JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: aanhaalmoment wielbouten

vr jul 06, 2012 14:05

wees bij dat ze hem bij de kwikfuk vastdraaien.

ik was daar een keer geweest voor nieuwe banden en toen bleek na een paar 100m rijden dat ze 1 wiel vergeten waren na te trekken.
Zat alleen handvast en inmiddels bijna losgelopen.

Gelukkig een wielsleutel bij.
kwikfuk gebeld en ze verteld dat ze die dag iemand gingen ontslaan :evil:.
(wat ze hoogstwaarschijnlijk niet gedaan hebben)
Levensgevaarlijk dat soort instellingen (want dat zijn het :twisted:) :x
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Tonio
Guru
Guru

zo jul 08, 2012 20:25

Topic lijkt langzaam af te dwalen van een technische vraag over aanhaalmoment naar consumentenervaringen bij een bepaald bandencentrum.... Ik weet dat het eigenlijk niet hoort maar wil nog een duit in het zakje doen :)

Jaartje of 4-5 geleden had ik een (non-Alfa) leaseauto, volgens contract kreeg die 2x per jaar de wissel van zomer- naar winterbanden of omgekeerd bij de firma Kwik-Shit. Die auto had zomerbanden met lichtmetalen velgen en winterbanden met stalen velgen, alles origineel af fabriek. Wel de bijzonderheid dat er twee sets wielbouten bij die auto zaten; boutkoppen met een platte ring voor de lichtmetalen velgen en conische bouten voor de stalen velgen. Bij montage van de winterwielen is het een keer gebeurd dat de monteur de juiste conische wielbouten niet kon vinden. Hij gebruikte "dus" maar de verkeerde bouten met de platte ring. Volgens hem kon dat geen kwaad, alleen zouden die ringen "wat rammelen tijdens het rijden" :?
Ik heb geweigerd om zo weg te rijden, bang dat de wielen van de auto zouden lopen voordat ik daar de straat uit was. Mijn reactie was: "Zet dan nu die zomerwielen maar weer terug". Daar had hij ook geen zin in, dus liever 1 minuutje verder zoeken en toen had hij de juiste wielbouten opeens wel gevonden (die zaten keurig verpakt aan de minipallet waarop mijn winterwielen waren opgeslagen).
Geen idee wat voor koekenbakker daar bij Kwik-Shit aan het werk was, maar een automonteur was het zeker niet.

En nu weer back on topic :D

.
Laatst gewijzigd door Tonio op zo jul 08, 2012 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: aanhaalmoment wielbouten

zo jul 08, 2012 20:44

Topic lijkt langzaam af te dwalen van een technische vraag over aanhaalmoment naar consumentenervaringen bij een bepaald bandencentrum.... Ik weet dat het eigenlijk niet hoort maar wil nog een duit in het zakje doen :)

Jaartje of 4-5 geleden had ik een (non-Alfa) leaseauto, volgens contract kreeg die 2x per jaar de wissel van zomer- naar winterbanden of omgekeerd bij de firma Kwik-Shit. Die auto had zomerbanden met lichtmetalen velgen en winterbanden met stalen velgen, alles origineel af fabriek. Wel de bijzonderheid dat er twee sets wielbouten bij die auto zaten; boutkoppen met een platte ring voor de lichtmetalen velgen en conische bouten voor de stalen velgen. Bij montage van de winterwielen is het een keer gebeurd dat de monteur de juiste conische wielbouten niet kon vinden. Hij gebruikte "dus" maar de verkeerde bouten met de platte ring. Volgens hem kon dat geen kwaad, alleen zouden die ringen "wat rammelen tijdens het rijden" :?
Ik heb geweigerd om zo weg te rijden, bang dat de wielen van de auto zouden lopen voordat ik daar de straat uit was. Mijn reactie was: "Zet dan nu die zomerwielen maar weer terug". Daar had hij ook geen zin in, dus liever 1 minuutje verder zoeken en toen had hij de juiste wielbouten opeens wel gevonden (die zaten keurig verpakt aan de minipallet waarop mijn winterwielen waren opgeslagen).
Geen idee wat voor koekenbakker daar bij Kwik-Shit aan het werk was, maar een automonteur was het zeker niet.

En nu weer back on topic :D

.
Ja zometeen back to topic meneer de moddereter. :lol:
Vanwege onkunde, niet nakomen van afspraken en klunzigheid bij kwikflut is mijn vriendin met de lease fricandel overgestapt naar profile voor de winterbandenwissel, dat mocht gewoon van leaseplan.

Grtz,fRank

Tonio
Guru
Guru

zo jul 08, 2012 20:46

Ben al ruim een half jaar geen moddereter meer maar diezelfde overstap heb ik ook gedaan, bevalt ook mij veel beter !!

:wink:

.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 08, 2012 21:06

Ben al ruim een half jaar geen moddereter meer maar diezelfde overstap heb ik ook gedaan, bevalt ook mij veel beter !!

:wink:

.
Verdomd nu je t zegt! :oops:

Grtz,fRank

Tonio
Guru
Guru

zo jul 08, 2012 21:46

Erg hè? Dat ik (niet eens techneut van beroep, maar gewoon een autoliefhebber met een 'kantoorbaantje') al kan zien dat een automonteur geen automonteur is?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 08, 2012 22:04

Erg hè? Dat ik (niet eens techneut van beroep, maar gewoon een autoliefhebber met een 'kantoorbaantje') al kan zien dat een automonteur geen automonteur is?
Was hier exact zo. Mn meisje was gewoon maar account manager (met een vent die een auto afwijking heeft, dat wel :lol: )
Stonden daar te klungelen met de druksensoren achter het ventiel van de (toen nog) renault megane. Zo'n pukkelkop had er ene kapot getrapt bij het afhalen van de zomerband, tja dan maar een gewoon ventiel er in :roll: , maar dat vond de boardcomputer geen goed idee..
Mn meisje zei m dat ze daar niet mee ging rijden, constant zo'n melding op t dash. Uiteraard hadden ze zo'n sensor daar niet liggen, eind van het liedje was dat ze zelf met die losse velg achterin en de reservepneu op de auto naar de renaultdealer moest om daar t spul te laten vernieuwen.

Grtz,fRank

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 09, 2012 08:56

Als het zo kritisch is, waarom zit er dan standaard alleen zo'n stuk ijzer bij de auto (die je soms zelfs ook moet gebruiken om de krik te bedienen - degene die dat verzonnen heeft :angry:) Bij mij gaat gewoon alles vast met dat ijzer en ik heb geen idee met welk moment dat is.
natuurlijk gaat dat vaak goed en zo deed ik het toen ik 18 was ook...
maar een autofabrikant doet geen momentsleutel erbij, mede door prijs maar ook omdat een wiel verwisselen dan een tijdelijke oplossing is en je reserve wiel vaak een stalen velg is

maar nu doe ik alles netjes op moment (tussen de 90 en 110 Nm), gaat niet eens zozeer om de kracht... als ze maar alle 4 of 5 (ja, of 3 of... :lol: )even vast zitten... Dat op moment zetten gaat niet zozeer op de 1 of 2 Nm meer of minder, de kracht veranderd namelijk ook als je ze met (koper)vet monteerd! (ook temp, vuil etc kan van invloed zijn)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”