Gebruikersavatar
sebasP
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 17:24
Locatie: Leiderdorp

164 3.0 24v handbak conversie?

vr okt 07, 2011 19:40

Ik ben bezig met een kitcar project en wil er natuurlijk een Alfa blok inhangen. Zit op het moment te denken aan een 164 24v. Ding is dat hij dus niet dwars geplaatst wordt maar in de lengte.

Weet iemand wat voor bak er aan te zetten is? Ik zag dat ze bij squadra tuning zo eentje met een alfa 6 bak gechipped hebben. Is dit een makkelijke conversie en is dit de enige bak die erop kan? En wat moet er zoal gebeuren om het passend te krijgen?

Hoop dat jullie me een beetje op gang kunnen helpen.

Thanks!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1280
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

vr okt 07, 2011 22:17

Er een transaxle kitcxar project van maken natuurlijk!
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

za okt 08, 2011 00:04

De enige bak die past is een bak van een Alfa Sei ( 6).

Dit is een ZF sportbak met de 1 naar linksachter. Deze bak schroef je zo tegen de motor aan, geen enkele aanpassing noodzakelijk. Het enige probleem dat je gaat krijgen is met de koppeling. De Sei heeft een 240mm koppeling met een nogal hoge drukgroep. Het druklager zal daar wel op aangepast moeten worden gok ik. Je zult in ieder geval een koppelingsplaat met de goede priseas vertanding en maat moeten hebben. Als jouw koppeling 228mm is kun je de originele koppelingsplaat van een Opel Calibra 2.0 16v Turbo gebruiken, deze past precies. :wink:

Het schakelmechaniek van de ZF bak is een vast geheel, niet erg makkelijk met plaatsen in een kitcar dus...

Zelf heb ik een bmw bak aangepast voor achter een v6. Gewoon een koppelingshuis afslijpen en er een Alfa deel voor in de plaats lassen. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sebasP
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 17:24
Locatie: Leiderdorp

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

za okt 08, 2011 08:22

Als ik het zo snel even zie lijkt het me een mooie optie om er een bmw bak op te zetten. Welk type heb je daarvoor gebruikt? En dan het originele koppelingshuis van een de 24v automaat gebruiken?

Koppelingsmaat weet ik niet. Ik heb een blok op het oog maar ben me nog net even aan het inlezen voordat ik hem koop. Zijn hier bij de 24v ook verschillende maten in?

Transaxle heb ik over nagedacht maar aangezien er er een achteras onder zit en de gewichtsverdeling toch al erg mooi zal worden denk ik dat ik dat niet ga doen. Maar goed, kan altijd nog veranderen haha.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

za okt 08, 2011 10:01

Bovenstaande bak is van een E30 325i. Dat is een Getrag 260 bak. erg sterk en de V is een overdrive met 0,81:1. De latere E36 bakken zijn ook erg goed maar hebben in 99% van de gevallen een 1:1 overbrenging in de V en dan moet je dus een erg lange eindoverbrenging hebben om een beetje topsnelheid over te houden.

Dat deel van de 164 bak afslijpen en gebruiken is wel het makkelijkste, dan kun je ook gewoon de 164 startmotor gebruiken.

Je moet er wel voor zorgen dat de bak goed gecentreerd komt te zitten in de krukas. Hiervoor zal een bronzen bus gemaakt moeten worden of een lager geplaatst moeten worden.

En nog even over de Sei bak; Deze zijn erg geliefd bij diverse andere merken, op een opel c kadett Rallye 1000 serie zitten ze bv ook ( licht gewijzigd) en daarvoor vind je ze niet onder de 1000 euro. het is al moeilijk om er eentje te vinden en dan is hij waarschijnlijk ook nog duur. :(

Kopeling van een 164 heb ik me nooit in verdiept. Wat natuurlijk ook kan en vrij makkelijk is is de complete koppeling van een bmw gbruiken. Daarvoor hoef je alleen maar nieuw gaten in het vliegwiel te laten boren en te laten voorzien van schroefdraad zodat de drukgroep gemonteerd kan worden. wel nauwkeurig werk dat het beste even door een prof gedaan kan worden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sebasP
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 17:24
Locatie: Leiderdorp

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

zo okt 09, 2011 11:02

Dat lijkt dan allemaal best aardig te doen als ik het zo zie.

Hoe zit het dan met het motor management? Die van een handbak is natuurlijk anders dan van een automaat, hoe heb jij dat opgelost?
Technisch voorzie ik niet zoveel problemen alleen elektronisch vind ik het toch wel spannend.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 164 3.0 24v handbak conversie?

zo okt 09, 2011 12:38

Volgens mij valt dat wel mee. De automaat krijgt wel wat signalen van de motorcomputer maar de motorcomputer heeft volgens mij geen signalen van de automaat computer nodig om te lopen. :wink:

Maar hier is op het 164 register vast wel een antwoord op te vinden. Ze kunnen je in ieder geval aan de elektronische schema's helpen.

Eerst de technische kant afwerken. De elektronika is altijd nog op te lossen. Bovendien kun je de elektronika niet testen als de techniek niet klaar is. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”