Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

ma okt 17, 2011 13:44

Ga maar uit van een relatief oude 8051, aangezien de 75TS in 1987 op de markt is gekomen. Trek daar de ontwikkelingstijd en het certificeringstraject van de motor vanaf en je hebt het over een design freeze uiterlijk in 1985. Daarna zal er wel niet meer van microcontroller gewisseld zijn, want dat voegt voor de klant niks toe en is voor de typegoedkeuring eerder hinderlijk dan voordelig. Verdere onzekerheden in het toerentalsignaal zijn er niet zo veel, omdat het een bloksignaal is; het is dus geen willekeurige waarde in een bepaald bereik waarbij je een meetonzekerheid hebt. Enige onzekerheid die ik me op deze manier voor kan stellen is enerzijds een tandje overslaan en dus een te laag toerental meten, maar omdat dat overeenkomt met de ontbrekende tand van de krukaspoelie lijkt me dat ook niet echt een vaak voorkomende fout, of anderzijds een tandje te veel zien, wat op zijn beurt niet waarschijnlijk is omdat je dan eigenlijk een lange tand van 3 periodes lang zou zien.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

ma okt 17, 2011 14:46

Ook een bloksignaal is uiteindelijk weer een analoog signaal met beperkte stijgtijd, zeker als er enige filtering is toegepast. De 'digitale' ingang heeft een detectiegrens en door variaties in voeding en andere storingen kan het detectiemoment beinvloed worden.

Maar eigenlijk doelde ik op onzekerheden binnen de processor/software. Als er nog andere interrupts actief zijn kunnen die invloed hebben op de timing. Ook kan het in een stuk code met sprongen voorkomen dat de ene tak net een cycle (of meer) langer is dan de andere, waardoor je weer verschillen krijgt. Dit is met goed opletten te voorkomen, maar je kunt nooit beter worden dan die 3 - 9 cycles als je interrupts gebruikt op de 8051. En als dat (of zelfs nog wat slechter) voldoet, is er inderdaad geen reden om van processor te veranderen.

En dan hebben we het nu over processor gestuurde ECU's, wat zijn de variaties op een mechanische ontsteking? Ik vermoed dat die nog een tikje groter zijn.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

ma okt 17, 2011 16:13

80C515 is als een van de eersten gebruikt in de Motronics. Latere versies gebruikten de 80C535

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

ma okt 17, 2011 16:29

De 80C515 is een 8K mask-ROM versie en code zit er dus al bij chip productie in. Is goedkoop in grote series, alleen zijn wijzigingen niet meer mogelijk. De 80C535 is een ROMless versie en gebruikt dus een externe ROM, EPROM of FLASH. Is bij grote aantallen wat duurder in productie, maar wel veel flexibeler. De 80C515 en 80C535 zijn verder aan elkaar gelijk en op klok en interrupt gebied zijn ze weer gelijk aan de orginele 8051 (dus weer 12MHz, 12 clocks per machine cycle en 3 - 9 cycles interupt respons). Je kunt de 80C515 ook wel met externe ROM gebruiken, maar dan heeft die interne mask-ROM dus geen functie.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

di okt 18, 2011 07:36

80C515 heeft interne rom die gebruikt wordt (gelocked, maar hackbaar als je weet hoe) enexterne rom. In de interne rom zitten "macros" die door externe rom worden aangeroepen. Zo werken de oudere motronics, dus zonder de specs er bij te pakken, het moet kunnen om ze allebei tegelijk te gebruiken. Dit gaat niet meer over bougiekabels, maar leuk is het wel.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

di okt 18, 2011 10:23

Nee, gaat niet meer over bougiekabels maar wel leuk inderdaad. Als de topicstarter daar bezwaar tegen heeft, moet hij dat maar even melden. ;-)

Inderdaad, de 80C515 kan intern+extern ROM gebruiken. Zolang je \EA hoog laat zal de eerste 8k uit de interne rom gelezen worden en de overige mogelijke 56k uit de externe. Maak je \EA laag, dan leest hij de hele 64k extern. Leuk detail, dat geldt ook voor de ROMless 80C535. Daar moet je \EA dus wel laag trekken, anders probeert hij de eerste 8k uit de niet aanwezige interne ROM te lezen.

Hacken kan inderdaad. Er schijnen manieren te zijn om de interne ROM van een 8051 uit te lezen, waarschijnlijk via de MOVC instructie, maar ik heb het nooit uitgeprobeerd. De ROM zelf wijzigen gaat natuurlijk niet, maar hoeft ook niet. Als je hem uit kunt lezen programmeer je het uitgelezene (evt. met modificaties) gewoon in de onderste 8k van de externe EPROM/Flash en trek je \EA laag, dan loopt hij volledig extern. En dan kun je dus ook de 80C515 vervangen door een 80C535.

Zou wel eens leuk zijn om te kijken wat de toestand van \EA is in een ECU met 80C515. Het is namelijk niet onmogelijk dat de interne ROM geheel niet gebruikt wordt en men alleen een oude voorraad '515 op wilde maken alvorens over te stappen op de '535. Zijn er verder nog verschillen tussen de ECU's met '515 of '535? Kun je ook nog ergens een kristalfrequentie aflezen?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

di okt 18, 2011 17:20

Ik weet niet of de 80C535 ECUs wel uitleesbaar waren eerlijk gezegd. De M1.5.5 had geen uitleesinstructies en was opgezet met kale "silicon dies" op een miniatuurprint. vervolgens alles in de hars gieten en uitlezen was niet echt mogelijk meer.

de kristalfrequentie is ongetwijfeld gewoon uit de hardware te herleiden. Er zit een Xtal op en het circuit wat daar omheen zit is ook gewoon uit te tekenen.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bougiekabels - Zin & Onzin

wo okt 19, 2011 00:08

Ah, Die Bonding en ingieten, maakt het een stuk lastiger ja. Als het moet zal je het wel voor elkaar krijgen, maar dat gaat je op je keukentafel niet lukken. Is dan ook niet interessant meer om te hacken, met een hedendaags programmeerbaar systeem ben je sneller, beter en goedkoper af.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”