Ik heb ook Phishing emails gehad en sommige zijn echt heel goed (na)gemaakt. Net alsof je inderdaad inlogt op je eigen account.Iedereen heeft het wel gehoord of gelezen: Fishing. Je krijgt een slecht geschreven mail met daarin de vraag om je bankgegevens, vervolgens stuurt 'je eigen bank' jou een mail om je te waarschuwen en om in te loggen om zo je rekening te checken. Je gegevens worden zo gekopiëerd en men maakt je geld afhandig. Banken staan, zover ik heb gehoord en begrepen, garant hiervoor. Maar open je zo geen deuren naar criminaliteit? Want ik kan meewerken aan fishing voor de helft van het ontvreemde bedrag en krijg het ontvreemde geld terug van de bank. Geld van banken afhandig maken wordt op deze manier wel heel erg makkelijk. Ik vraag mij dan ook af of alle gedupeerde ook écht slachtoffer zijn. Wat ik mij dan ook afvraag is waarom banken volledig garant staat en het gestolen geld volledig retourneert. Is dit, zoals ik eerder beschreef, geen deur open zetten naar criminaliteit? Ik bedoel, fishing is niks nieuw en men wordt al jaren gewaarschuwd, is het dan niet zo dat ik zelf verantwoordelijk ben? Als mijn beurs wordt gerold, kan ik toch ook niet bij de bank aankloppen?
Klopt. Zo kreeg ik recent een email van marktplaats dat een belangrijk bericht nog niet was gelezen en met het prangend verzoek dit alsnog te doen. Eerste wat ik heb gedaan is een 'url-check'. Deze bleek niet te kloppen. De site was tot in de puntjes nagemaakt en je kwam zelfs op MP als je de zoekfuncties gebruikte. De layout van het bericht was identiek aan die van MP en het emailadres op 1 cijfertje na. Marktplaats: Marktplaats.nl (systeembericht) <automatisch@marktplaats.nl> Faker: Marktplaats.nl (systeembericht) <automatisch0@marktplaats.nl> Verschil gespot?? Wat ze hiermee willen, geen idee, hoewel je het natuurlijk wel kunt raden.Ik heb ook Phishing emails gehad en sommige zijn echt heel goed (na)gemaakt. Net alsof je inderdaad inlogt op je eigen account.
Echter in de urlbalk staat dan iets heel anders dan dat je gewend bent.
Lijkt me logisch dat ze het niet aanmoedigen en de verantwoordelijkheid bij de consument leggen, helaas verklapt RTL-nieuws hoe de vork in de steel zit en dat 'fishing' de bank jaarlijks miljoenen kost daar ze gedupeerde het afhandig gemaakte geld, schenken. Erg slim om dit te vermelden vind ik het niet. Sterker nog, als je niet wist dat je zo geld kon maken, weet je het nu. Meewerken aan fishing kan je een aardige cent opleveren. Wat dat aangaat mogen nieuwssite hun nieuwtjes beter afwegen. Kijk alleen al naar de bangmakerij omtrent de nieuwe potentiële crisis (maar dat is off-draadje).Ik kreeg deze email direct na aanschaf van een artikel via een website.
De email vermelde dat de website gekraakt was en mijn bankgegevens niet meer veilig waren.
Ik moest direct inloggen op mijn account en een nieuw wachtwoord intypen (natuurlijk eerst je "oude wachtwoord" intype.
De email leek sprekend op een officiële ING email en ze hadden de website 1 op 1 nagebouwd.
Wat ze van je krijgen is dan:
- je inlogcode;
- je "oude" wachtwoord.
Wat ze missen zijn je codes. Dus je telefoon of codekaart moeten ze nog van je stelen.
Als ze bovenstaande al hebben van je, dan kun je erop rekenen dat je binnenkort ongewenst bezoek krijgt (of erger).
Deze email stuurde ik door naar mijn bank (ING) en een dag later kwamen ze al met een algemene waarschuwing over phishing samen met de algemene voorwaarden.
Hierin stond duidelijk vermeld dat wanneer je zelf je codes vrijgeeft je ook zelf verantwoordelijk bent voor de schade en dus NIET de bank!
Ik reageer helemaal niet. Tuurlijk heb ik erover nagedacht om ook zo in te loggen.Mijn pc's zitten redelijk goed dichtgetimmerd dus af en toe log ik wel in...
Gebruikersnaam: heestelletjesukkels
Wachtwoord: go-and-foek-jorself
Waar bewaar jij je TANcodes of je telefoon dan wel niet, dat daar een visitatie voor nodig is?Maar stel je voor dat ze denken dat ze bij je "beet" hebben.
Dan komen ze je alsnog visiteren.
Ja, waarom zouden ze dat anders doen?Je verkeert toch niet in de veronderstelling dat dat soort gasten weet naar wie ze die emails sturen??????
Ze willen inloggevens.. als je die fout opgeeft... weten ze echt nog niet waar je huis woont...Ja, waarom zouden ze dat anders doen?Je verkeert toch niet in de veronderstelling dat dat soort gasten weet naar wie ze die emails sturen??????
Ze hebben jouw codes/lezer nodig, anders komen ze nog niet verder.