kroehlur

Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaffen?

do aug 25, 2005 13:14

Een van de koppakkingen op mijn '91 33 1.7 IE is lek. Hij verbruikt koelwater en ik zie het bubbelen in het expansievatje. Welke het is weet ik nog niet, maar moet makkelijk zijn om achter te komen met een kompressiemeeting.

Ik ga van uit dat de uitlaat, inlaat en nog wat spulletjes los moeten aan die kant, maar het lijkt mij geen enorme klus - wel ziet het krap uit daar, maar goed.

Wat moet ik nog meer aanschaffen behalve de koppakking? Kan ik beter gelijk de pakkingen voor de uit- en inlaat vervangen? De distributie is 20.000 km geleden vervangen dus die moet nog goed zijn (of niet?).

Ook - zijn er pitfalls en lastige dinge waar ik op moet letten of dinge die lastig toegankelijk zijn en waarvoor er handige tips en trucs zijn?

Graag jullie advies.

Huib
Guru
Guru

RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aanschaff

do aug 25, 2005 13:24

De uitlaatpakkingen moet je zowieso vervangen. Als de inlaat er voor de eerste keer (sinds nieuw) afgaat zou ik daar ook ff nieuwe pakkingen voor halen.

Gaat de nokkenas er ook uit, misschien voor inspectie? Dan heb je ook de pakking voor het achterste dekseltje nodig en evt het folie-tje dat tussen nokkenashuis en de kop zit.

De distributie kun je gewoon weer monteren, geen reden om deze na 20dkm al te vervangen.

pitfalls:
- je moet het nokkenasriemwiel demonteren om het achterste distributie deksel los te kunnen maken. Evt kun je het achterste deksel laten zitten aan de kop en alleen losmaken aan het blok. Je bouwt dan het deksel met kop en al uit.

- de kopbouten kunnen erg vast zitten. Zet ze bij montage ook even in de olie zodat het aanhaalmoment ook echt klopt en niet al bereikt wordt door het klemlopen van de bout in de schacht.

- kopbouten natuurlijk met de juiste momenten (stap voor stap) in de juiste volgorde aantrekken. Met ingebouwde motor betekent dit telkens wisselen tussen van bovenaf en van onderaf, een leuke oefening voor je conditie.

- in mijn geval was het een beetje spelen met koppelstukjes om de momentsleutel op alle kopbouten te krijgen maar bij een 8V is het wel te doen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

kroehlur

do aug 25, 2005 14:01

@Huib: bedankt. Ik heb geen idee of de inlaat eerder af is geweest. Nieuwe pakkingen lijkt mij een goed idee.

Komt vloeibare pakking te pas of is dat niet nodig of zelfs af te raden. Er bestaat hierover veel discussie in de wereld...... :lol:

Luc33
Guru
Guru

do aug 25, 2005 15:25

Sluit me helemaal aan bij het verhaal van Huib.

Als je de pakkingen vervangt door origineel heb je geen vloeibaar spul nodig. De pakkingen voor de inlaat kan wel eens een probleem zijn. Ik maak ze altijd zelf door een vel pakkingpapier te kopen en deze dan exact op maat te maken.

Ps. Wel links EN rechts vervangen heh....... :wink:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Huib
Guru
Guru

do aug 25, 2005 21:09

Voor mijn 1.7 ie kon ik die inlaatpakkingen nog gewoon bij Tuynder kopen, maar dat is inmiddels alweer een jaar of 4 geleden.

Er zijn twee redenen om vloeibare pakking te gebruiken:
- als dat origineel ook gedaan wordt en dus zo beschreven wordt in de handboeken
- als de originele pakkingen niet meer te krijgen zijn
In andere gevallen zou ik het niet gebruiken.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 25, 2005 21:13

Misschien dacht je d'r zelf al aan, maar hoe zijn je hydraulische stoters ? 't zou jammer zijn nu de koppen te verwijderen en er binnen enkele maanden ééntje te horen tikken.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Koen
Advanced Member
Advanced Member

do aug 25, 2005 22:29

Als ik je goed begrijp denk je dus dat de koppakking erdoor is langs één kant. Je gaat testen om te weten welke kant en die dan vervangen.

Ik zou persoonlijk, als je begint met de koppakkingen, beide kanten vervangen. Je hebt dan toch al het halve werk gedaan. (inlaat, uitlaat, distributie, ...) Die ene extra koppakking gaat de kost op dat ogenblik nu ook niet zijn, en dan ben je ineens zeker dat je blokkie op dat gebied terug toppie is !

@Michel: klepstoters controleren, kan je idd doen. Als ze nog goed zijn, dan kan het natuurlijk nog altijd zijn dat er eentje binnen enkele maanden toch weer begint te tikken.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Luc33
Guru
Guru

do aug 25, 2005 22:35

Precies Koen, beide kanten doen! Is de tip van de dag :D
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aansc

do aug 25, 2005 22:37

Precies Koen, beide kanten doen! Is de tip van de dag :D
\:D/ Meningen zijn hier over verdeeld. Persoonlijk blijf ik bij alles of niks :wink:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

kroehlur

vr aug 26, 2005 09:03

Zit wel wat in ja - allebei in een keer doen. Een kompleet pakkingset voor de koppen kost 87 Euri ex bij Tuynder. Valt wel mee dus.

Als er idd een getik is van een klepstoter - wat is dan de oplossing? Vervangen? Wakostda (ongeveer - alleen onderdelen)?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 26, 2005 11:16

normaal gesproken geldt de regel: als je ze kan indrukken zijn ze slecht.
kostprijs dacht ik iets van een 20 a 25 / stuk ? ( x 8 )
preventief vervangen is zel een dure aangelegenheid.....

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Koppakking 33 vervangen - wat moet ik nog meer aansc

vr aug 26, 2005 12:25

[quote="kroehlur"]Zit wel wat in ja - allebei in een keer doen. Een kompleet pakkingset voor de koppen kost 87 Euri ex bij Tuynder. Valt wel mee dus.

[quote]

Tuynder adviseerde mij altijd om losse pakkingen te nemen omdat je dan goedkoper uit bent. Een complete pakkingsset bevat ook dingen die je niet gebruikt, bv klepsteelrubbers. Maar dat ging over een complete motorpakkingsset, ik wist niet dat er ook pakkingssetjes alleen voor de koppen bestaan.

De klepstoters kosten volgens mij ongeveer 15 euro per stuk. Ik heb ze alle 8 vervangen, bij een aantal was de slijtage zichtbaar aan inloopsporen op de bovenkant.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr aug 26, 2005 15:13

Koop inderdaad een complete koppakkingset, daar zit alles in wat je nodig hebt en goedkoper dan losse spullen.

En omdat je toch de koppen eraf hebt... misschien toch maar even de kleppen opnieuw inslijpen en klepsteelrubbers vervangen..? Dat weet je 33 zeker te waarderen!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Mobster

vr aug 26, 2005 16:02

Ik zeg, als het je eerste keer is, motor er uit.
Niet zo veel meer werk en bespaart je een hoop ellende....

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 26, 2005 17:39

Misschien een iewat stomme (en beetje off topic) vraag: maar bij de aanhaalmomenten op mijn CDrom is er sprake van (weet ze niet van buiten) 2 koppels, DAN WARMDRAAIEN EN 360° LOSSEN en opnieuw 2 aantrekkoppels.
Wat dan bij uitgebouwde motor ? (en ik bedoel ééntje die je niet morgen of zo terug gaat inbouwen)

Terug naar “Algemene Technische vragen”