Sinds twee weken heb ik last van afleidingsverschijnselen. Geregeld zie ik weer dat mooie interieur, met bruine leren stoelen voor me. Dan voel ik weer de perfecte zit van de stoelen en de fijne wegligging. Het soepel oppakken van de motor tijdens de testrit en het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. Zou dit dan toch het 'Alfa virus' zijn? Wat het ook is, die ene testrit heeft indruk op me gemaakt.
Zou het niet mooi zijn als deze metallic zwarte auto op mijn oprit zou staan? Want ook het exterieur van dit 2008 model kan mij zeer bekoren. Later als ik groot ben nog iets andere velgen eronder en je hebt in mijn ogen een prachtauto voor de deur staan. Niets meer aan doen. Een auto met een volwassen styling en geen dertien-in-een-dozijn hok.
Deze auto is zeker niet de snelste. 150 PK is leuk, maar niet bijzonder tegenwoordig. Ook is de auto zeker niet de lichtste. Bovendien is de 2-liter motor daarbij ook niet gezegend met een bijzonder efficient verbruik (1 op 10 gecombineerd). Misschien is dit gewoon een kwestie van wennen, ben altijd 1 op 15 gewend geweest met koffiemolentjes.
Ook heeft hij 5 deuren, terwijl ik de voorkeur geef aan 3 (staat net wat sportiever). Gelukkig hebben de Alfa designers dit bijna 15 jaar geleden reeds opgelost door de achterste portiergrepen te verstoppen. Ach ja, er valt zeker mee te leven. Laten we zeggen dat de 5 deuren iets van praktisch gebruiksgemak toevoegen.
Metallic lak, CD-speler en leder zijn leuke opties, voor de rest zitten er allerlei opties op die ik waarschijnlijk weinig zal gebruiken. Parkeersensoren, cruise control. Maar ja, het zit erop dankzij de vorige eigenaar. Oh ja climate control is wel lekker denk ik.
Alfa's zijn natuurlijk hopeloos onbetrouwbaar. De onderhoudskosten zijn duur en ze schrijven enorm af, ik hoor het nog zeer regelmatig. (Geen verder commentaar).
De conclusie is : Dit is een echte Alfa en de eerste auto die het vernoemen waard is in mijn automobielhistorie. Plus de eerste auto waar emotie een rol speelt, niet alleen ratio. Damn I like it! Tijdens het rijden toverde de auto een lach op mijn gezicht. De minpunten zal ik hem graag vergeven. Dinsdag a.s. ga ik kijken of het wat wordt voor mogelijke aankoop...