giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: origineel NL auto maar letters/cijfers kenteken later ja

do mei 24, 2012 22:29

Precies... Duitsers geven je de ruimte en hebben in het algemeen een betere kijk op wat er op de weg gebeurt. Op de Autobahn komt er veel minder vaak ineens een of andere idioot zonder te kijken met 90 naar de linkerbaan geschoven. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: origineel NL auto maar letters/cijfers kenteken late

do mei 24, 2012 22:38

Volgens mij mag je met kentekens met de oude cijfers-letters-cijfers stijl ook nog met blauwe platen rijden. Die serie stopt in 1978 ergens. :?

Blauwe platen vind ik minder storend als gele... :lol: Mooi worden ze nooit.
Volgens wiki (het zal toch wel kloppen, ben te lui om de rdw site te doorploegen)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken
Oldtimerplaten

Als het voertuig een kenteken heeft met sidecode 1, 2 of 3 en als de datum eerste toelating vóór 1 januari 1978 ligt, mag een blauwe kentekenplaat worden gevoerd. Een voertuig waarvan de datum eerste toelating na 1 januari 1978, doch voor september 1978 ligt, kan wel over een oldtimerkenteken beschikken, doch mag geen blauwe oldtimerplaat voeren.

Een kentekenplaat is een noodzakelijk iets, niet mooi maar het moet nu eenmaal. Een oude plaat valt minder op en is ook iets kleiner dacht ik, maar als je een oude plaat op een auto zet waar die niet hoort vind ik het zeer storend. Zoals die groene Giulietta die nu weer te koop staat, ´78 kenteken beginnend met een F en dan een oude plaat met opgelegde letters en een chroom rand, vind ik vreselijk en is ook nog illegaal maar ieder moet het zelf weten. Degene die in 1978 een nieuwe auto kocht zou waarschijnlijk erg kwaad geworden zijn als er nog een oude blauwe plaat op zat.

Zelf wil ik ooit nog een keer een 1e serie Sud helemaal netjes maken helemaal origineel met RVS bumpers en zo maar wel een moderne gun metal grey kleur en BBS 3 delige velgen, en dat zal waarschijnlijk een ingevoerde Italo sud moeten worden en dan krijgt ie gewoon een gele GAIK plaat, om een soort tijdloze look eraan te geven. Maar daar ben ik nu nog niet aan toe.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 24, 2012 22:50

Hmm, stel dat ik het originele kenteken van de Lancia kan achterhalen en terug krijgen, dan zal dat met een G beginnen. Op de een of andere manier heb ik daar negatieve associaties bij zoals Suds en Alfettas die bruin van kleur waren en vroeg rot, 1981 was gewoon een treurig jaar, hoge werkeloosheid, stakingen, doemdenken, sombere New Wave, oproer, krakersrellen, Thatcher, Falklands en de auto industrie bracht ook geen briljante nieuwe modellen. En de Lancia heeft 26 van de 31 jaar een NN kenteken gehad. Zal evengoed toch eens een mailtje naar de RDW sturen.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 24, 2012 23:59

Hou er ook rekening mee, dat je een duplicaatcode op het kentekenbewijs krijgt. Nu is dat tegenwoordig in principe losgekoppeld van de duplicaatcode op de kentekenplaten, en jouw auto heeft nooit eerder GAIK-platen gehad met het originele kenteken, dus ik DENK dat je geen duplicaatcode op de kentekenplaten krijgt/zou moeten krijgen. Maar wel even de moeite van het navragen waard denk ik.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 25, 2012 22:48

Hou er ook rekening mee, dat je een duplicaatcode op het kentekenbewijs krijgt. Nu is dat tegenwoordig in principe losgekoppeld van de duplicaatcode op de kentekenplaten, en jouw auto heeft nooit eerder GAIK-platen gehad met het originele kenteken, dus ik DENK dat je geen duplicaatcode op de kentekenplaten krijgt/zou moeten krijgen. Maar wel even de moeite van het navragen waard denk ik.
Ik heb nu ook een duplicaat kenteken want had begin deze eeuw (...) de motor in de soep in de buurt van Frankfurt en de dikke vette Pruis van het sleepbedrijf wou dat ik de papieren bij de auto achterliet. Toen de auto later thuis bezorgt werd zaten die er niet bij en de Pruis wist van niks dus moest ik toen nieuwe papieren aanvragen, ook dat op kosten van de reisverzekering overigens. Maar ik ging echt niet rondrijden met zo'n 1tje op de plaat, in feite ging ik helemaal niet rondrijden want toen de auto in een donkere hoek gezet en pas 5 jaar later weer gereactiveerd en toen was het intussen toegestaan voor oudere auto's om zonder duplicaatcode op de plaat te rijden.
Ik heb vandaag een mailtje naar de RDW gestuurd over wat mogelijk is dus ik zal volgende week hun antwoord hier plaatsen.

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma mei 28, 2012 22:05

Ik heb een '75 Bert met '78 platen. Een paar jaar bij een Belgische dealer in de showroom gestaan en uiteindelijk in Nederland ingevoerd. Vele wegen van/naar Rome...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 29, 2012 12:29

Hier is het antwoord van de RDW:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het is in sommige gevallen mogelijk om het huidige kenteken van uw voertuig om te wisselen naar een oorspronkelijk kenteken.

Omwisselen naar een oorspronkelijk kenteken (historisch of niet historisch) kan alleen als:

Uw personenauto in de 80’er jaren door aanvraag van een vervangend kentekenbewijs een ander kentekennummer heeft gekregen. In die tijd werd bij aanvraag van een vervangend kentekenbewijs een nieuw kentekennummer verstrekt. Sinds 1987 is de duplicaatcode op het kentekenbewijs ingevoerd en zijn geen nieuwe kentekennummers meer verstrekt bij de aanvraag van een vervangend kentekenbewijs.
Aanvraagprocedure

Voor een aanvraag bij de RDW, stuurt u een brief en het complete kentekenbewijs, naar het volgende adres:

RDW
Unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA VEENDAM

De kosten voor de omwisseling naar een oorspronkelijk kenteken bij de RDW bedragen € 38,00. Dit bedrag kunt u overmaken op gironummer 365377 t.n.v. de RDW in Veendam, o.v.v. het kentekennummer van uw voertuig en 'omwisseling naar oorspronkelijk kentekennummer'.

Ik adviseer u voor uzelf kopieën te maken.

Doorgeven aan verzekeringsmaatschappij

Heeft u een historisch kentekennummer aangevraagd en ontvangen, dan moet u het nieuwe nummer ook aan uw verzekeringsmaatschappij doorgeven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 29, 2012 13:27

Heb wel eens een oud kenteken aangevraagd voor een geimporteerde auto. Appeltje eitje. Inderdaad zoals beschreven door de RDW. In een weekje gepiept.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 30, 2012 12:00

waarschijnlijk een auto van een in Dld gelegerde militair geweest, die hadden andere kentekenseries. Later bij verkoop een normaal kenteken. Of van een diplomaat die hem meenam naar buitenland, daar met CD of CC kenteken reed, en vervolgens terug in Nl een normaal nummer kreeg.
Of een bij de Navo in NL werkende buitenlandse militair die hem hier goedkoop kocht,( belastingvrij) een ander kenteken had, en bij verkoop kreeg de auto een normaal NL kenteken.

Wij kochten in 1978 in Canada een Volvo 245. Die namen we mee naar Nl, mijn vader was aldaar gelegerde militair. Auto kon kosteloos mee naar NL, dat was dus voordelig.
In NL kregen we een later kenteken op deze auto. Van 1979.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 30, 2012 18:42

Maar wat was dan de datum eerste inschrijving NL? een vriend van mij had namelijk ook een auto gekocht terwijl hij in NAVo dienst oid was en toen hij deze uiteindelijk op een gewoon geel kenteken zette stond daar volgens mij de datum van die dag op, niet van de oorspronkelijke afgiftedatum. Hetzelfde dus eigenlijk als dat hij de auto ingevoerd zou hebben uit een ander land. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 31, 2012 07:36

daar zeg je zowat.

Eerst maar eens kijken wat de RDW zegt...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 31, 2012 13:08

Een beller is sneller...GT-07-HB is mijn originele kenteken! Klinkt lekker, GT aan het begin dus de envelop met het NN kenteken gaat vandaag nog op de bus!

AlfaSpiderNL
Newbie
Newbie

do mei 31, 2012 17:07

Hi Bert,

Nav onze mailwisseling of de geschorst status ongewijzigd blijft (wat het geval is) op dit topic gekomen.
In ons geval wilde het RDW geen informatie geven wat het oorspronkelijke kenteken was. Het was dus afwachten wat de post ging brengen. Spannend!

Verder terug las ik iets mbt de duplicaatcode. In ons geval bleef deze '00' maar ik weet niet of je van een '01' of hoger weer terug kan naar een '00' voor het oorspronkelijke kenteken maar zou mij niet verbazen. Hoe dan ook het inslaan van een duplicaatcode is bij donkerblauwe- of kleine USA kentekenplaten niet van toepassing.
Like onze Spider project page www.facebook.com/AlfaSpiderRestauratie

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 01, 2012 12:49

Hi Bert,

Nav onze mailwisseling of de geschorst status ongewijzigd blijft (wat het geval is) op dit topic gekomen.
In ons geval wilde het RDW geen informatie geven wat het oorspronkelijke kenteken was. Het was dus afwachten wat de post ging brengen. Spannend!

Verder terug las ik iets mbt de duplicaatcode. In ons geval bleef deze '00' maar ik weet niet of je van een '01' of hoger weer terug kan naar een '00' voor het oorspronkelijke kenteken maar zou mij niet verbazen. Hoe dan ook het inslaan van een duplicaatcode is bij donkerblauwe- of kleine USA kentekenplaten niet van toepassing.
Ik was een beetje verbaasd dat de mevrouw van de RDW niet uit zichzelf zei wat het originele kenteken was, en zij was verbaasd dat ik er naar vroeg. "U wilt weten wat het originele kenteken was?" Het leek haar maar een vreemd verzoek en ze had schijnbaar dat scherm alweer weg geklikt maar ze maakte er verder geen probleem van.
Als de Spider een 00 duplicaat code heeft, zal ik die ook wel krijgen neem ik aan. De 01 is voor het NN kenteken en dat gaat nu ophouden te bestaan. Theoretisch is het GT kenteken in 1985 zoekgeraakt en kan in handen zijn van een boef die er snode plannen mee heeft maar als ze voor de Spider geen 01 afgaven dan voor mij ook niet, mag ik hopen. In geen geval ga ik rondrijden met zo´n brandmerk op de plaat maar dat hoeft dus ook niet meer.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 19, 2012 17:41

Ik had de papieren pas afgelopen week opgestuurd en heb nog niets binnen maar ik zie op de rdw site dat het NN kenteken niet meer bestaat en het GT kenteken nu geldig is, zeer goed. Alleen...de datum laatrste afgifte is nu de datum van vandaag, beetje jammer aangezien ik ´m al 13 jaar heb. We zullen maar hopen dat na een verleden met ups en vooral downs er nu met een schone lei een nieuwe start gemaakt wordt.

Terug naar “Het Forum Café”