Mobster

Re: RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aansc

vr aug 26, 2005 23:50

Wat dan bij uitgebouwde motor ? (en ik bedoel ééntje die je niet morgen of zo terug gaat inbouwen)
ik ben 16V man en hou niet zo van cilinderkoppen afhalen met ingebouwde motor. Als het de eerste keer is dat je dit doet, dan haal ju'm er gewoon beter uit en kun je alles overzichtelijk bekijken. Enkel extra koelvloeistof en wat remolie nodig.

Terug inbouwen kun je natuurlijk nog dezelfde dag doen, of een maand laten liggen naar believen :wink:


Meerdere keren aandraaien van de cilinderkoppen zorgt voor een correcter aanhaalmoment.

kroehlur

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 08:21

En zo wordt het vervangen van een koppakking een kompleet motorrevisie. :blue_lol:

Natuurlijk is het makkelijker met de motor op de bank, maar ik denk toch dat ik een poging waag met de motor ingebouwd. Het is niet zo dat ik geen sleutelervaring heb - alleen niet met deze auto en boxer's. Ik kome er wel uit geloof ik. :wink:

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 10:19

@Kroehlur, ik wens je heel veel succes om de koppen er bij ingebouwde motor uit en in te bouwen :wink:
probeer even bij je dealer het stukkie speciaalgereedschap te lenen om de kopbouten weer aan te kunnnen halen met de momentsleutel. zonder dit ding wordt het namelijk erg moeilijk om de onderste kopbouten te bereiken

mijn momentsleutel past namelijk niet tussen langsdrager en kop door, dus ik heb hem sowieso altijd nodig, maar misschien heb jij een plattere momentsleutel?
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

kroehlur

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 13:52

Maar hoeveel werk is het om de motor/bak uit te bouwen? Ik weet dat het door de onderkant kan waardoor je de dwarsbalk verwijdert, maar zonder brug lijkt dat gewoon erg moeijelijk. Ik ga vanuit dat de auto dan vrij hoog moet staan aan de voorkant. Verder lijkt het mij ook zinvol om een motorkraan te hebben en dat het niet lukt met een krik of iets dergelijks onder?

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 16:35

lukt prima met een krik

een motor ligt er in principe in een uur naast

uiteraard eerst de uitlaat los, minstens de voorpijp
koelvloeistof los en slangen afkoppelen(kachel op koud zetten vantevoren)
bedrading losnemen, voorwielen eraf
je schroeft de remklauwen los en hangt ze aan de kant met een ijzerdraadje
je schroeft de veerpoten los van de fusees
achterste draagarmen los van de bodem
subframe los van het chassis
achterste baksteun los
hulpkoppelingscilinder de seegerring los en aan de kant leggen
middelste motorsteun los en je laat de hele boel zo zakken
geen geouwehoer met imbusbouten van de aandrijfassen
geen geouwehoer met spoorkogels die niet los willen
geen geouwehoer met remvloeistof ed
je kan het hele spul zo op de krik laten liggen, opgestut met blokken hout tegen het kantelen
je vervangt de koppakkingen
je rijdt het hele spul weer onder de auto
krikt het spul omhoog en gaat alles weer vastschroeven
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 18:28

Je hebt toch "gewoon" een 8v? Dan kan je de koppakking ook wel vervangen zonder dat je de motor eruit haalt. Ik heb al een paar keer de koppakkingen van een 33 vervangen en nog nooit de motor eruit gehaald.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

kroehlur

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

za aug 27, 2005 20:03

Tis idd "gewoon" een 8V. Ben net wezen kijken en het lijkt mij toch wel te kunnen zonder de motor uit te bouwen. Het ziet er krap uit en er zit wat dinge in de weg maar toch.....

Jullie horen het wel 8)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aansc

zo aug 28, 2005 14:06

lukt prima met een krik

een motor ligt er in principe in een uur naast

uiteraard eerst de uitlaat los, minstens de voorpijp
koelvloeistof los en slangen afkoppelen(kachel op koud zetten vantevoren)
bedrading losnemen, voorwielen eraf
je schroeft de remklauwen los en hangt ze aan de kant met een ijzerdraadje
je schroeft de veerpoten los van de fusees
achterste draagarmen los van de bodem
subframe los van het chassis
achterste baksteun los
hulpkoppelingscilinder de seegerring los en aan de kant leggen
middelste motorsteun los en je laat de hele boel zo zakken
geen geouwehoer met imbusbouten van de aandrijfassen
geen geouwehoer met spoorkogels die niet los willen
geen geouwehoer met remvloeistof ed
je kan het hele spul zo op de krik laten liggen, opgestut met blokken hout tegen het kantelen
je vervangt de koppakkingen
je rijdt het hele spul weer onder de auto
krikt het spul omhoog en gaat alles weer vastschroeven
Je haalt het complete subframe eronderuit? Zo had ik het nog nooit bekeken.
Bij mijn variant gaat alleen de voorste balk van het subframe los, en dan de aandrijfassen aan de bak. Wielen kunnen dan blijven zitten.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
tutti orginale
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: zo jan 30, 2005 11:12
Locatie: Roermond

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

zo aug 28, 2005 16:11

ik ben momenteel bezig met het vervangen van de koppakkingen met ingebouwde
motor en ik vindt het goed te doen.
alleen toch maar ook gelijk zuigerveren en kleprubbers vervangen !
weet iemand of het aanhaalmoment voor kopbouten hetzelfde is voor koppen met
hydr.klepstoters of zonder ?
Ik heb namelijk alleen een handboek voor met hydr.klepstoters ( type 3)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

ma aug 29, 2005 12:39

helemaal in het begin van dit topic wordt gezegt dat de distributie weer terug geplaatst kan worden, daar heb ik het persoonlijk niet zo op. Bij mij heb ik gelijk de distributie meegenomen (evenals loop en spanrollen) en heb toen ook maar gelijk mijn nokkenas keringen meegenomen (zweten wel een beetje dus was ook in de toekomst nodig).
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

ma aug 29, 2005 16:17

distributieriemen en rolen van een 16v zijn iets gevoeliger dan van een 8v
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

ma aug 29, 2005 16:33

@Huib, ja ik vind het makkelijker om het hele subframe eronderuit te schroeven.
ik heb namelijk een hekel aan imbusbouten die zo verschrikkelijk vast zitten dat je ze ronddraait :wink:
bovendien ligt het hele spul stabieler op de krik doordat de subframebalk nog aan de motor vast blijft zitten.


maar sinds ik het stukkie speciaalgereedschap heb, trek ik de kopbouten gewoon aan in de auto :wink:


is trouwens een gigalevertijd op dat stukkie, ik heb er 17 maanden op gewacht
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aansc

ma aug 29, 2005 17:02

helemaal in het begin van dit topic wordt gezegt dat de distributie weer terug geplaatst kan worden, daar heb ik het persoonlijk niet zo op. Bij mij heb ik gelijk de distributie meegenomen (evenals loop en spanrollen) en heb toen ook maar gelijk mijn nokkenas keringen meegenomen (zweten wel een beetje dus was ook in de toekomst nodig).
Natuurlijk is het logisch om gelijk de distributie te vervangen. Maar na 20 dkm vind ik het overdreven, en die riemen hebben echt niet zoveel te lijden van die ene keer demonteren en monteren.

Toen ik net sleutelde had ik daar ook last van, om veel dingen preventief te vervangen "omdat het toch los ligt". Kost klauwen met geld en is vaak helemaal niet nodig.

@tutti originale:
zuigerveren kan ik inkomen, klepsteelrubbers slijten volgens mij niet zo hard bij een boxer. Dan zou hij moeten roken bij gaslos en op de motor remmen, dat zie je bijna nooit. Als ze pluimen dan is dat meestal bij volgas. Kleppen opnieuw inslijpen kan natuurlijk nooit kwaad.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

ma aug 29, 2005 17:14

het si niet alleen km stand voor distributie riemen, ook na 4 jaar moeten ze gedaan worden.......maar goed, ik geef liever 100 euro extra uit voor het zwakste punt van een auto (behalve als je een ketting hebt) Maar dat is mijn mening!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

kroehlur

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

ma aug 29, 2005 18:08

20.000 km gelopen in een jaar tijd. Lijkt mij wel een nog keertje mee te kunnen.

Vandaag de pakkingset gehaald bij Tuynder en er zit echt een boel bij, zeg!!

Hoe lang duurt de operatie (ongeveer) in jullie ervaring?

Terug naar “Algemene Technische vragen”