midi
Member
Member

wegvallen/ uitvallen bij tationair toerental gtv6

ma jun 25, 2012 21:23

Ik heb een nogal merkwaardige storing aan mijn gtv6 n.l.: mijn motor slaat af bij een warme motor en bij stationair toerental. Als ik gas geef pakt hij mooi op en laat ik mijn gas los dan valt het toerental naar 0 en valt de motor uit. Als ik hem wil starten moet ik gas bij geven en met mij gas pendaal de motor op toeren houden....wat een vrij intensieve handeling is als je een kilometertje of 250 moet rijden :wink:
Als ik de stationair "plug"op het inlaat plenieum verdraai dan neemt het toerental wel iets toe of af. Dit doe ik dan door de schroef die de gasklep tegenhoud in zijn dichtstand iets verder uit te draaien. Ik zorg er dan voor dat de gasklep iets verder open blijft staan., waarna ik dus aan de stationair bus draai. Ontsteking staat goed en het lijkt me dat de brandstof druk oke is aangezien de motor goed versnelt en blijft draaien als de gasklep iets openstaat.

De gasklep mag/moet toch helemaal dichtstaan bij stationait toerental?
Wat zou het kunnen zijn? Het rubbertje in de stationair bus is niet veel meer, maar werkt nog wel iets.

Alvast dank voor jullie reacties!!

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: wegvallen/ uitvallen bij tationair toerental gtv6

di jun 26, 2012 12:04

Denk dat je stationair regelklep niet meer werkt, zit op het rechter kleppendeksel geschroefd.

midi
Member
Member

di jun 26, 2012 15:07

Ik denk dat je het verkeerde motorblok voor je hebt. het is de 12 kleppen met de L-Jetronic onsteking/ computer.....ik kan me in i.i.g. geen stationair regelklep voor me halen op de rechter kleppen deksel...het eenige wat op het rechter kleppen deksel zit is een koudstart luchtschuif...

i.i.g bedankt voor je reactie!!

Alfa Nord
Guru
Guru

di jun 26, 2012 15:54

Ik denk dat jezelf een beetje in de war bent :lol: Die koudstart luchtschuif die je bedoelt is de stationair regelaar, wellicht dat de schuif niet lekker beweegt, kun je schoonmaken met remmenreiniger. Uiteraard zorgt die klep ervoor dat het toerental bij koude motor wat verhoogd word maar het kan zijn dat de klep niet meer werkt (bv. helemaal open staat) en dat heeft dan ook invloed op een warme motor.

midi
Member
Member

wo jun 27, 2012 09:04

Dit bedoel je toch ? Afbeelding Ik dacht dat dit niets met het stationair gebeuren te maken had? ...naar mijn weten is het eenige wat het stationair toeren tal bepaald dit busje Afbeelding

Ik ga me er in verdiepen .....want het kan zijn dat ik er dus finaal naast zit :wink:

Bedankt i.i.g. gr martijn

Rob75
Guru
Guru

wo jun 27, 2012 18:03

Het zilverkleurige ding in de bovenste foto is je stationairregelaar. Die zou dus verdacht kunnen zijn.

Iets anders is, dat de leiding die je aanwijst op het "plenum" met de aanwijzing dat het stationair toerental verandert als je hier aan draait, dat je ook last kunt hebben van valse lucht. Dit geeft ook het beschreven gedrag.

Kortom goed testen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

midi
Member
Member

do jun 28, 2012 09:54

Ik kan misschien erg eigenwijs over komen maar....volgens een beschrijving op internet is dit een soort lucht klepje met een bi-metaal, als de motor koud is staat i open, als de motor warm is staat i dicht....Bij een warme motor zou die geen lucht moeten doorlaten.. Ik zoek het nog even verder uit!!
Ik heb toch meer het vermoeden dat de schakelaar in de AFM niet goed meer werkt en daardoor de branstof afgeschakelt wordt of dat het gasklephuis te dicht staat en vervuilt is...

Wederom bedankt voor de reacties

Gr martijn

Alfa Nord
Guru
Guru

do jun 28, 2012 10:45

Je zegt het zelf al Martijn, als de motor warm is hoort ie dicht te staan, maar wat nu als dat niet zo is? Heb vaak genoeg problemen gehad met die dingen, zou er toch even goed naar kijken of hij wel goed werkt.

midi
Member
Member

do jun 28, 2012 13:20

Ja oke op die manier....helemaal duidelijk!! ik gaat hem is aan een grondige inspecttie onderwerpen :D

Bedankt...kon even de link niet leggen

gr martijn

Rob75
Guru
Guru

do jun 28, 2012 13:23

Misschien een aardig artikel, waarin uitgelegd wordt hoe L-Jetronic werkt en wat troubleshooting mogelijkheden geeft.

http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm

Succes,

Rob.

Voor zover ik de documentatie heb gelezen is er slechts een "auxiliary air valve" die het stationair regelt en die is inderdaar theormostatisch.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

midi
Member
Member

vr jun 29, 2012 20:36

Ik heb de "auxiliary air valve" getest en deze sluit mooi als hij warm wordt...Ik ga eerst maar eens het benzine filter vernieuwen die zit er al weer vier jaar onder,eens kijken wat i dan doet..Als dat het niet is vermoed ik dat de Lucht massa meter niet meer goed werkt m.b.t. het stoppen van de brandstof toevoer als hij dichtof bijna dicht staat.

I.i.g bedankt voor de reacties!

m.v.g.Martijn

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 23:12

En waarom niet gewoon de gasklep een heel klein beetje open schroeven?:?
Zolang de gasklepschakelaar maar op dicht blijft staan in die stand (en anders corrigeer je dat weer minimaal) is er toch niks aan de hand en je probleem opgelost? :-k

Brandstoffilter zou ik lekker laten zitten, lijkt mij helemaal niks mis mee! Schakelaar m.b.t. aansturing benzinepomp weet je zo natuurlijk... (of jij moet net die enige pomp hebben, die zooo stil is. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Leo Veloce
Full Member
Full Member

vr jun 29, 2012 23:32

Het zou ook nog aan de temperatuursensor van de L-jetronic kunnen liggen. Als die een verkeerde weerstand aanneemt bij bepaalde koelvloeisoftemperatuur, wordt de hoeveelheid benzine behoorlijk beïnvloed.

Check die weerstandswaarden maar eens bij koude moter en bij warme moter, als eerder genoemde luchtschuif uitgesloten is de oorzaak te zijn. De sensor zit naast de temperatuurmeter/-lampje sensor op het thermostaathuis (Bosch stekker).

De waarden kan ik voor je nakijken in de workshop manual als je die zelf niet mocht hebben. Wat je anders ook kunt doen is de KVT sensor bypass-en d.m.v. een steekzekering of paperclip als de moter eenmaal op 88gr. koelvloeistoftemperatuur is. Uit mijn hoofd moet hij dan namelijk 0 Ohm zijn en oneindig bij -30gr. buitentemperatuur zodat hij verrijkt inspuit.

Succes :!:

midi
Member
Member

za jun 30, 2012 10:27

@ Allesandro, Je hebt helemaal gelijk dat ik de gasklep gewoon iets verder open kan zetten.....probleem opgelost :D ....Het rare vind ik gewoon dat hij eerst perfect stationair liep bij een warme motor en van het eene op het andere moment helemaal niet meer stationair wil lopen bij een warme motor. Das vreemd natuurlijk :wink:..

@Leo, Ik zal de weerstanden eens door meten ik heb hier de waarden liggen...

Wordt vervolgd

Gr martijn

midi
Member
Member

za jun 30, 2012 13:38

Na alles te hebben nagemeten en nagekeken......en tekens proefstarten waarbij de motor alleen bij hoog toeren liep (boven de 2500rpm) en gas bijgeven.....wist ik het eigelijk niet meer...Tenslotte nog even de verdelerkap los gehaald en zag daarbij het volgende..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDL8JXPX.jpg

Afbeelding

Het stof kapje tussen rotor en verdelerkap heeft aangelopen, de zooi zat werkelijk overal in de verdelerkap. Tevens was de stift in de verdelerkap op de rotor ingebrand en maakte slecht contakt (de stift kwam niet meer mooi terug.

Ik hoop dat dit het is.....want ander weet ik het echt niet meer.

Bedankt voor alle reacties!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”