De handleiding van de 147 rept met geen woord over warm rijden, behalve dat de watertemperatuur meter ongeveer in het midden moet staan (90 graden dus). Maar de olie is dan nog niet warm, helaas ontbreekt het aan een olietemperatuurmeter in de auto. De noodzaak voor warm rijden heb ik dan ook van Internet en van de dealer.
Ik heb mijn Alfa pas een week en ben er bijzonder zuinig op. De km-stand is een maagdelijke 47.000 km. Ik respecteer deze auto en weet nu dat warm rijden erg belangrijk is, vanwege het aluminium blok. Bij mijn vorige auto's reed ik eigenlijk nooit echt warm en had ik ook geen problemen, maar deze hadden ook geen alu blok mag ik aannemen.
Volgens de dealer is 15 tot 20 minuten warm rijden voldoende, in de zomer misschien korter, daarna kan je het gas goed intrappen. Maar hoe rijdt je de auto nu veilig en goed warm? Mag de auto alleen lage toeren maken : dus snel opschakelen, maar ook weer niet te snel, dat is ook niet goed? Of moet je onder een bepaalde snelheid blijven? Betekent in de praktijk ook minder toeren, hoewel niet helemaal waar, want als je 100 km/u rijdt in zijn 5 rijdt hij bijzonder rustig met weinig toeren.
Ik denk dat ik er de eerste dagen een beetje te voorzichtig mee omgesprongen ben. Dus ik kreeg regelmatig geirriteerde blikken van medeweggebruikers omdat ik maar 80 km/u bleef rijden, terwijl ik nog ruimte had om meer gas te geven. Heb je een 2-liter onder je kont en wordt je door iedereen ingehaald.

Nu rijdt ik langzaam aan wel iets 'losser' en probeer ook meer rekening te houden met de verkeersstroom, want anders viel er haast niet normaal te rijden en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Waar ik nu goed aan doe weet ik niet. Ik wilde dus weten wat de ervaringen zijn betreffende het warm rijden van een Alfa en kort schetsen hoe ik hier nu mee omga. Uiteraard kan niemand op de passagiers stoel bijschuiven om te beoordelen of ik het 'goed' doe. Zal proberen het als volgt te omschrijven.
Ik rijdt dagelijks 20 km heen en weer terug (10 km binnenweg, 10 km snelweg). Dus als ik mijn bestemming heb bereikt, heb ik 20 tot 25 minuten gereden en is de auto officieel goed warm. In de bebouwde kom houdt ik me keurig aan de 50 km/u (is ook beter voor de verkeersveiligheid). Binnenweg blijf ik max. 60-70 sukkelen, behalve als er andere auto's achter me zitten. Dan trek ik hem gestaag door tot 80-90 km/u (gestaag gas geven, niet snel acceleren). Vervolgens na +/- 10 minuten bereik ik de snelweg en bouw ik gestaag op tot 100-110 km/u. Het is zeer verleidelijk om dan al 120-130 te rijden, maar weet dus niet of dat echt slecht is. Uiteraard als ik moet inhalen of dergelijk gaat het gas er wel op, we willen geen ongelukken. Vervolgens na 15 minuten wacht ik soms nog even om de auto wat meer warmte te gunnen. Vanaf daar (+/- 20 minuten) rij ik er mee als ik met mijn vorige auto's zou doen - Bestemming bereikt (helaas)!
Als ik langere stukken rijdt wacht ik ook standaard 20 minuten, hoewel ik het zeer verleidelijk vindt om het gas er eerder op te zetten. Na 20 minuten trap ik hem dan in en komt het 'beest' los, een prachtig geluid en vervolgens al weer snel op illegale snelheden. Volgens mij heeft de auto het dan echt naar zijn ziin, ik trouwens ook

Als ik bovenstaand lees ga ik er veel te voorzichtig mee om - waar of niet? Alvast bedankt voor wat feedback.