Hallo,
Ik krijg mijn Alfa 147 1.6ts 105 pk niet door apk wegens een te hoge co uitstoot.
Ik heb de auto ongeveer 1,5 jaar geleden van me moeder overgekocht die zij op dat moment al 3 jaar zonder problemen had.
Ik heb de auto toen laten chippen bij squadra tuning, een week later ff knallen op de duitse autobaan en op de terugweg hoorde ik een trilling uit me katalysator komen en een paar km later was me hele vermogen weg. Ik ben toen na de dealer gegaan en deze hebben er een nieuwe imitatie katalysator in gezet. Probleem opgelost zou je denken maar na een paar maanden kreeg ik voor het eerst de melding: storing motormanagement. Toen ben ik na een dealer in Oostenrijk gereden omdat ik op dat moment op vakantie was, deze heeft mijn auto uitgelezen en het probleem was een te hoge lambda waarde de melding is toen gewist. Ik heb daarna steeds vaker die melding gekregen en het werd steeds meer en meer en op een gegeven moment elke dag. Ik werd gek van het gepiep en telkens de melding weghalen met torque via me telefoon. Een nieuwe katalysator kost rond de 1100 euro en dan heb ik nog de kans dat het probleem terug kan komen dat was dus geen optie. Uiteindelijk is er een spruitstuk van een 156 opgekomen en heb ik een sportkatalysator onder me auto laten zetten en toen ze bij de garage toch bezig waren met de uitlaat heb ik een rvs middenpijp zonder demper en een novitec einddemper laten monteren. Heerlijke sound, feller in de hoge toeren en geen foutmeldingen meer... dus ik helemaal blij. Totdat mijn auto vandaag voor een nieuwe apk na de garage moest en de co waarde blijkt veel te hoog (0,6 ofzo)
Heeft iemand een idee hoe ik mijn auto wel door de apk kan krijgen? ik dacht altijd dat apk voor de verkeersveiligheid was maar dit heeft daar niets mee te maken.
MVG, peter