Bij een 75 is het best wel veel werk om het goed te doen. Je wil zo laag mogelijk zitten in een racer dus zal je flink moeten ingrijpen.
Ben je heel erg klein, dan zou je de racestoel op de originele bevestigingen kunnen monteren. Maar dan zit je wel te hoog en de breedte moet ook maar net kloppen.
Dus, zo ga je te werk:
Eerst de bestaande 2 stoelmontagebeugels deels eraf flexen. Geeft aardig wat troep in je auto, maar anders kan je er niet goed bij komen.
Daarna kan je de puntlassen 1 voor 1 met een puntlasfrees te lijf. Met een puntlasfrees kan je de puntlassen uitboren zonder je bodemplaat in een gatenkaas te veranderen, iets dat je vaak ziet bij haastig/slordig opgebouwde auto's. Dat wil je gewoon niet.
Ik heb iedere puntlas met een 1mm boortje voorgeboord zodat mijn puntlasfrees een goed stabiel centreerpunt had voor de centreerstift.
Als ie namelijk 1 keer "uitglijdt" dan breken alle tandjes er af.
Nadat je de 2 steunen van de bodemplaat af hebt gehaald, kan je je racestoel erin gaan zetten.
Omdat je nu de ruimte hebt kan je een stuk verder naar de tunnel gaan dan de originele stoel. Wel even dat ruimteschip van een handrem lozen voor een Alfetta exemplaar (plug & play) of hydraulisch maken.
Als je meer naar de tunnel gaat komt dat de ruimte ten goede voor je stoel (schoudersteunen) die anders klem zit tegen de B stijl. Ook zit je dan meer recht achter je stuur, en past een rolkooi er ooit nog langs. En het is veiliger bij een aanrijding en beter voor de gewichtsverdeling.
Tenzij je hele korte benen hebt, moet je ook een vierkant pijpje inlassen overdwars in de voetenbak van de achterbankpassagier voor het monteren van de achterkant van de stoelbevestigingsteunen. Als ze te ver in de lucht zweven, kan je je stoelmontagebeugel alleen maar ergens op het midden van de stoelbeugel vast op de bodem is niet stevig genoeg. Na montage moet je stoel echt muurvast zitten, als je er aan trekt mag er absoluut geen beweging in zitten.
Zet wel 2 platen tussen de uiteinden van het balkje en de bodem, minimaal 40cm2 officieel. Voor moderne auto's is er in het FIA handboek te lezen hoe dit volgens de huidige voorschriften moet doen, daar is het balkje zelf geschroefd. Is niet strikt noodzakelijk, een gelast balkje op eindplaten volstaat.
Als je de achterste punten bepaald hebt, zijn de voorste een kwestie van 2 gaten boren in de bodem. Onder de bodem wel 2 platen van 40cm van 3mm dik staal zetten. Die mogen gelast worden (is wel aan te raden ) maar dat moet niet per se. Geeft wel extra stevigheid, de bodem zelf is dun blik.
Dat is "alles"
Succes,