BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 10:53

Ben mijn ATE's remklauwen aan het reviseren (105). Voorlopig alles eigenlijk perfect gegaan, buiten dat ik met torx heb gewerkt ipv RIBE M7. Gevolg, 1 bout kapot, heb hem moeten doorslijpen uiteindelijk. Geen groot probleem, heb nog wel spare remklauwen. Maar nu de cylinders heb ik eruit met perslucht, was toch ook wel even verschieten hoewel ik al veel had gelezen over het feit dat dit een gevaarlijk klusje is. Nu heb ik de cylinders er dus uit.

Mijn vraag aan jullie, hoe krijg ik ze weer als nieuw ? Dus hoe krijg ik de zwarte zooi er het beste af en hoe behandel ik ze nadien?
Ze liggen nu in benzine te weken.

Graag jullie advies. Elektroplating wil ik vermijden.

Mijn uitgangspunt :

http://www.alfabb.com/bb/forums/suspens ... ipers.html

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1271
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 11:15

Hey, nieuwe zuigers kun je bestellen bij Prins Bredevoort. Mijn klauwen heb ik met een staalborstel en schuurpapier weer netjes gekregen, en met een beitel oid de roest weggetikt.
Daarna in kleur gezet.

Grtz, Alex
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 11:33

De zuigers als ze niet erg verroest zijn gewoon leppen en hergebruiken met een nieuw setje. Binnenkant huis waar zuigers in moeten ook leppen. Leppen is m.i. Met commandant 6, remmenreiniger en als het echt moet met schuurpapier korrel 1000. Ga niet de binnenkant en de zuigers met andere spullen doen want je krijgt krassen en slechtere aansluiting. Dit merk je niet inhet begin door de nieuwe set rubbers, maar komt later echt wel. Buitenkant heb ik nooit interessant gevonden dus altijd met remmenreiniger schoongemaakt verder niets.

Oh ja zuigers erin met bremzilinderpasta, niet ander spul gebruiken..
Bert en Juul

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 12:40

Ik heb de mijne 2 jaar geleden gereviseerd maar zou er niet meer aan beginnen, wat een shitwerk.
Nu zou ik gewoon een gereviseerde halen, ben je een stuk sneller klaar :lol:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 12:50

Bedankt voor het advies !!

Nu een andere vraag het terug monteren van de cilinder, gewoon dopsleutel als stempel en tussen de bankschroef ?

Zaken waar ik goed op moet letten ?

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 13:44

De zuigers bedoel je neem ik aan? Die kun je gewoon met de hand erin terug duwen, niets forceren want anders duw je de ring binnenin waarschijnlijk kapot. Dus goed recht erin duwen met de hand.

Ik neem aan dat deze zuigers ook afgesteld moeten worden? Het raakvlak van de zuiger is niet helemaal egaal namelijk, zit een uitsparing in.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 16:45

Binnenkant cilinder doe ik gewoon met hoonsteentjes op de boormachine heel snel en kort met terpetine,
de zuiger met waterproof schuurpapier 1800 met terpetine, dan napoetsen met poets of cleaner, brasso, als t maar glimt.
Goed schoonmaken, nieuwe rubbers monteren, kluit blauw vet erin, klaar.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 20:30

altijd een leuk klusje, inderdaad met een hoonsteentje even door de cilinder heen. Zuigers opschuren met lekker fijn schuurpapier samen met wd40 of iets dergelijks.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Remklauw revisie

wo jan 18, 2012 21:17

scotch brite kom je een heel eind, gebruik ik altijd.

de ergste roest in de klauw zelf, in het randje waar het rubber in moet je ook goed schoonmaken....
schoon en netjes werken is het belangrijkst.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: Remklauw revisie

vr jan 20, 2012 16:05

Ok allemaal goed verlopen dankzij al jullie advies, voor 20 euro 2 gereviseerde klauwen kan je niet klagen, nu nog fuseetjes wisselen en we hebben 2 liter remtechniek. Kan de neus van de juul nog meer duiken :p

Nogmaals bedankt voor het advies !

Terug naar “Algemene Technische vragen”