jorritkooistra
Guru
Guru

zuigers afdraaien.....

za feb 04, 2012 19:09

omdat ik vrij hoge nokkenassen in mijn blokje heb is de kans aanwezig dat mijn zuiger de klep raakt.
er zit nu 1mm tussen, maar ik wil de nokkenas iets vervroegen om op hogere toeren meer vermogen te krijgen.
als ik dat nu doe is die ene mm weg en is het einde verhaal.
daarom moet mijn zuiger afgedraaid worden, 2mm is voldoende, dan heb ik mooi wat speelruimte.

dus daar ben ik vanmiddag even mee bezig geweest, maar als snel kwam ik er achter dat de zuiger niet ingeklemd kan worden op de draaibank.
omdat er 2 wangen aan een zuiger zitten en de draaibank een 3 punts klauw had..... :?

nu heb ik dus eerst de bovenkant(bodem genoemd) ingeklemd en de wangen ar af gedraaid zodat ik een vlakke achterkant kreeg.
hierdoor kon ik dus nu 2mm van de bovenkant afdraaien.

maar de grote vraag is nu, is dat wel zo handig, die wangen er af halen??

het is een setje zuigers uit een sloopmotor, dus als het niet kan is er niks weg.....

het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
het is heel netjes geworden, het enige waar ik dus mee zit zijn de wangen die ik er af gehaald heb, kan dat wel??
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: zuigers afdraaien.....

za feb 04, 2012 19:39

Kan je niet beter je zuigers "uitslaan"

Dat is zegmaar je kleppen in je zuigers invrezen.
Hoef je niks af te draaien,hou je je compressie knap en kan je toch je nokkenas vervroegen.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

jorritkooistra
Guru
Guru

Re: RE: zuigers afdraaien.....

za feb 04, 2012 20:16

Dat is zegmaar je kleppen in je zuigers invrezen.
Hoef je niks af te draaien,hou je je compressie knap en kan je toch je nokkenas vervroegen.
dat is inderdaad een betere optie, maar de compressie is toch al vrij hoog.
er zitten koppen op van een 1.5 die gevlakt zijn, de kleppen steken bijna uit om het zo maar te zeggen.
de compressie gaat door wat ik nu doe wel wat omlaag maar niet heel veel.

en dan zou ik de boel ook weg moeten brengen naar de motor tuner of revisie bedrijf.
ik doe het liever zelf om wat kosten te besparen, ben ook maar een arme student.

dat klein beetje compressie verlies wil ik er dan wel op inleveren.....

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za feb 04, 2012 21:21

Dat infrezen van de extra klepruimte is toch niet moeilijker dan het afdraaien.
Als je geen freesbank hebt wordt het natuurlijk lastig.
Als je een vierklauw hebt kun je deze ruimtes er natuurlijk ook indraaien door de zuiger excentrisch op te spannen, dan kun je het weer zelf doen.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 04, 2012 21:26

Die wangen eraf halen is niet echt handig... die gaan oa het 'klapperen' van de zuiger tegen.

En ik kan niet zo goed zien hoe je nu precies die zuiger afgedraaid hebt maar het lijkt mij dat je er aardig wat afgedraaid hebt en dat zou dan je compressie toch wel eens aardig omlaag kunnen brengen. En zeker met snellere nokkenassen wil je je compressie lekker hoog houden. :) De vorm van jouw zuiger is ook aardig veranderd nu, dat kan ook de stroming in de kop wel eens beinvloeden.

Het is makkelijker om een sloopmotor te pakken en daar de zuigers 1 voor 1 in cilinder 1 te zetten en dan neem je een lege oude cilinderkop waarin je een zelfbouw slijpklep kunt steken om exact op de goede plaats een klepuitsparing te maken.

Vriend van mij had een klep gezocht met een lange steel en die aan de onderkant een stuk opgelast en scherp geslepen zodat hij als een frees werkt. Klep door de klepgeleider steken en tot op de zuiger drukken. Vervolgens een asklem op de steel zetten op bv 2mm boven de klepgeleider, dat is dan de aanslag. Als je nu de bovenkant van de klepsteel in de boormachine steekt kun je de klep als frees gebruiken en ga je precies 2mm diep doordat je dan op de aanslag komt. Op die manier kun je alle uitsparingen maken en allemaal even diep. :wink:

Erg bewerkelijk maar wel de betere manier om het te doen denk ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Tecky
Member
Member
Contacteer: Website

za feb 04, 2012 22:29

er zitten koppen op van een 1.5 die gevlakt zijn, de kleppen steken bijna uit om het zo maar te zeggen.
Jorrit, hoe hoog is je compressie met deze koppen? Ik neem aan dat je dat op school gemeten hebt ;)
Ik heb pas een setje 1700 zuigers weggegooid waar de kleppen in uitgedraaid waren, maar heb er een bewaard als referentie. Mag je wel lenen om na te maken. Met een draaibankje niet zo moeilijk.
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

jorritkooistra
Guru
Guru

zo feb 05, 2012 10:01

Jorrit, hoe hoog is je compressie met deze koppen? Ik neem aan dat je dat op school gemeten hebt ;)
Ik heb pas een setje 1700 zuigers weggegooid waar de kleppen in uitgedraaid waren, maar heb er een bewaard als referentie. Mag je wel lenen om na te maken. Met een draaibankje niet zo moeilijk.
compressie is iets van 1 op 10.5.

er zaten bij de koppen nog wel een setje zuigers met klep insparingen, maar deze zijn te beschadigd om nog een keer te kunnen gebruiken.....
Laatst gewijzigd door jorritkooistra op zo feb 05, 2012 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

jorritkooistra
Guru
Guru

zo feb 05, 2012 10:05

Die wangen eraf halen is niet echt handig... die gaan oa het 'klapperen' van de zuiger tegen.

En ik kan niet zo goed zien hoe je nu precies die zuiger afgedraaid hebt maar het lijkt mij dat je er aardig wat afgedraaid hebt en dat zou dan je compressie toch wel eens aardig omlaag kunnen brengen. En zeker met snellere nokkenassen wil je je compressie lekker hoog houden. :) De vorm van jouw zuiger is ook aardig veranderd nu, dat kan ook de stroming in de kop wel eens beinvloeden.

Het is makkelijker om een sloopmotor te pakken en daar de zuigers 1 voor 1 in cilinder 1 te zetten en dan neem je een lege oude cilinderkop waarin je een zelfbouw slijpklep kunt steken om exact op de goede plaats een klepuitsparing te maken.

Vriend van mij had een klep gezocht met een lange steel en die aan de onderkant een stuk opgelast en scherp geslepen zodat hij als een frees werkt. Klep door de klepgeleider steken en tot op de zuiger drukken. Vervolgens een asklem op de steel zetten op bv 2mm boven de klepgeleider, dat is dan de aanslag. Als je nu de bovenkant van de klepsteel in de boormachine steekt kun je de klep als frees gebruiken en ga je precies 2mm diep doordat je dan op de aanslag komt. Op die manier kun je alle uitsparingen maken en allemaal even diep. :wink:

Erg bewerkelijk maar wel de betere manier om het te doen denk ik.
dat de wangen tegen het kantelen waren wist ik, maar ja je probeert wat....

is inderdaad een hele goede manier
als er een foto is van hoe en wat precies, dat zou erg helpen. :roll:
dan weet ik precies hoe ik het moet hebben......

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

zo feb 05, 2012 10:24

Die wangen eraf draaien zou ik niet zo heel snel doen, als ze kantelen dan ben je wel klaar zeg maar.

Ik neem aan dat je er aan gedacht hebt, maar is de zuigerbodem wel dik genoeg om 2mm af te draaien?
Alfetta 1600
SCARB: 6004

jorritkooistra
Guru
Guru

zo feb 05, 2012 10:33

Die wangen eraf draaien zou ik niet zo heel snel doen, als ze kantelen dan ben je wel klaar zeg maar.

Ik neem aan dat je er aan gedacht hebt, maar is de zuigerbodem wel dik genoeg om 2mm af te draaien?
ik heb alleen 2mm van de rand af gedraaid de rest niet, de rand is wel dik genoeg....

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 05, 2012 11:09

En die rand is de 'squish-area' waar je eigenlijk beter vanaf kunt blijven... Die zorgt mede voor wervelingen in de kamer voor een goede verbranding. :wink:

Plaatjes van mijn vriend zijn aangepaste klep/frees en hoe te gebruiken heb ik hlaas niet, hoopte dat het verhaal al duidelijk genoeg was.. :wink:

jorritkooistra
Guru
Guru

zo feb 05, 2012 11:24

En die rand is de 'squish-area' waar je eigenlijk beter vanaf kunt blijven... Die zorgt mede voor wervelingen in de kamer voor een goede verbranding. :wink:

Plaatjes van mijn vriend zijn aangepaste klep/frees en hoe te gebruiken heb ik hlaas niet, hoopte dat het verhaal al duidelijk genoeg was.. :wink:
ik heb er even over na gedacht, want op het werk is ook een freesbank aanwezig.

zuiger in het blok op bdp zetten, verf op de onderkant van de kleppen doen, de kop monteren en de klep op de zuiger drukken.
dan krijg je een perfecte afdruk van de klep op de zuiger, dat frees je dus 1 tot 1.5mm weg uit de zuiger.

klaar.....

dan de boel uitbalanceren op een paar tiende gram.

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 05, 2012 12:16

Dat is een veel netere manier idd.. :wink:

Let wel op dat je geen scherpe randjes achterlaat in de bovenkant van de zuiger, dat werkt pingelen in de hand. :(

jorritkooistra
Guru
Guru

zo feb 05, 2012 13:26

Dat is een veel netere manier idd.. :wink:

Let wel op dat je geen scherpe randjes achterlaat in de bovenkant van de zuiger, dat werkt pingelen in de hand. :(
ja dat wist ik, de scherpe randjes gaan gloeien en dan krijg je zelfontbranding.....
maar bedankt voor het meedenken.

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”