midi
Member
Member

RE: wegvallen/ uitvallen bij tationair toerental gtv6

ma jul 02, 2012 12:43

De motor wil nog steeds niet starten. Als ik in de verdelerkap kijk lijkt het erop dat deze is gekantelt en dat er verschillende bougies geen vonk meer gekregen hebben zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet duidelijk de inkeping van de rotor in de kap zitten onder de contactpunten. Ik heb dan bijna 250 km zo gereden!

Wat zou de schade kunnen zijn?? bougies vervuilt??

Hij stink ook er naar benzine en is alleen op hoge toeren in bedrijf te houden..Graag jullie reacties!!

gr martijn

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jul 02, 2012 14:10

Je hebt er ondertussen wel een goeie verdelerkap opgezet? Deze werkt zo niet natuurlijk, die stift zie ik nog steeds niet uit het midden steken, dus geen contact met de rotor. Verder als je dus die inkepingen ziet zal er behoorlijk speling zitten op je rotor-asje, waarschijnlijk de bronzen lagerbusjes uitgelopen. De rotor slaat nu tegen je verdeelkap aan. Komt veel voor bij de 1.8 Turbo trouwens. Andere verdeler met nieuwe kap erop en hij zou het weer moeten doen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 02, 2012 17:24

Kijk, nu komen we er... :) Check idd even de speling op de verdeleras: Rotor stevig erop drukken (als ie dat nog niet zat) en voelen of er veel (laten we zeggen meer dan 0,5mm) zijdelingse speling op zit.
Zo ja, kan je de bronzen bus(sen) vervangen.
Zo nee, heb je geluk en is er gewoon sprake geweest van slechte montage van stofring en verdelerkap en ben je sneller klaar. (zie post hierboven ;) )

Succes, komt goed! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

midi
Member
Member

ma jul 02, 2012 20:26

Nou alles verwisseld, verdelerkap, rotor en bougies...maar helaas lukt het me niet om hem stationair te laten lopen...alleen in hoge toeren blijft hij draaien..

Kan het zijn dat door vervuiling de motor eerst even schoon moet bakken??? lijkt mij dat 250km op 4 cilinders niet erg lekker is voor de twee niet werkende cilinders.

Ik hoor graag van jullie!!

Alvast dank voor de reacties.

P.s. er zit geen speling op de rotor......gelukkig

Gerhard
Member
Member

ma jul 02, 2012 22:49

Zitten de bougiedoppen goed aangedrukt? Ik schoof nog wel eens de zwarte kapjes van de bougiedoppen wat omhoog zo dat de bougiedop goed in de cilinderkop zat en daarna schoof ik de kapjes weer op het kleppendeksel. Alle luchtslangen checken. Zitten alle stekkertjes vast? Zit de plenum nog luchtdicht vast op de aanzuigbuizen? Ik ging nog wel 's op dat ding staan om aan te drukken om daarna alle klemmen aan te draaien. Als je dingen als relais en kastjes kan wisselen kan je zaken uitsluiten. Ook de grote rubberen toevoerbuis vanaf het luchtfilter controleren op scheuren dmv je vinger tussen de ribbels te doen :D Succes
GTV6 1985 aan het restaureren
Alfa 33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Subaru Legacy 3.0R Spec. B
Hyundai H200
Opel Kadett 1.1 (c.l.) uit 1940

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 02, 2012 22:55

Controleer ook alle stekkers voor op het thermostaathuis. Er is er eentje (dacht de witte) die zeker contact moet maken om (stationair?) te lopen... frankalfa weet dat wel precies! ;)

Ook op 4 cilinders zou ie gewoon stationair moeten kunnen/ blijven lopen, dus dat maakt niet uit. Als je de bougies schoonmaakt moet ie natuurlijk wel meteen en blijvend op 6 cilinders lopen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

midi
Member
Member

di jul 03, 2012 09:46

Oke heren...dank voor de reacties, ik ga alles is even na lopen....ik heb het kleppendeksel moeten verwijderen om de bougies te kunnen verwisselen (1,2 3n 3), dus misschien zit er nog wat los?!

Gr martijn.

midi
Member
Member

do jul 05, 2012 10:00

Nou hij loopt nog steeds niet koud stationair....nou heb ik in duitsland noh E95 getankt met 5% ethanol zou het een combinatie van die twee zijn geweest?

Rob75
Guru
Guru

do jul 05, 2012 16:34

Er even vanuit gaan dat je ontstekingsprobleem is opgelost.

Symptoom komt dan door:

- valse lucht
- stationairregelaar (bimetaal)
- stationairafsteller in de luchtinlaat niet correct.

En nog een aantal andere zaken die te maken hebben met elektrische contacten en sensoren.

Gelet op de symptomen lijkt mij het eerste het meest waarschijnlijk. Vooral de aanzuigbuis van luchtfilter naar spruitstuk is een bekende. Deze scheuren nogal eens aan de onderkant in de ribbels. Goed controleren.

Een andere wat minder duidelijke is de stationairafsteller, die in het spruitstuk is gedraaid en het stationair afregeld. Hier zit een rubber donut in die kapot kan gaan en dan zorgt voor dit soort vreemde symptomen.

Nogmaals, in mijn eerdere post staat een hele goede troubleshooting handleiding.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

midi
Member
Member

do jul 05, 2012 18:11

Rob bedankt voor je reactie, Ik heb de inlaat buis van het filter naar de gasklep vervangen.

Ik ga morgen het inlaatplenieum erafhalen en de rubbers en controleren evenals de injectoren.

Net nog geprobeert te rijden....het is geen doen de motor draait alleen met gas geven boven de 3000 toeren en valt dood als ik gas los laat ook als de motor warm is
gecontroleerd zijn alle vacuumslangen, aarde, nieuwe bougies rotor en verdeler kap, de tationair luchtschuif op het kleppendeksel, alle sensoren doorgemeten op weerstand, contacten nieuwe verdelekap gecontroleerd i.v.m. eventueele speling van de rotor...hij lijkt ze allemaal goed te raken...maar misschien alleen op hoog toeren?

ik weet het zo onderhand echt niet meer.

het is zo vreemd dat ik rijdent ben tuis gekomen en dat i daarna het niet meer wilt doen.

Ik heb je link aandachtig gelezen en begin gewoon weer van voor af aan..!!

Waar staat de rotor van de verdeler als de krukas zijn bovenste dode punt heeft? op het streepje toch? zou het de bobine kunnen zijn en hoe kan ik die controleren? mijn gevoel zegt namelijk dat het een ontstekings probleem is

i.i.g. bedankt!

marco-75
Full Member
Full Member

do jul 05, 2012 19:26

De mijne wilde niet meer starten, ook rijdend binnen gezet.
Bleek dat de bobine slecht was.
Saluti Marco Koster

BMW E91

Alfa's gehad,

Alfa GTV6
Alfa Spider
Alfa 75 3.0 V6 2x
Alfa 164 2.0
Alfa 155 2x 1.8 WB
Alfa 155 2.5 TD WB
Alfa 155 2.5 V6 WB
Alfa 156 1.8 SW
Alfa 166 2.0

midi
Member
Member

di jul 10, 2012 13:22

Vervangen zijn:
brandstof filter
bougies, verderkap, rotor en bobine

Gecontroleerd zijn lucht aanzuig lekkages
Spanning dynamo 13,7 V
aarde aansluitingen

De wagen wil nog steeds niet stionair lopen zowel bij warme als koude motor...alleen in hoge toerentallen blijft hij draaien? Ik verdenk dat de ontsteking niet klopt....te vroeg of te laat?? de rotor arm staat op het streepje en de krukas op zijn bovenste doode punt...Dit is dan toch correct?

kan iemand een foto van de onstekings cq vervroegings module laten zien?? Ik zit met me handen in me haren....weet gewoon niet meer wat ik kan doen?? Tis het eenige vervoermiddel wat ik heb vandaar..

Hoop dat jullie nog wat te binnen schiet.

gr martijn

Rob75
Guru
Guru

di jul 10, 2012 15:31

Volgens mij heb je heel veel gedaan nu. Zo te zien heb je de hele ontstekingsinstallatie wel gehad. Als de timing markeringen goed staan en de bougiekabels ook in de juiste volgorde zitten, dan lijkt me daar het probleem niet in te zitten.
Als je echt zeker weet dat er geen valse lucht wordt aangezogen, dan zou het probleem kunnen zitten in de brandstoftoevoer.

Check de pomp (plotseling deed de auto het niet meer!) en alle aan- en afvoerleidingen. De drukregelaar zou ook verdacht kunnen zijn. Aangezien inspuitinstallaties werken op inspuitduur op basis van een vaste brandstofdruk, kan een te lage brandstofdruk ook leiden tot een arm mengsel. De symptomen lijken dan op valse lucht.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 10, 2012 18:34

Veel te hoge brandstofdruk zou ook nog kunnen... Dan loopt hij alleen met veel gasgeven, anders verzuipt hij in de brandstof. Stinkt hij erg naar benzine ?

Brandstofdruk meten sluit dus ook weer iets uit. :wink:

Hoe zien de bougies er nu uit qua kleur?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

midi
Member
Member

di jul 10, 2012 18:42

Hij stinkt inderdaad naar benzine! en walmt bij het proberen hem op toeren te houden! de bougies zien er erg nat uit....ik ga de druk controleren!

Bedankt voor de info!!

Gr martijn

Terug naar “Algemene Technische vragen”