealer.

Doe dit spoedig, als je garantie straks verlopen is hebben ze nog een argument om dit te weigeren.

Succes,
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

juultje
Guru
Guru

do sep 08, 2005 14:16

Er is bij meerdere fabrikanten de regel dat er inderdaad niets gedaan wordt (lees niets aan de hand is) als het verbruik niet onder de 1:1000 komt.

De opmerking dat een verbruik van rond de 1:1000 normaal is daar ben ik heb niet mee eens. Zeker als je normaal rijdt.
Mijn Giulia verbruikt ongeveer 1:5000 een aantal andere auto's die ik in onderhoud het zitten ook rond dat verbruik. Waarbij ik wil aangeven dat het veelal oude modellen zijn die ook wel eens een drupje willen lekken. Circuit gebruik ofzo reken ik natuurlijk niet mee.

Voor een moderne auto vindt ik het niet normaal. Ik heb met mijn huidige auto;s gehad dat ik na +/- 15000 km 1x een liter/halve liter bij moest gooien en daarna hoefde ik nooit meer tussen de intervallen van 25000 km iets bij te vullen (ja ik pijl wel eens)

Ik zeg niet dat je er iets aan kunt doen bij de dealer want het valt binnen de marge en als je voldoende olie hebt zal hij wel blijven rijden maar normaal vind ik het niet.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do sep 08, 2005 14:22

Ik weet niet waar de Alfa Romeo is gekocht en/of zij ook onderhoud hebben uitgevoerd.
Vaak verwijst een garagebedrijf naar de importeur die maar al te graag niet thuis geeft.

Een goed garagebedrijf neemt klacht van het olieverbruik in behandeling en neemt contact
op met de importeur. Zelf contact opnemen met de importeur heeft vaak geen enkele zin.
Men kan een diagnose stellen over de telefoon en stelt dat olieverbruik 1:1000 acceptabel is.
Wat vaak wordt vergeten, is dat een garage een zelfstandige onderneming is. Zij zijn
verantwoordelijk voor leveren product en verlenen service.

Neem contact op met garage en leg uit dat het olieverbruik onacceptabel hoog is.
Laat het aan de garage over om bij de importeur aan te dringen op revisie.

(Van Doorn & Top in Nijkerkerveen is een zeer goede Alfa Romeo garage. )

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Olieverbruik

do sep 08, 2005 19:22

Ik sprak iemand die veel met Alfa's werkt en hij gaf aan dat er weleens problemen zijn met de carterontluchting?

Kan dat een oorzaak zijn?
Daar zat ik idd ook aan te denken. 1;1000 is gewoon belachelijk veel. Zelfs met circuitgebruik kom ik daar nog niet eens op met een (weliswaar gereviseerd) 31 oud Nordje. Laat em idd eens bij een gerenommeerde Alfa dealer controleren.

Wat mij des te meer bevreemd is dat dit ge/ver bruik al 1 op 1000 is met een 10 w 60 olie. Voor mij een indicatie dat er iets behoorlijk mis is.

Je hebt trouwens niets gezegd over je rijstijl.........
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Ricambi Originali

do sep 08, 2005 19:54

@lfa@lgra, Uhh dus met mijn auto is dan dus ook iets behoorlijk mis..?? Valt me idd wel op dat die carteronluchting de slangen behoorlijk vol met olie blaast.. maar heb al wel wat topics gelezen over cola flessen onder de wagen monteren ed.. maar daar hou je de boel mee schoon (ook mooi) maar waar haal je het olieverbruik dan mee naar beneden..?
ps alle alfatjes die ik gehad heb moest ik altijd wel een litertje in de maand bijvullen, dus ik dacht dat dat best normaal was :oops:

Groet, Ro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 08, 2005 20:18

Nee, ik geef alleen een voorbeeld ter vergelijking. Bij een oud blok: ok, die lusten vaak wel wat, zeker met dunnere olieen, de carterventilatie afkoppelen verandert daar niets aan.

Maar voor een nieuwe auto met een dikke 10 w 60 erin vindt ik het een buitensporig gebruik. (Daar ging het toch over? :wink: )
Ik ben dan erg benieuwd naar het verbruik bij een voorgeschreven (dunnere) olie. :schrik: Gaat er standaard geen 10W 40 in???Je zit dan zo op een verbruik van 1: 500 en dat loopt echt de spuigaten uit.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”