VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 22:24

Beste Alfisten,

Net nieuwe (originele) bougiekabels op mijn spider 2000 uit 1979 gezet, want die waren stokoud. Niet aan de verdelerkap gezeten of het ontstekingshuis gedraaid (ontsteking stond al een tijdje perfect). En nu slaat hij niet meer aan. Wel geeft hij harde klappen uit de uitlaat. De oude kabels er weer opgezet maar ook dan slaat hij niet aan en hoor ik harde klappen. Drie weken geleden heeft de motor voor het laatst gedraaid zonder problemen. Wat kan dit zijn???

Ik heb een kap van Beru (met volgorde tegen de klok in 1, 2, 4, 3) en een magnet marelli ontsteking. Wat doe ik verkeerd??

Groet,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 22:38

Lijkt er op dat de volgorde van ontsteking niet goed is, weet je zeker dat de kabels op de juiste bougies zitten?

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 22:48

Ja ik heb gewoon de nummers op de verdeelkap gevolgd. Kan het misschien zijn dat de volgorde op een kap van Beru niet klopt met de werkelijke volgorde van de magnet marelli ontsteking??
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 23:12

de volgorde komt niet door de ontsteking maar door de motor
kun je aan de nokken assen zien waar de nokken naar buiten staan die heeft ontsteking naar binnen tuimelen
volgorde is 1342

kijken welke kant de verdeler op draait als je er bovenop kijkt tegen de klok in en waar de 1 zit
Afbeelding

in jou geval denk ik dat je gewoon 2 en 3 moet omwisselen want die volgorde van jou klopt niet moet 1342 zijn

suc6 jan
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 23:22

Bedankt! ik begin nu echt te geloven dat de aanduiding op de verdelerkap niet klopt en ik de kabels 1 tandje moet opschuiven! Tegen de klok in, want het mag duidelijk zijn dat het knallen betekent dat ik te laat ontsteek. Ga het morgen meteen proberen.
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 23:40

nee je ontsteekt niet te laat maar op de verkeerde cil in de verkeerde volgorde
stel dat 1 goed zit
en jij hebt 1243 als volgorde staat 2 op tuimelen terwijl daar de vonk komt
zet de kabels volgens mijn plaatje 1342 mogelijk dat ze meteen aan slaat let wel mits de 1 op de goede plek zit
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: ontstekingsraadsel

vr apr 06, 2012 23:48

Ja, dankje Alfist. Dat bedoel ik. Ik denk dat mijn 1 verkeerd zit en de rest dus ook. Ik draaide in mijn uitleg de volgorde om (tegen de klok in is 1243 / met de klok mee 1342).
Thanks!
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 09:55

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 10:11

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.
de verdeler as kan maar op 1 manier in de motor de nokjes staan uit de midden
als de motor uitelkaar is geweest kan het wel dan is de olie pomp niet op de zelfde stand weer in het blok gekomen
de verdeler wordt aan gedreven door de olie pomp die weer met een wormwiel aan gedreven wordt door de krukas
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 10:15

Hij gaf eerder al aan dat de motor wel goed heeft gelopen maar na het vernieuwen van de verdelerkap niet meer!
Of de verdelerkap is verkeert gemonteerd of de kabels.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 11:27

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.
Ehhhhh, 4 faculteit mogelijkheden, 24 mogelijkheden dus...lijkt me....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 12:01

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.
Ehhhhh, 4 faculteit mogelijkheden, 24 mogelijkheden dus...lijkt me....
Lijkt me niet dus.

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 12:14

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.
Ehhhhh, 4 faculteit mogelijkheden, 24 mogelijkheden dus...lijkt me....
Lijkt me niet dus.
maar een verdelerkap verkeerd zetten ben je wel lomp als dat lukt en met een ontstekings volgorde van 1342 kan je alles maar 3 keer verkeerd zetten ookal zit de verdeler as en 180 graden verkeerd in
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 12:22

Het kan ook nog zo zijn dat de as van je verdeler er ooit verkeerd in gezet is en de cijfertjes op de kap wel kloppen, maar de as verkeerd staat. Naja, uiteindelijk heb je 4 verschillende mogelijkheden te proberen als je de volgorde goed hebt, dus het moet nu wel lukken.
Ehhhhh, 4 faculteit mogelijkheden, 24 mogelijkheden dus...lijkt me....
Lijkt me niet dus.
Welligt praten we langs elkaar heen, maar er vanuit gaande dat de verdeler goed functioneert, en ik 4 kabels heb waarvan ik niet weet waar ze moeten, klopt het wel degelijk rekenkundig.

Kabel een heeft 4 mogelijkheden, kabel twee 3, kabel drie 2, en kabel vier 1. Dus: 4*3*2*1.

Edit: als de volgorde goed is is er een mogelijkheid en doetie het gewoon....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

Re: RE: ontstekingsraadsel

za apr 07, 2012 12:30

Ehhhhh, 4 faculteit mogelijkheden, 24 mogelijkheden dus...lijkt me....
Lijkt me niet dus.
Welligt praten we langs elkaar heen, maar er vanuit gaande dat de verdeler goed functioneert, en ik 4 kabels heb waarvan ik niet weet waar ze moeten, klopt het wel degelijk rekenkundig.

Kabel een heeft 4 mogelijkheden, kabel twee 3, kabel drie 2, en kabel vier 1. Dus: 4*3*2*1.

Edit: als de volgorde goed is is er een mogelijkheid en doetie het gewoon....
als de volgorde goed is zijn er 4 mogelijkheden waarvan maar een de goeie is en doetie het gewoon :wink:
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Terug naar “Algemene Technische vragen”